• Anonym (TS)
    Sat 18 May 2019 09:47
    1258 visningar
    58 svar
    58
    1258

    Vän som vill tillskriva mig egenskaper

    Jag har en vän sedan 10 år tillbaka, vi har umgåtts mycket i perioder men det har blivit mycket mer sedan hon började på min arbetsplats för 6 månader sen.

    Hon vill gärna placera mig i ett fack, hon berättar för mig hur jag är. Hon berättar att jag är dålig på saker som hon aldrig sett mig utföra, hon har en gång berättat för mig att jag är dålig i sängen?! Pga att jag inte är så sensuell på jobbet och är obekväm med att visa min kropp i korta kjolar och uringningar. När jag argumenterar emot säger hon att jag visst är sån?!

    Nu har hon läst omgiven av idioter och jag kan inte ens säga någonting utan att hon säger ?Det är sååå typiskt din färg att säga så?.. Jag blir galen på henne, jag känner att hon förminskar mig och puttar in mig i en box där jag inte känner mig bekväm. Jag är mycket mer mångfacetterad än så och kan anpassa mig efter situation. Jag trivs otroligt bra på mitt jobb och med övriga kollegor och chefer, men jag känner att vännen och numera kollegan hindrar min personliga utveckling, jag känner mig nedtryckt av att bli tillsagd hur jag är. Hur ska jag hantera henne?

  • Svar på tråden Vän som vill tillskriva mig egenskaper
  • Sat 18 May 2019 09:50
    #1

    Be henne knipa igen om hon inte är psykolog

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sat 18 May 2019 09:53
    #2
    Moder1 skrev 2019-05-18 09:50:46 följande:

    Be henne knipa igen om hon inte är psykolog


    Hon är inte psykolog, ingen psykolog skulle citera omgiven av idioter.
  • Anonym (dålig vän)
    Sat 18 May 2019 09:55
    #3

    Låter inte som en riktig vän. 

    Tips: gå inte i svaromål och försvara dig, då visar du henne att det "tog". Fråga istället "vad menar du med det?" då studsar frågan tillbaka till henne = där den hör hemma.

    Alternativt kan du svara "sluta". Inte mer. Bara markera gång på gång att du inte tar skit genom att svara med "vad menar du?" eller sluta. Tids nog kommer hon tröttna.

    Sluta umgås med henne privat och minimera din kontakt med henne på jobbet.

    Hjälper inte detta, skriv ner vad hon gör och gå till chefen när du har en veckas förolämpningar samlade.

    Ge dig fan på att hon inte ska få förstöra för dig.

  • Sat 18 May 2019 09:55
    #4

    Säg bara "du vet inte vad du talar om" och ignorera henne sedan.

    Om du vill lägga dig på hennes nivå kan du ju även läsa boken och säga "det där är ett klassiskt misstag som en grön (jag har inte läst boken då har ingen aning om vilka färger det gäller...) skulle göra, du är ju så otroligt enfärgad!". Men det hade kanske inte varit min första rekommendation.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sat 18 May 2019 10:03
    #5
    Anonym (dålig vän) skrev 2019-05-18 09:55:01 följande:

    Låter inte som en riktig vän. 

    Tips: gå inte i svaromål och försvara dig, då visar du henne att det "tog". Fråga istället "vad menar du med det?" då studsar frågan tillbaka till henne = där den hör hemma.

    Alternativt kan du svara "sluta". Inte mer. Bara markera gång på gång att du inte tar skit genom att svara med "vad menar du?" eller sluta. Tids nog kommer hon tröttna.

    Sluta umgås med henne privat och minimera din kontakt med henne på jobbet.

    Hjälper inte detta, skriv ner vad hon gör och gå till chefen när du har en veckas förolämpningar samlade.

    Ge dig fan på att hon inte ska få förstöra för dig.


    Jag har försökt med att bolla tillbaka det. Vi kan ta ett exempel från förra veckan. Vi ska presentera ett förslag till en kund gemensamt och då säger hon att jag inte är bra på muntliga presentationer (vilket hon aldrig har sett mig göra och jag tycker själv att jag är bra på det, har läst retorik och gått flera kurser i det för att bli bra på det, det är en stor del av mitt jobb). Om jag bollar tillbaka till henne svarar hon men du är ju inte så bra på det, eller det tycker alla andra också, det tycker Pelle med osv osv.

