• Anonym (?)

Slutlön-hur ersätts semesterdagar?

Pinsamt nog har jag aldrig tidigare haft en tillsvidareanställning utan mest jobbat på timmar eller i projektform där semesterersättning betalats ut löpande. Nu har jag sagt upp mig och funderar lite på hur slutlönen kommer se ut. Får jag ersättning för hela semesterdagen på samma sätt som om jag tagit ut dagen (i mitt fall ca 1300 kr per dag) eller får jag bara själva semestertillägget?

Jag har förstått att slutlönen beskattas med engångsskatt, vad innebär det för mig egentligen? Baseras det på min totala inkomst fram till anställningen slut inkluderat slutlönen? Jag slutar 31 aug, har hittills tjänat 120 000 kr , har förskottslön så 3 månadslöner kvar som ska betalas ut (räknar löst med ca 30 000 i månaden brutto) samt en bonus om 38 000 kr som utbetalas i juni. Inkluderat en slutlön om max 45 000 kr (OM jag får hela semesterdagar i ersättning) så borde jag hamna i intervallet som beskattas med 33%.

Tänker jag rätt då?

• Svar på tråden Slutlön-hur ersätts semesterdagar?
  • Anonym (?)

Sorry, inte förskottslön, utan betalas ut innevarande månad, så jag har ytterligare 4 löner att vänta men borde ändå inte hamna över 500 000 på långa vägar.

• mammatill6

Beror på om du har förskottssemester och hur länge du jobbat. Men har du innestående lön får du ut vd hela dagen är värd. Sen kommer den månadens lön bli ganska hög vilket gör att du kommer få hög skatt sen månaden.

• Anonym (K)

Du får din intjänade semester utbetald! Resten vet jag inte :)

• Anonym (?)
    mammatill6 skrev 2019-05-15 20:09:36 följande:

Beror på om du har förskottssemester och hur länge du jobbat. Men har du innestående lön får du ut vd hela dagen är värd. Sen kommer den månadens lön bli ganska hög vilket gör att du kommer få hög skatt sen månaden.

Tack för du tog dig tid att svara. Jag har jobbat mer än 5 år så inga förskottssemesterdagar behöver "betalas tillbaka". Det är ju just det jag funderar över, enligt "alla" så dras engångsskatt på slutlön, ej enligt vanlig skattetabell. Men jag blir inte klok på hur det fungerar riktigt. Jag kommer ha 30-40 semesterdagar kvar när jag slutar, beroende på hur många jag tar ut i sommar så om det betalas ut i samband med lönen i slutet av augusti blir ju den lönen bortåt 70-80 000 kr. Men jag har fått för mig att slutlönen+rörlig lön för aug kommer någon gång i september.
  • Anonym (?)
    Anonym (K) skrev 2019-05-15 20:10:05 följande:

Du får din intjänade semester utbetald! Resten vet jag inte :)

Gött, då är en fråga helt besvarad och bekräftad i dubbel upplaga :)

Skulle ju egentligen fråga HR men de är hopplösa på hur reglerna se ut i Sverige (de sitter i UK) så där får man ingen vidare hjälp.
  • Anonym (Ellen)

Den verksamhet som jag har erfarenhet av betalar ut slutlön månaden efter att man slutar. Så om sista anställningsdag är i aug betalas semester och annat ut i sept.

Vårt lönesystem gör en beräkning av en förmodad årslön och drar sen engångsskatt enligt skv's regler. Ofta har ju personen fått nytt jobb och då blir det alldeles för lite draget om vi drar tabell på slutlön.

• Anonym (?)
    Anonym (Ellen) skrev 2019-05-15 20:49:35 följande:

Den verksamhet som jag har erfarenhet av betalar ut slutlön månaden efter att man slutar. Så om sista anställningsdag är i aug betalas semester och annat ut i sept.

Vårt lönesystem gör en beräkning av en förmodad årslön och drar sen engångsskatt enligt skv's regler. Ofta har ju personen fått nytt jobb och då blir det alldeles för lite draget om vi drar tabell på slutlön.

Tack! Så då ska jag shablonberäkna på ytterligare några månadslöner med andra ord, och då finns risk att jag hamnar över gränsen för att skatta 50%. Bara att se glad ut antar jag i så fall. Får man tillbaka det på deklarationen nästa år då om man i slutändan tjänar mindre eller är engångsskatten "låst" på annat sätt än vanlig skattetabell?
  • Anonym (Löneadmin)
    Anonym (?) skrev 2019-05-15 19:07:44 följande:

Pinsamt nog har jag aldrig tidigare haft en tillsvidareanställning utan mest jobbat på timmar eller i projektform där semesterersättning betalats ut löpande. Nu har jag sagt upp mig och funderar lite på hur slutlönen kommer se ut. Får jag ersättning för hela semesterdagen på samma sätt som om jag tagit ut dagen (i mitt fall ca 1300 kr per dag) eller får jag bara själva semestertillägget?

