• Alessia

    Svenska lärare klär sig slafsigt!

    Svenska lärare - en stor del av dem i alla fall - klär sig otroligt slafsigt. Det gäller både män och kvinnor, fast allra mest män.

    Jag har varit på föräldramöten där mentorn uppenbarat sig i shorts med svettig t-shirt över,samt bara, skitiga fötter i sandaler. Givetvis med oklippt, okammat hår därtill och ovårdat hipsterskägg. Respektlöst!

    Jag har varit på klassrumsbesök där den unga kvinnliga läraren haft spagettilinne med synbart bara, gungande bröst under, samt ett par jeans som i huvudsak bestod av hål och revor. Möjligen moderiktigt just då, men ingen hit bland fnissande tonårspojkar som begapade nakenheten. En del kommenterade också med en god portion elak ironi:
    "Tycker du inte att det väldigt varmt här inne? Får jag också ta av mig tröjan? Det är så svettigt här."

    Jag har som medlem av föräldraförening suttit i möten med medelålders manlig rektor iklädd slitna jeans som knappt gick igen under ölmagen och med snusdosan putande i bakfickan och däröver en rutig kortärmad skjorta vars knappar hotade att skjuta iväg så fort han drog ett andetag.

    Visst, jag har träffat propert klädda lärare också, men slafsarna är i majoritet.

    Nu går två av mina tonåringar på en gymnasiefriskola där viss  klädkod råder för både elever och lärare. Det är - och det säger även mina tonåringar- rätt skönt att slippa se det sedvanliga klädeländet. Dvs slippa se shorts som knappt döljer skinkorna på tjejerna, tunna linnen som avslöjar mer än de döljer, carmenblusar som hasas ner så långt som möjligt och kepsar + huvtröjor som dras ner över ansiktet för att dölja hörlurarna på lektionen. Skönt att se ordentligt klädda lärare.

    Svenska lärare har svårt med sin auktoritet. Börja med en vettig klädsel som anstår en vuxen människa på sin arbetsplats. Det kan ge viss effekt att inte själv se ut som en tonåring. 

    "Som du är klädd blir du hädd.  Dress for success. Kläderna gör mannen." etc

  • Svar på tråden Svenska lärare klär sig slafsigt!
  • Anonym (Intressant!)

    Intressant! Jag har just börjat jobba som lärare och funderar på vad som är bra klädsel. Tycker det är svårt att veta.

  • annabellelee

    Jag har jobbat som lärare i många år, och känner inte igen mig. Tråkiga hm-koftor i massor, fysiklärare i tofflor och endast två flanellskjortor som han byter mellan, visst, men urringat och svettigt? Aldrig. Kanske har du haft otur.

  • Anonym (Lärare)

    Imponerande att du träffat en stor del av lärarna. Vi är nämligen ca 250 000 i vårt avlånga land. Själv har jag träffat ca 400kollegor och uppskattningsvis har fem av dem varit ?slafsigt? klädda. Som tur är lever vi i ett land där vi får klä oss hur vi vill. Sen kan jag hålla med om att man inte behöver visa bysten eller skinkorna, men det gäller ju inom de flesta yrkeskategorierna.

  • Alessia
    Anonym (Lärare) skrev 2019-05-19 12:22:53 följande:

    Imponerande att du träffat en stor del av lärarna. Vi är nämligen ca 250 000 i vårt avlånga land. Själv har jag träffat ca 400kollegor och uppskattningsvis har fem av dem varit ?slafsigt? klädda. Som tur är lever vi i ett land där vi får klä oss hur vi vill. Sen kan jag hålla med om att man inte behöver visa bysten eller skinkorna, men det gäller ju inom de flesta yrkeskategorierna.


