• Fri 17 May 2019 11:45
    2165 visningar
    11 svar
    11
    2165

    Konfirmation - hur vanligt är det idag?

    Tiden går och äldsta fyller 14 i sommar.


    Min mamma tog upp konfirmation för någon veckan sedan och jag hade inte ens tänkt tanken. Hade väl förträngt det, eller glömt bort


    I veckan damp det även ned en broschyr från en kyrka i brevlådan, med olika konfirmationsläger.


    Jag konfirmerades i slutet av 80-talet och då gjorde typ alla det.
    Dock blev jag anmäld av min mamma, utan att jag egentligen ville det själv.


    Men hur ser det ut idag? Hur vanligt är det? 


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-17 13:16
    Nej, min dotter är intre troende och det är väl ingen annan i familjen heller.
  • Svar på tråden Konfirmation - hur vanligt är det idag?
  • Fri 17 May 2019 13:01
    #1

    Ovanligt. Typ 20%. Knappast mer än 20% av Sverige befolkning är troende kristen heller så det är logiskt.

    Men vad spelar det för roll hur många som gör det? Frågan är väl om ditt barn är troende och vill få sitt ingångna förbund med Gud bekräftat i en förbönshandling och leva med församlingen i Kristi gemenskap? Det är ju det en konfirmation är.

  • Fri 17 May 2019 13:45
    #2

    Det är ungefär 25 procent av 15-åringarna som konfirmerar sig. Det har gått ner ganska kraftigt de senaste decennierna. 

    Konfirmationen är ju egentligen en bekräftelse på dopet, men många upplever det nog också som en sort övergångsrit: ett steg in i vuxenvärlden.

    De flesta församlingar erbjuder både konfirmationsläsning under terminerna och någon form av läger. Sedan finns det både fotbollsläger och ridläger med mera (med konfirmationsläsning alltså).

    Jag kan tänka mig att det är en upplevelse att åka på läger en vecka eller så. Kanske träffa nya kompisar, lära känna sig själv osv.

    Det händer också att ungdomar är med på konfirmationsläsningen, men sedan väljer att inte konfirmera sig, alltså gudstjänsten i kyrkan.

  • cb66
    Fri 17 May 2019 14:01
    #3

    Det tråkiga med konfirmationen är att det faktiskt handlar om Gud och att han är den som skapat jorden. Man kan liksom inte gå dit och vara där för att det kanske blir kul.

    Är man troende eller vill bli det så är det bra att konfirmera sig. 

    Tänk på att bibeln och de troende har en ganska snäv syn på verkligheten, Adam/Eva, skapelsen och synen på andra religioner. Man få inte heller glömma hur många som dött eller dödats i kristendomens namn genom åren. Idag fängslas våldtagna gravida 13 åringar som får missfall på grund av Jesus och hans irrlära.

  • Fri 17 May 2019 14:53
    #4
    Scruffy skrev 2019-05-17 11:45:54 följande:

    Tiden går och äldsta fyller 14 i sommar.
    Min mamma tog upp konfirmation för någon veckan sedan och jag hade inte ens tänkt tanken. Hade väl förträngt det, eller glömt bort


    I veckan damp det även ned en broschyr från en kyrka i brevlådan, med olika konfirmationsläger.


    Jag konfirmerades i slutet av 80-talet och då gjorde typ alla det.
    Dock blev jag anmäld av min mamma, utan att jag egentligen ville det själv.


    Men hur ser det ut idag? Hur vanligt är det? 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-17 13:16
    Nej, min dotter är intre troende och det är väl ingen annan i familjen heller.


    I mina kretsar ä det väldigt ovanligt. Nästan ingen har döpt sina barn och därmed har inte heller konfirmaton kommit på tal. Ett fåtal har på eget initiativ velat döpas och sedan konfirmeras i den åldern.

    Vår familj är inte troende, vi har inte döpt barnen. Men om barnen själva skulle vilja konfirmeras så skulle jag nog låta dem göra det. Kan vara bra som livserarenhet, man kanske diskuterar allmänna etiska och filosofiska frågor och får chans till nya vänner. Men jag kommer ju inte aktivt att föreslå konfirmation.

    Av mina vänner var det ca hälften som konfirmerades, också slutet på 80-talet.
  • gbgumm­an
    Fri 17 May 2019 15:59
    #5

    Ivårt område verkar det vanligt. Konstigt för ingen verkar troende. Barnen fick göra som de ville de ville inte fast kompisarna gjorde det. Skönt.

