• Tue 14 May 2019 12:05
    590 visningar
    8 svar
    8
    590

    Hjärtformad livmoder

    Hej!

    Är det någon som har en hjärtformad livmoder? Och har er läkare sagt något kring det? Alltså fick ni nån speciell information?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Hjärtformad livmoder
  • Tue 14 May 2019 12:11
    #1

    Vi är tre i min släkt som har det till olika grad. Mig har läkaren inte sagt något om det annat än att jag har det. Jag har svårt att bli gravid och svårt att behålla graviditeter men det har troligen inget samband. En av de andra har en extremare variant och kan inte bära sina graviditeter till tid utan barnen föds kring v32-34.

  • Tue 14 May 2019 13:44
    #2
    Aamon skrev 2019-05-14 12:11:58 följande:

    Vi är tre i min släkt som har det till olika grad. Mig har läkaren inte sagt något om det annat än att jag har det. Jag har svårt att bli gravid och svårt att behålla graviditeter men det har troligen inget samband. En av de andra har en extremare variant och kan inte bära sina graviditeter till tid utan barnen föds kring v32-34.


    Tack för ditt svar!

    Ja så fort de säger något så börjar man undra..

    Hur många ggr har du vart gravid?
  • Tue 14 May 2019 15:35
    #3
    Missempi skrev 2019-05-14 13:44:54 följande:

    Tack för ditt svar!

    Ja så fort de säger något så börjar man undra..

    Hur många ggr har du vart gravid?


    3 gånger. Bara en jag fått behålla.
  • Anonym (!)
    Tue 14 May 2019 16:20
    #4

    Jag har det inte själv men hörde om det av en vän till mig. Hon fick veta att det troligen var orsaken till att hennes Barn fötts prematurt. Men som jag förstod det på henne så var inte läkarna helt säkra på att det var orsaken men de trodde det.

  • LLW
    Tue 14 May 2019 21:39
    #5

    Jag fick det konstaterat efter en hysteroskopi. Försökt bli gravid i 2 1/2 år nu utan att lyckas, med två misslyckade ivf behandlingar i bagaget. Läkaren sa efter de fick reda på det att det innebär en ökad risk för missfall samt att blir jag gravid finns en chans att jag måste föda genom snitt. Nu vet ju inte jag om det är livmodern som är anledningen till att vi inte blivit gravida, men vi har inga andra kända faktorer som borde påverka.

  • Tue 14 May 2019 22:06
    #6
    Aamon skrev 2019-05-14 15:35:15 följande:

    3 gånger. Bara en jag fått behålla.


    Tack för svar!

    Beklagar. Men bra med en iaf! :)
  • Tue 14 May 2019 22:08
    #7
    Anonym (!) skrev 2019-05-14 16:20:16 följande:

    Jag har det inte själv men hörde om det av en vän till mig. Hon fick veta att det troligen var orsaken till att hennes Barn fötts prematurt. Men som jag förstod det på henne så var inte läkarna helt säkra på att det var orsaken men de trodde det.


    Nej man vet ju aldrig kanske, men säkert mycket möjligt.

    Tack för svar! :)
  • Tue 14 May 2019 22:16
    #8
    LLW skrev 2019-05-14 21:39:42 följande:

    Jag fick det konstaterat efter en hysteroskopi. Försökt bli gravid i 2 1/2 år nu utan att lyckas, med två misslyckade ivf behandlingar i bagaget. Läkaren sa efter de fick reda på det att det innebär en ökad risk för missfall samt att blir jag gravid finns en chans att jag måste föda genom snitt. Nu vet ju inte jag om det är livmodern som är anledningen till att vi inte blivit gravida, men vi har inga andra kända faktorer som borde påverka.


    Ja de låter tufft! Ja precis eftersom barnet kanske inte kan vända där inne va?

    Nej det är konstigt det där! När allt borde funka.. vi är precis klara med utredningen, idag. Inga fel heller..sperman var tipptopp. Jag var gravid i yngre dar och blev det av oförsiktighet..men då var jag yngre också..

    Nu börjar man fundera i banor som att man har fel pH eller konsistens där nere, idag för den hjärtformade osv osv...

    Hon sa även idag att de inte är konstigt att de dröjer mer än ett år när man som jag är över 30..men tankarna far runt verkligen!

    Hade känsla att de skulle dröja också.

    Fattar att de verkligen måste vara tufft efter 2,5 år...jag hoppas verkligen det går vägen för er denna gång.

    Vet folk i er närhet om hur ni kämpar?

    Kram från mig.
Svar på tråden Hjärtformad livmoder