    Jag har flera egna barn + ett par bonusbarn och har varit och är en flitig skolförälder, så viss lokal insyn har jag, helt klart. Jag har vänner spridda över hela landet och när en av dem lyfte detta med slafsig lärarklädsel började jag fråga hur "deras" lärare klädde sig. ALLA, från Malmö/Lund i söder till Luleå och Pajala i norr hade stött på flera slafsar, ibland ett helt kollegium. men visst, det finns givetvis många lärare som klär sig propert, men det är ynkligt att det ens finns ett flertal som illa respekterar sina elever, deras föräldrar och sitt eget yrke att klär sig värre än uteliggare.
    Jag eftersträvar inte min egen skolgångs lärare med slips, kostym och vi skjorta eller veckad kjol med jumperset och pärlhalsband, men en vårdad klädsel är inte att begära för mycket. Lärare från andra EU-länder på besök har bleknat vid åsynen av en rektor med adidasbyxor, skitiga trainers och sweattröja.
  • Anonym (Intressant!)

    Men vad är lämplig klädsel då skulle ni säga? Ge exempel.

  • Anonym (?)

    Spelar det någon roll hur de klär sig?

    Var glad istället att de valt just läraryrket där de gör en fantastisk insats för våra barn.

    Sverige har stor brist på lärare och läraryrket är inte alltid lätt när de får handskas med elever som inte kan bete sig.

    Stort cred till alla fantastiska lärare!

  • Bunny on speed

    Håller till viss del med. Sällan sett så "illa" klädda lärare visserligen, men jag väljer alltid att klä mig snyggare på jobbet än fritiden. Kjol eller klänning, inte kortare än strax över knäet. Men det är mitt val, jag vill att det ska synas tydligt att jag är läraren, och inte en elev.

    Jag höjer inte på ögonbrynen åt t-shirt, men däremot åt tajta jeans med stringkant som sticker upp...


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Intressant!)

    Är detta lämplig klädsel tex:

    Kortärmad lös tunika + mjuka byxor (inte mjukis men typ indiska), joggingskor.

    Top med lite urringning eller linne (självklart bh under - bhbanden syns över axlar men inte själva bhn), kjol som slutar på halva låret, utsvängd (ej pennkjol), mörka strumpbyxor, sandaler med lite klack.

  • Anonym (Intressant!)

    Jag vill klä mig snyggt och proffsigt men har riktigt dålig koll på stil och sånt.

  • Gryntroll

    Oj det där känner jag inte igen alls.

    Här klär sig lärare och annan personal på skolan fullt normalt, allt från jeans (enstaka revor har hänt) till chinos, och t-shirt till skjorta/blus, hoodie till kavaj. Men aldrig i någon slår sig kombination.

  • Anonym (Anki)
    Anonym (Intressant!) skrev 2019-05-19 13:06:09 följande:

    Är detta lämplig klädsel tex:

    Kortärmad lös tunika + mjuka byxor (inte mjukis men typ indiska), joggingskor.

    Top med lite urringning eller linne (självklart bh under - bhbanden syns över axlar men inte själva bhn), kjol som slutar på halva låret, utsvängd (ej pennkjol), mörka strumpbyxor, sandaler med lite klack.


    TS skulle säkert tycka att detta är exempel på "slafs". Och det tycker jag också!
    Det senare förslaget är fasansfullt vulgärt och fult. Sedan när blev stil och hyfs portade i skolan?
  • Persikaplommon
    Anonym (?) skrev 2019-05-19 13:01:04 följande:
    Spelar det någon roll hur de klär sig? Var glad istället att de valt just läraryrket där de gör en fantastisk insats för våra barn. Sverige har stor brist på lärare och läraryrket är inte alltid lätt när de får handskas med elever som inte kan bete sig. Stort cred till alla fantastiska lärare!

    Hur vet du att dessa lärare är fantastiska? Dålig klädstil bevisar per automatik att de är fantastiska? Tror du att lärare som inte visar brösten/rumpan/kulmagen är dåliga lärare?
  • Anonym (?)
    Persikaplommon skrev 2019-05-19 15:39:11 följande:

    Hur vet du att dessa lärare är fantastiska? Dålig klädstil bevisar per automatik att de är fantastiska? Tror du att lärare som inte visar brösten/rumpan/kulmagen är dåliga lärare?


