• Fri 17 May 2019 07:48
    465 visningar
    12 svar
    12
    465

    Ska du rösta i EU-valet?

    Förra EU-valet så var det bara drygt 50% i Sverige som gick och röstade, detta kan jämfördes med långt över 80% i förra riksdagsvalet.

    Men faktum är att EU-valet kanske är viktigare än du tror. Allt mer makt har under de senaste åren flyttats från staten till EU. Alltså är det väldigt många saker som påverkar oss här i Sverige.

    Detta valet är även ett litet vägval om vad EU ska vara i framtiden. Ska EU ha ytterligare makt där allt mer styrs från Bryssel eller ska vi bromsa upp och istället återföra en del av makten till de folkvalda i våra hemländer.

    Så gå och rösta så kanske vi kan höja valdeltagandet detta val?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska du rösta i EU-valet?
  • Fri 17 May 2019 09:26
    #1
    +1

    Jag ska rösta. Jag avskyr EU för att det är odemokratiskt, för att det lägger sig i vad länderna gör och hur de behandlar Storbritannien. EU är ett maktprojekt och deras inblandning i Ukraina var ett stort bidrag till att landet destabiliserades och nu har krig.

    Tyvärr finns inget riksdagsparti som vill verka för utträde. Man får hoppas på en förändring inifrån och det är inte osannolikt när man tänker på vilka framgångar Orban, Salvini och deras motsvarigheter i Österrike, Polen, Spanien och Frankrike har haft.

    Jag följer Steve Turley, Styxhexenhammer och Jeff Taylor på Youtube.

  • Fri 17 May 2019 10:13
    #2

    Nej troligtvis inte för jag vet inte vad jag skulle rösta på. Vet inte vad jag tycker vore bäst helt enkelt.

  • Fri 17 May 2019 11:39
    #3

    Inget av dina alternativ, jag har redan röstat.

  • Fri 17 May 2019 13:44
    #4
    Minimalen skrev 2019-05-17 11:39:05 följande:

    Inget av dina alternativ, jag har redan röstat.


    Ja men då ska du ju trycka på ?Ja? såklart. Frågan är ju om du tänker rösta eller ej ;)
  • Fri 17 May 2019 13:48
    #5
    Meriall skrev 2019-05-17 10:13:21 följande:

    Nej troligtvis inte för jag vet inte vad jag skulle rösta på. Vet inte vad jag tycker vore bäst helt enkelt.


    Det är ju bara att göra någon av valkompasserna som finns eller läsa på vad de olika partierna vill.

    Detta valet är ju minst lika viktigt som riksdagsvalet. Och lite beroende på hur det går så kan det bli ännu viktigare i framtiden även om Sverige som land inte har så mycket inflytande om så blir fallet. Utan då blir det mer tyska, franska och ev engelska politiker vi får hoppas på.
  • Fri 17 May 2019 21:35
    #6
    +1

    Ja, det ska jag. Jag röstade inte förra gången eftersom jag är mot EU. I och med att  EU-valet har mycket lägre valdeltagande än riksdagsvalen så blir det lättare för extremistpartier att ta sig in. Detta såg vi valet 2014 då F! tog ett mandat. Det får verkligen inte hända igen.

  • Sat 18 May 2019 14:52
    #7
    Crash Man skrev 2019-05-17 21:35:12 följande:

    Ja, det ska jag. Jag röstade inte förra gången eftersom jag är mot EU. I och med att  EU-valet har mycket lägre valdeltagande än riksdagsvalen så blir det lättare för extremistpartier att ta sig in. Detta såg vi valet 2014 då F! tog ett mandat. Det får verkligen inte hända igen.


    Nä det ser ut som att vi slipper det denna gången. De ligger bara på runt 1% nu. Ett utdöende parti får vi alla hoppas på!
  • Sat 18 May 2019 17:39
    #8
    HSOF skrev 2019-05-17 13:48:52 följande:

    Det är ju bara att göra någon av valkompasserna som finns eller läsa på vad de olika partierna vill.

    Detta valet är ju minst lika viktigt som riksdagsvalet. Och lite beroende på hur det går så kan det bli ännu viktigare i framtiden även om Sverige som land inte har så mycket inflytande om så blir fallet. Utan då blir det mer tyska, franska och ev engelska politiker vi får hoppas på.


    Jag vet inte vad jag vill. Har provat en valkompass men vet inte om jag vill att vi ska gå mer mot att vara delstater i EU eller tvärtom att EU bara ska vara samarbete och länderna ska bestämma själva i det mesta. Fundamentalt olika riktningar och jag ser liksom bra skäl för båda...

    Så det är jättesvårt.
  • Evalot­ta2
    Sun 19 May 2019 07:59
    #9

    Har redan röstat

  • Sun 19 May 2019 09:14
    #10

    Jag har röstat redan. 

  • Sun 19 May 2019 13:05
    #11

    röstat

  • Mon 20 May 2019 12:27
    #12
    +1
    Meriall skrev 2019-05-18 17:39:16 följande:

    Jag vet inte vad jag vill. Har provat en valkompass men vet inte om jag vill att vi ska gå mer mot att vara delstater i EU eller tvärtom att EU bara ska vara samarbete och länderna ska bestämma själva i det mesta. Fundamentalt olika riktningar och jag ser liksom bra skäl för båda...

    Så det är jättesvårt.


    Okej, då är det enkelt. Vill du att makten ska utgå från folket i Sverige eller vill du att makten ska utgå från en liten Europaelit från Bryssel som du inte kan påverka speciellt mycket?
Svar på tråden Ska du rösta i EU-valet?