• Josefine C

IVF maj 2019

Den 31/5 sattes 2 stycken 2-dagars in och jag har testdag 16/6. Jag är 40+ och det här är min tredje ivf. Mina tidigare ivf:er ledde till två graviditeter som båda slutade i missfall v.7-8. Det såg bra ut på första ul och hjärtat slog båda graviditetena. Sen gick något fel. Jag har läst om svårigheter att bli gravid pga ålder och har även hjälpmediciner denna gång mot överaktivt immunförsvar. Hoppas jag blir gravid och att det inte blir missfall denna gång.

• Josefine C
    Najo skrev 2019-06-03 07:52:33 följande:

Hej,

Håller tummarna för dig. Är som du 40+ (44, född 75). Får man fråga vilken klinik du går på? Jag är på Carl von Linne och det är tack vare min historik jag får göra en IVF så här sent (2 lyckade IVF:er samt PCO-S vilket innebär att mina reserver ff är ok, AMH 1.4). Jag har också testdag 16/6 på 2 dagars. Fick MA i april efter ett frysåterförande från min senaste IVF 2014. Det var mitt första missfall. Det galna är att vid denna pågående IVFfick jag toppbetyg på alla befruktade ägg om det nu egentligen betyder ngt. Det är ju bara en utvändig besiktning så att säga.

Jag går på Livio i Falun och har hjälp av Life Clinic i Aten med bedömning av dosering av mediciner mot immunförsvaret. Jag är också 44, insåg sent att jag vill ha barn. Mina värden är mycket bra för min ålder, men en plan b är det dags för om denna ivf inte leder till barn.

Eftersom jag inte har facit på exakt vad som gick fel tidigare är det svårt att veta vad som är bäst att göra. Olika läkare ger olika råd och forskning om äldre kvinnors och mäns fertilitet ger motstridiga resultat. Vissa menar att det är en myt att äggkvaliten blir så mycket sämre med åren. fof.se/tidning/2012/9/artikel/myt-att-aldre-kvinnor-har-samre-agg

Jag håller tummarna för dig också!
  • Josefine C
    Najo skrev 2019-06-05 09:33:52 följande:

Jag var helt torr fram till lunch igår! Flyrningarna kom 4 dagar efter insättningen för mig

Jag har inte tänkt så mycket på flytningarna. Det rinner liksom på som det brukar göra av Lutinus för mig. Jag äter mediciner och tar Fragminsprutor också. Jag mår förvånansvärt bra, men somnade kl.20 i förrgår och känner mig varmare än vanligt. Eftersom jag tar kortisontabletter och nu har höjt dosen pga för många vita blodkroppar känner jag mig ganska pigg (biverkning av kortison). Jag har fått östrogen (Progynon) denna ivf och tycker jag mår bra av det. Jag trot att Lutinus gör mig lite låg, hungrig och slö, men det känns bättre denna gång. Tänkte på hur jag har påverkats av p-piller tidigare utan att förstå hur mycket biverkningar det kan ge, främst på humöret.
  • Josefine C
    Söderlund skrev 2019-06-06 20:31:33 följande:

Hur långa menscykler har ni normalt? Jag har 25 dagar så ganska kort, det skulle innebära 8 dagar efter återföringen... Men jag har ju fått testdag 3 veckor efter äggplock, alltså 21/6. Frågade hur det skulle påverka min korta cykel men läkaren sa att det är helt nollställt på grund av behandlingen, så jag hoppas verkligen den blir längre... Ja mest att jag inte får mens alls förstås!

Jag har 30 dagars menscykler, brukar vara punktlig, men kan komma någon dag senare pga Lutinus. Beräknad mens 17/6, testdag 16/6.

Idag vaknade jag svettig och blev stressad över att läkaren på Life clinic vill att jag ska boka in ett intralipid-dropp så snart som möjligt. Hoppas det går att få en tid idag. 1000kr kostar varje dropp och det blir några stycken redan innan testdag. Tänk om det är helt i onödan? Det kanske inte är någon graviditet på gång? Usch för dessa negativa känslor.

