Inlägg från: Anonym (e) |Visa alla inlägg
  • Anonym (e)

Hopplöst att släppa jobb för att driva eget

Hur stor är den årliga omsättningen?

• Anonym (e)
    Neola skrev 2019-05-18 10:40:46 följande:

Omsättningen har vaierat jättemycket, men verkar nu ha stabiliserat sig så att jag fakturerar för ca 20 000 kr per månad.

I en enskild firma beskattas man årligen för vinsten, och det går inte att låta pengarna vara kvar i firman, utom att man kan avsätta en tredjedel av visten till senare beskattning (några år).

Jag ska försöka skapa ett AB i stället, för då kan man göra det, i någon mån - man får dock skatta för den årliga vinsten ändå, men typ 22%, inte 60%. Då kan man istället ta ut utdelning upp till 170 000 kr per år med 20% skatt. Det räcker mer än väl så länge jag har ett jobb också.

Men jag tycker det är uppåt väggarna med den här sortens beskattning på enskilt företagande. Det borde inte vara så mycket skatt på alla försök att starta en verksamhet, det är väldigt få som direkt kan leva på det och se att det bär, och det går inte att spara ihop ett startkapital utan en anställning bredvid.

Orsaken till att vi inte fått upp omsätningen snabbare har varit just att vi inte orkat jobba mer än vi gjort. Släpper man sitt jobb står man ju utan all trygghet, a-kassan sjunker och SGI sjkunker till nivåer man inte kan leva på och jag har ansvar för ett barn dessutom...

20 000 är ju verkligen inte  mycket om du har en kompanjon också. 

Ja, det är tufft, kanske inte det smartaste att börja driva eget företag  om man samtidigt måste jobba och ta hand om barn själv.
    Man måste våga också, ta steget fullt ut. Du ska kanske  nöja dig med detta tills barnet är större.
    Kan du inte jobba halvtid på ditt ordinarie arbete?
Svar på tråden Hopplöst att släppa jobb för att driva eget