  • kela t
    Fri 17 May 2019 16:11
    #6

    En del gjorde det väl för att de visste de skulle få presenter då..?

  • Fri 17 May 2019 16:24
    #7
    kela t skrev 2019-05-17 16:11:05 följande:

    En del gjorde det väl för att de visste de skulle få presenter då..?


    Det var därför jag sa att det blir mer presenter om man inte konfirmerar sig. Så man gör det på rätt grunder.
    Alla hästar hemma
  • kela t
    Fri 17 May 2019 16:29
    #8

    Samt grupptryck..svaga individer..som "måste" följa strömmen..

  • Fri 17 May 2019 18:07
    #9
    +1

    Min äldsta dotter konfirmerade sig förra året och då så gjorde cirka kanske sådär en tredjedel av alla ungdomar i staden det. Vi bor i en rätt så liten stad (runt 25 000 invånare) och nästan alla här är iallafall döpta och som sagt så är det även många som konfirmerar sig. Att man konfirmerar sig här betyder absolut ingenting om att man är kristen troende. Min dotter konfirmerade sig i svenska kyrkan och nästan ingen utav dom andra konfirmanderna var liksom riktigt kristna. Som jag förstått det så är de flesta kristna ungdomar idag oftare med i frikyrkor som equmenia och pingstkyrkan. Att konfirmera sig betyder verkligen ingenting om att man måste bekänna sin tro till gud osv och man behöver verkligen inte tro på gud för att konfirmera sig. Ingen i våran familj är direkt troende förutom att vi firar jul osv. Det ger ju nästan ett dåligt och ansvarslöst intryck till släkt och vänner ifall man inte konfirmerar sig. Och vad skulle ens vara dåligt med att konfirmera sig? Det är en rolig tid då man får åka på läger och lära känna massor av nytt folk och ofta får man även nya kompisar:)

  • kela t
    Fri 17 May 2019 18:42
    #10

    Dåligt självförtoende att inte våga stå på egna ben och ha egna åsikter..skulle jag vilja kalla det för..tvångskonfirmation..!

  • Fri 17 May 2019 22:52
    #11
    Azneee skrev 2019-05-17 18:07:55 följande:

    Min äldsta dotter konfirmerade sig förra året och då så gjorde cirka kanske sådär en tredjedel av alla ungdomar i staden det. Vi bor i en rätt så liten stad (runt 25 000 invånare) och nästan alla här är iallafall döpta och som sagt så är det även många som konfirmerar sig. Att man konfirmerar sig här betyder absolut ingenting om att man är kristen troende. Min dotter konfirmerade sig i svenska kyrkan och nästan ingen utav dom andra konfirmanderna var liksom riktigt kristna. Som jag förstått det så är de flesta kristna ungdomar idag oftare med i frikyrkor som equmenia och pingstkyrkan. Att konfirmera sig betyder verkligen ingenting om att man måste bekänna sin tro till gud osv och man behöver verkligen inte tro på gud för att konfirmera sig. Ingen i våran familj är direkt troende förutom att vi firar jul osv. Det ger ju nästan ett dåligt och ansvarslöst intryck till släkt och vänner ifall man inte konfirmerar sig. Och vad skulle ens vara dåligt med att konfirmera sig? Det är en rolig tid då man får åka på läger och lära känna massor av nytt folk och ofta får man även nya kompisar:)


    Du har ingen koll mao. Kyrklig konfirmation är en bekräftelse på dopet. Dopet är ett sakrament som innebär att man renas från synden, manifesterar sin samhörighet med Kristus (genom trosbekännelse), och upptas som medlem i den världsvida kyrkan (dvs blir kristen). Konfirmation är en gudtjänst och en förbönshandling. I den ingår alltid trosbekännelsen igen (dvs den som konfirmeras ska läsa upp att man bekänner den kristna tron), bön med handpåläggning, sändning och vanligtvis också nattvard (som är symboliskt firande av Jesu lidande och uppståndelse). 

    Om man tror att konfirmation är ett läger som inte har något med tro att göra så är man ute och cyklar. Men det finns humanistisk "konfirmation" eller livsfilosofiläger som inte kräver avläggande av någon trosbekännelse.
Svar på tråden Konfirmation - hur vanligt är det idag?