Livmodern känns lite uppsvälld, förmodligen Lutinusen. Jag kommer inte ihåg när jag fick första graviditetssymptomen förut. Kanske ett par dagar innan beräknad mens, då livmodern kändes stel och det var som pyttesmå pirr/bubbelkänslor där inne. Jag kommer förmodligen hinna tro både det ena och det andra innan testdagen. Helt omöjligt att inte låta tankarna fara iväg både till att tro att jag är gravid till att tro att jag inte är det.
  • Josefine C

Ni är så modiga och starka allihop som går igenom allt vad ivf innebär. Jag har fegat ur nu känns det som. Jag vill inte att dagarna ska gå för jag vill inte få ett negativt besked. Testa vill jag absolut inte och det lättaste är väl att vänta in mensen som bör komma på måndag. Min testdag är dagen innan. Är det fler som känner så?

Jag vill liksom ha plan b klar innan jag får veta att jag inte är gravid. Helst skulle jag vilja bli 10 år yngre (är 44 nu) så jag slipper åldersstressen och funderingar på äggdonation eller om vi helt ska strunta i det här med att skaffa barn. Vi har ett embryo i frysen, men det känns som sista hoppet att sätta in det. Nu är jag väldigt negativ, men jag sover dåligt och just nu känns hela ivf-karusellen så känslomässigt påfrestande. Dumma gamla jag som försöker få barn nu, varför fixade jag inte det för 10-15 år sen när chansen var större att det skulle gå bra.

• Josefine C
    Najo skrev 2019-06-15 06:48:53 följande:

Hej alla lyckosamma IVF:are. Tyvärr kom min mens i morse men det var väntat. Nu har Jag fått uppleva min första misslyckade IVF (blivit gravid på alla tidigare). Det har säkerligen mycket att göra med min ålder (44) och har respekt för det. Nu blir det att vila kroppen under sommaren och testa med blaston i frysen aug/sept. Fungerar inte det blir det väl till att fundera på äggdonation. Lycka till alla lyckliga nyblivna gravida och hoppas att ni andra får se ett plus snart! Har verkligen uppskattat att prata med er under den jobbiga ruvningstiden. Ni är toppen!

Lycka till framöver. Hoppas det går bra i aug/sept med blaston.
  • Josefine C
    Najo skrev 2019-06-15 19:26:56 följande:

Tack, hur går det för dig?

Jag väntar in mensen som bör komma imorgon. Min testdag är idag, men jag avvaktar och om ingen mens kommit på onsdag testar jag då eftersom jag behöver meddela kliniken innan de stänger för sommaren. Jag tänkte sätta in blaston jag har i frysen i aug. Har du funderat på vilken klinik som verkar bra om man ska gå vidare med äggdonation?
  • Josefine C
    Najo skrev 2019-06-16 08:23:17 följande:

Hoppas du testar positivt nu i veckan. Hur var det, är det ditt första försök? Tsr du lutinus? Var det en blasto du satte in nu eller ett tvådagars? Jag kommer att fortsätta med cvl om det blir aktuellt med ägg eller embryodonation..alla har inte fått godkänt tror jag. Jag frågade dem i går och de kommer inte vara igång förrän efter årsskiftet då det är en helt ny verksamhet. Men det är ert stort beslut också. Jag behöver absoliut fundera en del fram och tillbaka på det innan jag tar beslut.

Det är mitt tredje försök, två missfall i v.8, efter att vi sett hjärtslag... Jag satte in två tvådagars. Jag tar lutinus, kortison, Fragmin, Progynon och trombyl. Jag ska också fundera på äggdonation, stort beslut. Min sambo är inte helt såld på tanken att ha ett barn som inte är hälften mitt genetiskt. Jag har liknande saker att fundera kring.
  • Josefine C
    Najo skrev 2019-06-16 09:55:37 följande:

Kan jag skicka dig ett meddelande? Har lite frågor som jag tänker på som jag tror att du kanske har lite koll på. Min läkare var lite inne på att avbryta behandlingen efter första vul då han hade förväntat sig fler blåsor. O då nämnde han en delvis justerad medicinering..blev inte så efter en annan läkare vud andra vul gjorde bedömningen att fortsätta.

Ja, absolut. Det går bra.
Svar på tråden IVF maj 2019