Jag har förstått att slutlönen beskattas med engångsskatt, vad innebär det för mig egentligen? Baseras det på min totala inkomst fram till anställningen slut inkluderat slutlönen? Jag slutar 31 aug, har hittills tjänat 120 000 kr , har förskottslön så 3 månadslöner kvar som ska betalas ut (räknar löst med ca 30 000 i månaden brutto) samt en bonus om 38 000 kr som utbetalas i juni. Inkluderat en slutlön om max 45 000 kr (OM jag får hela semesterdagar i ersättning) så borde jag hamna i intervallet som beskattas med 33%.

Tänker jag rätt då?

Lite beroende på hur ditt kollektivavtal ser ut så ersätts innestående semesterdagar med liknande peng som vid uttag. I ditt fall då 1300 kr i runda slängar.

Ja du borde hamna på 33% i engångsskatt.
  • Anonym (?)
    Anonym (Löneadmin) skrev 2019-05-15 21:16:41 följande:

Lite beroende på hur ditt kollektivavtal ser ut så ersätts innestående semesterdagar med liknande peng som vid uttag. I ditt fall då 1300 kr i runda slängar.

Ja du borde hamna på 33% i engångsskatt.

Fantastisk att man får mer hjälp i sån här tråd än från sim egen HR-avdelning. Tack så mycket för ditt svar.
  • Krackelibrankel

Det är alltid bättre att ta ut semestern.

Du får vara ledig och du slipper få en klump pengar som du får betala extra hög skatt på.

• Anonym (?)
    Krackelibrankel skrev 2019-05-15 21:26:46 följande:

Det är alltid bättre att ta ut semestern.

Du får vara ledig och du slipper få en klump pengar som du får betala extra hög skatt på.

Ser det ut som om en människa som efter uttagen årlig semester har 40 semesterdagar kvar tycker att mer semester är något eftersträvansvärt? Det finns dessutom inte utrymme i organisationen för att ta ut mer än 25 dagar per år, mycket därför de hamnat på hög. Jag har faktiskt fått beviljat 5 veckors semester, i 2 perioder i sommar (det, bonusen och en rejäl löneförhöjning var ett försök från AGs sida att få mig att stanna kvar), men funderar på att skippa den ena. Den ansökte jag om mest för att just göra av med dagar och slippa skatta, men jag brukar klättra på väggarna om jag inte har något planerat.

Jag har dessutom en hög kompdagar som också måste tas ut, så jag kan nog se fram emot att skatta en del, måste ju hinna sköta jobbet också :)
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (?) skrev 2019-05-15 21:07:49 följande:

Tack! Så då ska jag shablonberäkna på ytterligare några månadslöner med andra ord, och då finns risk att jag hamnar över gränsen för att skatta 50%. Bara att se glad ut antar jag i så fall. Får man tillbaka det på deklarationen nästa år då om man i slutändan tjänar mindre eller är engångsskatten "låst" på annat sätt än vanlig skattetabell?

Nej den hamnar inte på något särskilt ställe. Utan all skatt räknas samman vid årets slut och har man betalat för mycket så får man tillbaka.

Att man drar engångsskatt är bara ett sätt att försöka se till att det inte dras för lite.

Och som någon skrev, det är oftast bättre att lägga ut semester i ledighet än.att få den utbetald i pengar. Semester i sig är ju semesterlönegrundande. Så om du rent fysiskt jobbar din sista arbetsdag 30 juni säger vi och sen lägger du ut all intjänad semester så långt den räcker och om den räcker till exempel tom 15 augusti så är det den dagen som blir ditt slutdatum. Då kommer den perioden i sig ge dig 2-4 semesterdagar till beroende på kollektivavtal.
  • Anonym (Nyligen drabbad)

Skatten räknas på årets inkomst inte bara på det du tjänar tom slutlönen

Jag var med om samma sak nyligen, fick betala ca 25000 i restskatt för mitt gamla jobb hade dragit för lite skatt på semestern, de hade räknat på det jag fått ifrån dem men det var 5 månader kvar på året att jobba och få lön för!!

