• Sat 18 May 2019 19:55
    402 visningar
    6 svar
    6
    402

    Hosta, råd

    Lite rådfrågning. Sonen har i veckan varit hes och lite hostig från och till. Inte så nkt slem och det låter som det är från stämbanden det är irriterat. Inatt hostade han sjukt nkt men inte så mkt slem men mer rethosta. Har gett mollipect.

    Idag på dagen tyckte jag att han var ansträngd i andningen och vi passerade närakuten för att kolla upp det, men 99 procent syre och allt lät jättebra. Hon rekommenderade att fortsätta m mollipect eller lepthon som vi har hemma för min andra son. Men nu när jag tänker efter så är det ju om man har massa slem man tar dom.. om

    Han inte har slem så känns det som om han kommer hosta i onödan av den medicinen.. skall man ge något annat eller bara låta det vara.. mest jobbigt för honom då han väcker sig själv hela tiden

  • Svar på tråden Hosta, råd
  • Sat 18 May 2019 20:35
    #1

    Hostmedicin ger inte hosta, och är din son inte slemmig i halsen kommer han ju inte bli det för att ni ger honom medicin. Så det känns som att du oroar dig i onödan :)

  • Sat 18 May 2019 20:52
    #2

    Är en orolig själ , men bara funderade på vad som hjälper honom bäst.. mollipeten är ju luftrörsvidgande så det är ju iofs bra om det är lite trångt..

  • Sat 18 May 2019 21:08
    #3
    LHUF skrev 2019-05-18 20:52:29 följande:

    Är en orolig själ , men bara funderade på vad som hjälper honom bäst.. mollipeten är ju luftrörsvidgande så det är ju iofs bra om det är lite trångt..


    Om doktorn sa att Mollipect var bra så kör på det. Vi brukar inte ge hostmedicin här hemma för jag tycker inte det gör någon större skillnad. Yngsta har haft hemsk hosta några nätter nu men det har blivit mycket bättre sen vi höjde sängänden ordentligt och öppnade hennes fönster så att det är riktigt kallt i rummet.

    Hur som helst, oroa dig inte för att hostmediciner ska förvärra hostan för din son, det kommer inte hända. Ge honom det ni har och kör med svalt rum och högläge (kuddar eller höjd sängände beroende på hans ålder). Är det trångt i luftvägarna så hjälper ju högläge jättebra. Ligger man ner svullnar de, tänk bara på hur det är med nästäppa. Det blir alltid värre när man ligger ner. Hoppas han mår bättre snart!
  • Sat 18 May 2019 21:33
    #4

    Jo vi ligger i högläge, han är ju snart 5 år så vi borde vara luttrade med 3 barn också men just sådan här hosta har de andra aldrig haft, men men., jag upplevde ju att han hade svårt att andas förrut idag men det var ju bra uppenbarligen så får väl lita på det..

    Skall öppna balkongen också..

  • Sat 18 May 2019 22:05
    #5
    LHUF skrev 2019-05-18 21:33:50 följande:

    Jo vi ligger i högläge, han är ju snart 5 år så vi borde vara luttrade med 3 barn också men just sådan här hosta har de andra aldrig haft, men men., jag upplevde ju att han hade svårt att andas förrut idag men det var ju bra uppenbarligen så får väl lita på det..

    Skall öppna balkongen också..


    Hosta är aldrig kul! Vår äldsta har krupp så jag vet hur det är, man blir lite stressad. Har också tre barn, visst kan man en del, men alltid är det nåt nytt som händer som man inte varit med om! Hoppas natten blir lugnare för er <3
  • Sat 18 May 2019 23:57
    #6

    Här kommer ett fantastiskt husmorstips.

    Koka upp en gryta vatten (ju större ju bättre). Dela två (eller fler om du tycker det är kul) lökar (gärna gul) i 4 delar. Lägg dem i det kokheta vattnet. Placera precis bredvid sängen vid huvudändan.

    Funkar fantastiskt för att dämpa hosta. Bör bytas ut när man själv går och lägger sig om man nu inte lägger sig samtidigt.

Svar på tråden Hosta, råd