    Det gör att jag blir osäker på mig själv, presterar sämre och blir hämmad.
  • Anonym (Trist­)
    Sat 18 May 2019 10:07
    #6

    Boken är till att börja med helt usel. Ingen med kunskaper i psykologi eller gruppdynamik tar den på allvar. Så en första fråga kan ju vara "varför drar du så långtgående slutsatser av populärvetenskapligt trams?"

    En annan fråga/påstående som tystar de flesta är "tänk vad du verkar vara intresserad av mig, nästan lite besatt - du har väl inte gått och blivit förälskad? Jag vill hålla vår kontakt yrkesmässig/vänskaplig" (eller vad som nu stämmer i ditt fall). För bästa effekt ska du säga det när andra lyssnar.

    Hjälper inte detta får du säga ifrån på skarpen. "Jag tolererar inte fler kommentarer om min person, jag vill inte ha med dig att göra utöver de kontakter vi måste ha i jobbet."

    Lycka till!

  • Anonym (K)
    Sat 18 May 2019 10:07
    #7
    Anonym (TS) skrev 2019-05-18 10:03:58 följande:
    Jag har försökt med att bolla tillbaka det. Vi kan ta ett exempel från förra veckan. Vi ska presentera ett förslag till en kund gemensamt och då säger hon att jag inte är bra på muntliga presentationer (vilket hon aldrig har sett mig göra och jag tycker själv att jag är bra på det, har läst retorik och gått flera kurser i det för att bli bra på det, det är en stor del av mitt jobb). Om jag bollar tillbaka till henne svarar hon men du är ju inte så bra på det, eller det tycker alla andra också, det tycker Pelle med osv osv.

    Det gör att jag blir osäker på mig själv, presterar sämre och blir hämmad.
    Det där skulle jag ta upp med chefen..inte alls ok=/
  • Anonym (K)
    Sat 18 May 2019 10:08
    #8

    Författaren blev förresten utsedd till årets förvillare pga den boken....

  • Anonym (dålig vän)
    Sat 18 May 2019 10:09
    #9
    Anonym (TS) skrev 2019-05-18 10:03:58 följande:
    Jag har försökt med att bolla tillbaka det. Vi kan ta ett exempel från förra veckan. Vi ska presentera ett förslag till en kund gemensamt och då säger hon att jag inte är bra på muntliga presentationer (vilket hon aldrig har sett mig göra och jag tycker själv att jag är bra på det, har läst retorik och gått flera kurser i det för att bli bra på det, det är en stor del av mitt jobb). Om jag bollar tillbaka till henne svarar hon men du är ju inte så bra på det, eller det tycker alla andra också, det tycker Pelle med osv osv.

    Det gör att jag blir osäker på mig själv, presterar sämre och blir hämmad.
    Det du beskrev var ju att gå i svaromål. Du försvarade dig mot hennes påhopp.

    Jag menar att du ska spegla hennes härskartekniker, genom att korta säga "lägg av!", då bollar du skulden till henne. Eller säga "vad menar du med det?" "vad baserar du det på?". Och får du då nåt random svar som också är drygt svarar du "jaså du".

    Då visar du henne att du inte tar åt dig. Även om du gör det innerst inne, så markerar du. Då kommer hon nog tröttna.

    Om hon endast gör allt detta så inga andra hör så kan du säga att hon ska ge fan i att försöka trycka ner dig hela tiden.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sat 18 May 2019 10:13
    #10
    Anonym (dålig vän) skrev 2019-05-18 10:09:02 följande:

    Det du beskrev var ju att gå i svaromål. Du försvarade dig mot hennes påhopp.

    Jag menar att du ska spegla hennes härskartekniker, genom att korta säga "lägg av!", då bollar du skulden till henne. Eller säga "vad menar du med det?" "vad baserar du det på?". Och får du då nåt random svar som också är drygt svarar du "jaså du".

    Då visar du henne att du inte tar åt dig. Även om du gör det innerst inne, så markerar du. Då kommer hon nog tröttna.

    Om hon endast gör allt detta så inga andra hör så kan du säga att hon ska ge fan i att försöka trycka ner dig hela tiden.


    Det var just det jag sa, Vad menar du med det?

    Då svarade hon att jag är så osäker på mig själv, alla tycker jag är dålig på presentationer.
    Anonym (K) skrev 2019-05-18 10:07:37 följande:

    Det där skulle jag ta upp med chefen..inte alls ok=/


    Det känns så fånigt att ta upp det med cheferna, men jag kanske inte har något val.
Svar på tråden Vän som vill tillskriva mig egenskaper