• Minigrisen01

    Enda pojken i klassen

    Hej!

    Jag skulle behöva lite input hur ni andra skulle gjort/tänkt om ni var i samma situation.

    Min son ska börja förskoleklass till hösten och vi har valt en mindre privat skola med bra rykte i staden som vi bor. Vi har alltså valt bort den kommunala skolan. Allt känns toppen på nya ?lilla? skolan allt verkar så genomtänkt men vi fick reda på att vår son kommer att vara enda killen i sin klass. 12 barn i gruppen och han är enda pojken. Skolan ser inget större problem med detta, men vi undrar hur detta ska gå?

    Skulle ni valt den kommunala skola med två klasser med 20 barn i varje grupp och en pedagog (!) i varje klass eller skulle ni försökt på den andra skolan fast han är enda killen? Vill säga att den privata skolan känns verkligen bra men skon klämmer här att han kommer vara enda killen.

  • Svar på tråden Enda pojken i klassen
  • Anonym (v)

    Jag skulle valt den kommunala skolan.
    Men inte pga könsfördelningen.

  • Minigrisen01

    Ok varför hade du valt den kommunala?


    Anonym (v) skrev 2019-05-20 16:58:55 följande:

    Jag skulle valt den kommunala skolan.

    Men inte pga könsfördelningen.


  • Babymama

    Jag hade nog valt den kommunala skolan. Även om pojkar och flickor kan leka jättebra ihop så tycker jag att de ofta söker sig till samma kön när de får välja, eller så gör mina barn åtminstone. Jag tror inte att det har någon betydelse för din son under de första åren men sen när han närmar sig 9-10 år kanske han kommer sakna killkompisar.

    Vårt äldsta barn går i kommunal F-klass nu, de har 2 lärare på 24 barn. Det funkar hur bra som helst trots stor klass. Vet du om den kommunala skolan har stödpersonal utöver förskoleläraren i klassen? Ofta är det ju mer personal än klassläraren närvarande i klassen.

  • Minigrisen01

    Tack för ditt svar! De kommer att ha en stödpedagog i båda klasserna. Hur upplever du fritids? Jag har själv så dålig erfarenhet av fritids det var mer förvaring minns jag det som. Känns som att det lätt blir det i stora skolor?


    Babymama skrev 2019-05-20 17:28:36 följande:

    Jag hade nog valt den kommunala skolan. Även om pojkar och flickor kan leka jättebra ihop så tycker jag att de ofta söker sig till samma kön när de får välja, eller så gör mina barn åtminstone. Jag tror inte att det har någon betydelse för din son under de första åren men sen när han närmar sig 9-10 år kanske han kommer sakna killkompisar.

    Vårt äldsta barn går i kommunal F-klass nu, de har 2 lärare på 24 barn. Det funkar hur bra som helst trots stor klass. Vet du om den kommunala skolan har stödpersonal utöver förskoleläraren i klassen? Ofta är det ju mer personal än klassläraren närvarande i klassen.


  • Minigrisen01

    Menar alltså en ensa stödpedagog till båda klasserna, den kommer att rotera på något sätt.

    Tack för ditt svar! De kommer att ha en stödpedagog i båda klasserna. Hur upplever du fritids? Jag har själv så dålig erfarenhet av fritids det var mer förvaring minns jag det som. Känns som att det lätt blir det i stora skolor?


    Babymama skrev 2019-05-20 17:28:36 följande:

    Jag hade nog valt den kommunala skolan. Även om pojkar och flickor kan leka jättebra ihop så tycker jag att de ofta söker sig till samma kön när de får välja, eller så gör mina barn åtminstone. Jag tror inte att det har någon betydelse för din son under de första åren men sen när han närmar sig 9-10 år kanske han kommer sakna killkompisar.

    Vårt äldsta barn går i kommunal F-klass nu, de har 2 lärare på 24 barn. Det funkar hur bra som helst trots stor klass. Vet du om den kommunala skolan har stödpersonal utöver förskoleläraren i klassen? Ofta är det ju mer personal än klassläraren närvarande i klassen.


    Babymama skrev 2019-05-20 17:28:36 följande:

    Jag hade nog valt den kommunala skolan. Även om pojkar och flickor kan leka jättebra ihop så tycker jag att de ofta söker sig till samma kön när de får välja, eller så gör mina barn åtminstone. Jag tror inte att det har någon betydelse för din son under de första åren men sen när han närmar sig 9-10 år kanske han kommer sakna killkompisar.

    Vårt äldsta barn går i kommunal F-klass nu, de har 2 lärare på 24 barn. Det funkar hur bra som helst trots stor klass. Vet du om den kommunala skolan har stödpersonal utöver förskoleläraren i klassen? Ofta är det ju mer personal än klassläraren närvarande i klassen.


  • Tow2Mater

    Skulle absolut byta. Barn behöver umgås med barn av båda könen! Och de skapar vänskapsband i skolan, så lika där, viktigt att få pojkar som vänner också. Hur kan skolan tycka sån snedfördelning är okey?

  • Anonym (Annika)

    Jag hade valt den kommunala skolan, dels för att jag inte tror det är bra att han är den enda killen och dels för att jag tycker att 12 barn är en alldeles för liten klass. Ska de gå kvar i den klassen hela skolgången? Om det bara är ett år och de sedan slås ihop med en annan 12-barnsgrupp inför ettan är det en annan sak!

  • cosinus

    jag hade valt den skolan ni tänkt er.

    Finns en kille i klassen kommer andra pojkars föräldrar tveka mindre inför att börja än om det bara varit flickor samt att skolan lär prioritera att få in pojkar så gissningsvis är han inte själv särskilt länge.

    Skulle han mot förmodan vara ensam när han blir äldre och börjar bry sig själv så byt då. Att byta skola inför fyran t ex är sällan problematiskt och tills dess känner han isf säkert ett antal pojkar på fritiden så han kan börja i en klass där han iaf känner någon.

  • Anonym (Henrietta)

    Jag hade bytt till den kommunala skolan. Hade det varit förskola och min son varit bara ett par år hade jag inte tvekat, men om förskoleklass, då formar det sedan även kompisrelationerna på fritiden och skolan ganska långt fram.
    Jag hade varit orolig för att min pojke skulle kunna känna sig ensam. För pojkar och flickor har trots allt inte sällan lite olika sätt att leka på och intressen.


    Men du känner ju så klart din pojke bäst, är han en lugn kille som mest gillar att sitta och pyssla och så?

Svar på tråden Enda pojken i klassen