• Anonym (D)

Måste jag vara med?

Anonym (DEW) skrev 2019-05-18 21:09:23 följande:
    Jag är ledsen, men har svårt att se din sida av myntet. Han har rätt till delad vårdnad, inte bara om det passar dig. Det handlar inte om hur han behandlar dig!   

Jo, delad vårdnad handlar i allra högsta grad om hur föräldrarna behandlar varandra. Det blir nämligen inte delad vårdnad om föräldrarna var stora samarbetssvårigheter. Det vore inte rätt mot barnet.
    Anonym (DEW) skrev 2019-05-18 21:09:23 följande:
    Att du inte ens klarar av att skriva på ett papper om faderskap i samma rum som honom bevisar bara att det inte är han som är problemet. 

Nej, det är inget bevis på någonting, men en indikation på att han får henne att må väldigt dåligt.
  • Anonym (D)
    Anonym (DEW) skrev 2019-05-18 23:04:24 följande:
    Nu är du och läser det finstilta i lagen innan du har läst rubriken...  Hur man behandlar varandra är ointressant såvida det inte påverkar barnet på något sätt. (förutsatt att den inte begås några brott)  Samarbetssvårigheter är tex EXAKT det som TS håller på med nu, dvs att försvåra faderns position mot sitt barn. Genom att hindra honom umgänge på samma villkor som hon har.  Att HON mår dåligt över saker HON tror kommer hända kan du ju omöjligen belasta fadern för? 

Kan du inte se bortom ditt könskrig här och titta på den aktuella situationen? Det är den förälder som manipulerar och kastar skit som är den skyldiga till samarbetssvårigheterna, oavsett kön. TS är, trots att pappan betett sig illa, villig att ge honom en chans att visa vad han går för. Hon motsätter sig inte umgänge och hon utesluter inte gemensam vårdnad i framtiden. Men hon är förälder till en ettåring som, på grund av en segdragen faderskapsutredning, ännu inte känner sin far. Självklart skyndar hon långsamt för att minska risken för att barnet hamnar i kläm.
  • Anonym (D)
    Anonym (Ts) skrev 2019-05-19 11:04:58 följande:
    ? Vad en tingsrätt skulle döma har inget att göra med frågeställningen. Det måste man veta mkt mer än ni vet för att kunna sia om. Och det spelar ingen roll nu utan frågan är vad jag behöver göra. Jag vill inte skriva på frivilligt. Det är min rättighet. Men har jag även rätt att slippa vara där när han skriver på?

Ja, tråden spårade visst ifrån sitt ämne en hel del, förmodligen för att ingen vet svaret på din fråga. Bäst är nog att ringa dit imorgon och fråga. De borde ju ha varit med om liknande (och värre) konflikter mellan föräldrar förr, så du kan knappast vara den första mamman som vill slippa att möta barnafadern. En tanke: du skulle kunna ta någon med dig som kan hjälpa dig att stå på dig ifall du blir pressad att skriva på.
  • Anonym (D)
    Anonym (E.) skrev 2019-05-19 20:21:57 följande:
    Det kan handla om föräldradagarna. Om den här killen, som tydligen blivit ofrivillig pappa, vill jävlas - så kan han, om han har del i vårdnaden, vägra att skriva över dagar på henne. Det är jättevanligt att killar i den situationen jävlas så. Då sitter hon där utan pengar när barnet är sju månader gammalt, och spädbarnsdagis finns inte i Sverige... barnet måste ha fyllt ett för att få börja på dagis. 

Anonym (Barnet) skrev 2019-05-19 21:27:41 följande:
    Det är verkligen inte jättevanligt. Han kanske inte vill skriva över dagar utan vill ta ut pappaledighet? Varför skulle han hindras att få nära kontakt med sitt barn bara för att mamman inte vill jobba? Det finns kommunala förskolor i Sverige som tar emot barn från 6 månader.

I detta fallet har barnet redan fyllt ett år och börjat på förskola. www.familjeliv.se/forum/thread/79633069-maste-jag-vara-med/1/nick/79633069
  • Anonym (D)
    Anonym (Ts) skrev 2019-05-20 10:18:18 följande:
    Det verkar som att ni har koll på att jag måste skriva under på att han är biologisk pappa till barnet fast det redan finns en dom/utredning på det som jag har läst och godkänt och skrivit på. Då får jag väl göra det. Men det lät bra att man kan få komma en annan dag. Är det olika papper med faderskap och vårdnad? För är det en kryssruta på samma papper kommer han nog kryssa i den och förvänta sig att jag skriver på. Och då blir det jobbigt att komma dit och sen vägra...

Personligen hade jag tyckt det varit rätt konstigt om du skrev på för gemensam vårdnad med en pappa du helst inte vill träffa och som ännu inte känner barnet. Tror du inte att de på familjerätten tycker det med?
Svar på tråden Måste jag vara med?