• ensam1

Hopplöst att släppa jobb för att driva eget

Med en årsinkomst på runt 600.000 är det väl extremt dumsnålt att inte betala någon för bokslutet/deklarationen. Jag antar att du egentligen inte behöver pengarna från firman just nu när du har din heltidstjänst och då är det ju inga problem att få ner skatten från företaget till 22% men som sagt kunskap kostar och vill man inte betala någon så får man ju själv stå för konsekvenserna.

Den enda skillnaden skattemässigt mellan enskild firma och AB är möjligheten till den lågbeskattade utdelningen i ett AB men just det rör ju kapitalskatten för privatpersonen inte företagets skatter/näringsverksamhetens skatter. 

• ensam1
    size skrev 2019-10-19 09:52:27 följande:
    Här skriver du själv hur dum det är att inte betala för en bra revisor.

Ta och läs hur Göran Persson utnyttjar skattesystemet för att finansiera sitt jordbruk, han gör det via ett enskilt företag, fortsätt gärna läs och se , sedan kommer du förstå skatte skillnader mellan AB och enskilt.

www.dn.se/debatt/persson-utnyttjar-skattesyst.../
    Jag skrev inte att man ska betala för en bra revisor, jag skrev att man inte ska vara dumsnål och inte betala någon som har de kunskaperna som behövs.

Nu länkar du till artikel som bara prenumeranter får läsa så jag år ju gissa vad det står. Han får ett underskott i den enskilda firman som han kvittar mot den lönen han får som anställd. Finns inget fel i det och det är ju inte för evigt heller, vem som kan göra det under 5 år om man behöver pengarna, Man ska ju vara medveten om att underskottet blir mycket mera värt om man väntar och kvittar mot framtida överskott i den enskilda firman istället. 

Du får ju gärna berätta då skillnaden mellan skatten i en enskild firma och ett AB om du nu är så säker på att den finns. Och blanda inte ihop företagens skatter med de skatter man betalar när man tar ut lön eller privat använder pengar från den enskilda firman

• ensam1
    size skrev 2019-10-24 16:35:47 följande:

Ja kanske svårt och kunna och förstå hur revision fungerar, men det är en del i ens "egna" företag, hur man vill utvecklas, hur mycket pengar man vill röra sig med, hur mycket man vill betala skatta för, hur mycket vill du ha ut av ditt företag.
    Knappast, en revisor går i efterhand in och granskar årets bokföring, värderar balansposterna så att man inte lagt för stort eller för högt värde där. Granskar företagets interna rutiner och kontroller, hur styrelsen har arbetat. Att man skött bolaget på ett för aktieägarna godtagbar sätt och förvaltat tillgångarna enligt styrelsen beslut.

Hele resonemanget om Göran Perssons underskott är ju helt irrelevant för TS eftersom hennes företag går med vinst. Ett AB skattar 22% på sitt resultat, en enskild firma behöver heller inte skatta mer än 22%, så var ligger skillnaden?
Svar på tråden Hopplöst att släppa jobb för att driva eget