    Syftet med kommentaren var att man inte ska dömma andra hur de väljer att klä sig. Och jag skrev inte att dålig klädstil bevisar att de är fantastiska.

    Jag skrev att det är fantastiskt att folk VILL bli lärare och det ska dom ha beröm för.
  • Persikaplommon
    Anonym (?) skrev 2019-05-19 16:06:39 följande:

    Syftet med kommentaren var att man inte ska dömma andra hur de väljer att klä sig. Och jag skrev inte att dålig klädstil bevisar att de är fantastiska.

    Jag skrev att det är fantastiskt att folk VILL bli lärare och det ska dom ha beröm för.


    Varför skulle de ha beröm för att de vill bli lärare?

    De som gör ett bra jobb som lärare förtjänar beröm.

    Det räcker inte att man jobbar som lärare. Inte för barnen i alla fall.
  • Anonym (?)
    Persikaplommon skrev 2019-05-19 16:28:16 följande:

    Varför skulle de ha beröm för att de vill bli lärare?

    De som gör ett bra jobb som lärare förtjänar beröm.

    Det räcker inte att man jobbar som lärare. Inte för barnen i alla fall.


    Det skrev jag längre upp om du läser mina kommentarer. Få människor orkar med den stess och press lärare har på sig.
  • Anonym (pappa)

    Jag är lärare och jag klär mig ganska bekvämt. Distressed jeans hör till standardgarderoben, likaså oknäppta eller halvknäppta skjortor, t-shirts och longsleeves med tryck, omaka strumpor och sneakers. Samtidigt har jag både vanliga jeans, slacks, kostymskjortor, neutrala tröjor, maka strumpor och finare skor i samma garderob. Jackor och accessoarer av olika slag. Alla mina kläder passar och jag är lagom fit också så det hjälper säkert mot eventuell slafsighet.

    Det är en balansgång att klä sig som lärare, precis som så mycket annat i yrket. 

  • Liquorice50

    Jag måste hålla med om att lärare klär sig tråkigt men håller inte med om att det är vanligt att de klär sig opassande. Jag har jobbat länge i skolan så några sådana exempel har jag sett men inte många. De flesta av mina kvinnliga kollegor har byxor och en eller två koftor att alternera mellan - väldigt tråkigt.
    Klär mig själv nästan alltid i klänning eller kjol och kan ibland känna att jag sticker ut i kollegiet.

  • Anonym (Lärarinna)
    Anonym (Intressant!) skrev 2019-05-19 13:06:09 följande:

    Är detta lämplig klädsel tex:

    Kortärmad lös tunika + mjuka byxor (inte mjukis men typ indiska), joggingskor.

    Top med lite urringning eller linne (självklart bh under - bhbanden syns över axlar men inte själva bhn), kjol som slutar på halva låret, utsvängd (ej pennkjol), mörka strumpbyxor, sandaler med lite klack.


    Det låter som lämplig klädsel i båda fallen där jag iofs. hade föredragit den andra klädseln. Inga problem med att klä sig bekvämt på jobbet men trevligt, tycker jag, om man klär upp sig lite från hemmamys-looken.
  • Anonym (Magistern)

    Tyvärr har TS rätt.
    Lärarkåren har tappat i stil. På alla håll och kanter.
    15% av kåren äger en kavaj. Gäller både män & kvinnor.
    Shorts i korridorerna ser bedrövligt ut på elever.
    Föreställ er då hur det ser ut på en lärare!
    Lärarrollen har förändrats.
    Auktoriteten saknas.
    Fostran har blivit något fult.
    Slappheten avspeglar sig hos dagens lärare.
    Och dagens lärare speglar hur samhället är i allmänhet.
    Slappheten breder ut sig i Sverige överlag.
    Skolan är inget undantag.
    Jag säger som en gammal kollega en gång sa: "skolan är en gigantisk koloss som har varit på glidning länge"

Svar på tråden Svenska lärare klär sig slafsigt!