• Tue 14 May 2019 07:25
    4653 visningar
    18 svar
    18
    4653

    Barnet i min mage har Downs syndrom. Vi måste avbryta graviditeten

    Som rubriken lyder, fick vi igår veta att vårt barn i magen har down syndrom plus en massa andra missbildningar som gör att det inte kan leva särskilt länge utanför min kropp. Därför har vi valt att avbryta graviditeten.

    Jag är i chock och förstås väldigt ledsen.

    Vi hade dåligt kubresultat 1:2 m på nackspalt 3,5.

    Men någonstans inom mig hyste jag ändå hopp om att det skulle vara ett friskt litet barn .... men så kom smällen igår när fostermedicin ringde från Solna. Hela min värld rasade.

    Jag försöker att vara stark. Vi har en son på 10 månader och tre barn placerade här, så livet går vidare.

    Jag har lite frågor till er som har avstannat graviditeten. Jag kommer att få en tablett på lördag som ska göra att barnet dör sedan ska jag in på måndag igen och föda fram. Jag är i vecka 16 då.

    Hur går det till. Jag har förstått att det är som en vanlig förlossning- Men jag undrar: får man smärtstillande eller är det lustgas och Alvedon som gäller? Snälla ni med denna erfarenhet ge mig allt ni har!

    Hur lång tid tar det? Gör det ont? Vad händer innan? Vad händer efteråt?

    Efter att man har tagit den här tabletten som ska avstanna graviditeten så ska jag ju gå hemma i två dygn och vänta .... Men börjar man få verkar redan då eller känns det ingenting?

    Jag antar att jag är i chock. Jag har inte vågat gråta någonting ännu vågar inte släppa eller känna utan fokuserar på praktiska saker för att orka överleva detta.

  • Svar på tråden Barnet i min mage har Downs syndrom. Vi måste avbryta graviditeten
  • Tue 14 May 2019 08:56
    #3

    Läkaren sa att barnet troligtvis inte ens överleva i graviditeten.

  • Sat 15 Jun 2019 08:45
    #17

    jag vill jag vill förtydliga att barnet i magen hade Downs syndrom + massa andra fel som gjorde att han inte skulle överleva utanför magen

    Detta handlar alltså inte om down syndrom eller inte. Jag har kompisar som har barn som har Downs syndrom. Jag har även jobbat med barn med olika diagnoser Varför många hade Downs syndrom autism och Asperger och en hel del massa andra -och det är helt rätt de är underbara gulliga levnadsglada!

    men det barnet jag bar i magen kunde inte överleva utanför livmodern. Det var därför jag valde att ta bort det.

Svar på tråden Barnet i min mage har Downs syndrom. Vi måste avbryta graviditeten