Jag visste att de hade dragit för lite skatt och borde ha kontaktat dem men jag hade så mycket annat på gång med nya jobbet och orkade inte ta tag i det, sen trodde jag inte att det var så stor summa det handlade om

• Anonym (?)
    Anonym (Ellen) skrev 2019-05-15 22:39:12 följande:

Nej den hamnar inte på något särskilt ställe. Utan all skatt räknas samman vid årets slut och har man betalat för mycket så får man tillbaka.

Att man drar engångsskatt är bara ett sätt att försöka se till att det inte dras för lite.

Och som någon skrev, det är oftast bättre att lägga ut semester i ledighet än.att få den utbetald i pengar. Semester i sig är ju semesterlönegrundande. Så om du rent fysiskt jobbar din sista arbetsdag 30 juni säger vi och sen lägger du ut all intjänad semester så långt den räcker och om den räcker till exempel tom 15 augusti så är det den dagen som blir ditt slutdatum. Då kommer den perioden i sig ge dig 2-4 semesterdagar till beroende på kollektivavtal.

Just det, har inte ens tänkt på att jag faktiskt också tjänar in nya semesterdagar från april-aug. Bir ju ytterligare 12-13 dagar (Jag har 25+7,5 semesterdagar per år).
  • Anonym (?)
    Anonym (Nyligen drabbad) skrev 2019-05-15 22:51:03 följande:

Skatten räknas på årets inkomst inte bara på det du tjänar tom slutlönen

Jag var med om samma sak nyligen, fick betala ca 25000 i restskatt för mitt gamla jobb hade dragit för lite skatt på semestern, de hade räknat på det jag fått ifrån dem men det var 5 månader kvar på året att jobba och få lön för!!

Jag visste att de hade dragit för lite skatt och borde ha kontaktat dem men jag hade så mycket annat på gång med nya jobbet och orkade inte ta tag i det, sen trodde jag inte att det var så stor summa det handlade om

Synd, jag får hålla ett öga på det helt enkelt. 25 000 i restskatt är ju inte så skoj.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (?) skrev 2019-05-15 23:19:26 följande:
    Synd, jag får hålla ett öga på det helt enkelt. 25 000 i restskatt är ju inte så skoj.
    Just detta ska ju bli mycket enklare i år än vad det varit innan. Från 1/1 (från juli förra året för vissa branscher) så görs arbetsgivardeklaration på individnivå varje månad. Det är som att din arbetsgivare skickar en kontrolluppgift till Skatteverket månadsvis istället för en gång per år. Alltså ska man som arbetstagare kunna logga in på Skatteverket och se exakt hur man ligger till i bruttolön samt avdragen skatt.
    Om du då loggar in efter sommaren och gör ett snabbt överslag och känner att det kan ha dragits för lite, så kan du ju antingen se till att spara en del pengar så att du har nästa år OM du får restskatt. Alternativt så ber du din nya arbetsgivare att from hösten dra extra skatt så att du hamnar bättre i fas.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ellen) skrev 2019-05-16 08:30:20 följande:

Just detta ska ju bli mycket enklare i år än vad det varit innan. Från 1/1 (från juli förra året för vissa branscher) så görs arbetsgivardeklaration på individnivå varje månad. Det är som att din arbetsgivare skickar en kontrolluppgift till Skatteverket månadsvis istället för en gång per år. Alltså ska man som arbetstagare kunna logga in på Skatteverket och se exakt hur man ligger till i bruttolön samt avdragen skatt.

Om du då loggar in efter sommaren och gör ett snabbt överslag och känner att det kan ha dragits för lite, så kan du ju antingen se till att spara en del pengar så att du har nästa år OM du får restskatt. Alternativt så ber du din nya arbetsgivare att from hösten dra extra skatt så att du hamnar bättre i fas.

Toppentips, tack!
  • Anonym (.)

Och vill du så kan du jämka hos skatteverket, beräkna en totallön för hela året och kryssa i att du vill ha procentbeslut, så får du ett beslut som din nuvarande arbetsgivare måste följa. Tar 5 minuter att fixa med bankid på skatteverkets hemsida.

Men lätt att få rätt mycket restskatt om man räknar på låg lön (ellrr glömmer bort vissa inkomster), och hamnar över marginalgränsen.

• Grande Rock
    Anonym (?) skrev 2019-05-15 23:19:26 följande:
    Samma mängd pengar som ska betalas ändå, när de betalas är inte så särdeles relevant.
    Att tro är att inte veta
Svar på tråden Slutlön-hur ersätts semesterdagar?