• legenden123

    BF JANUARI 2020

    Hallå!

    Tänkte att vi kunde ha en tråd för alla oss som nyligen plussat och har BF i Januari 2020.

    Kan vara kul att följas åt och ge råd.

    Har BF runt den 13 Januari och detta blir vårat första barn.

    Gick idag in i vecka 7 (6+0) och har fått tid till barnmorskan när jag är i ca vecka 10 (9+0).

    Men är jätte nervös och vill bekosta mig ett tidigt ultraljud för att se lilla hjärtat och att allt står rätt till.

    Har läst att man kan göra det i v 8 på de flesta kliniker.

    Men räknar de då vecka 8 (fast egentligen 7+0?) ?

    Annars har jag lite molvärk från och till, är SÅ trött och slut men inget illamående ännu - vilket känns lite nervöst för jag har varit gravid en gång tidigare (dock abort) och då mådde jag EXTREMT illa att jag låg i sängen från v 5-6..

    Bor i Västerås

    Välkomna iallafall, hoppas vi blir några stycken som följs åt.

    Berätta om er och vart ni bor :)

    Och grattis till era plus!


    Gravid BF bf2020 plussat
  • Svar på tråden BF JANUARI 2020
  • Hönan92
    Hönan92 skrev 2019-06-10 14:20:37 följande:

    Hej, hoppar inne tråden. Är gravid med mitt andra barn med BF 26 januari, går in i vecka 8 idag. Har en dotter sen innan som är ca 1 år och 9 månader.


    Oj gick lite fort där, ska ju självklart stå in och inte inne!
  • VSG

    Hej hej!


    Jag plussade den 12 maj, och skrev in mig hos barnmorska den 20 maj. Går in i vecka 11 imorgon och hoppas att mitt illamående snart går över.
    Jag fick ett ultraljud i vecka åtta, men det var endast för att jag var tvungen att åka till gynakuten för att få dropp pga uttorkning och illamåendet.

    Vi har valt att tacka nej till KUB så det var kul att se att det faktiskt finns en liten bebis där inne, och inte behöva vänta till vecka 20.

    Har BF den 11 januari, som det ser ut nu, men det brukar ju alltid ändras till och från under graviditetens gång.


    Bor i Stockholm.

  • selachimorpha

    Hejhej. Har jag kanske tidigast bf I tråden hittills ?? är beräknad 3/4e januari (BM säger 3e appen 4e), mitt andra barn. Första kom i mars 2017. Är så himla nervös denna gången, att något ska gå fel liksom ???? så längtar till kub vi har efter midsommar.

  • Choklad87

    Hej

    Gravid och är 31 v 8(7+4) med mitt första barn och beräknad ca 29 januari. Har känt att det gör ont på vänster sida och det kommer och går men när jag läser om Utomkvedshavandeskap så står det att det ska göra super ont. Är iallafall orolig men ska till barnmorskan imorgon men hon verkar inte ha ultraljud så bokade tidigt ultraljud hos Mama Mia på torsdag och hoppas att allt ser bra ut. Någon mer som känner igen sig?

  • VSG
    Choklad87 skrev 2019-06-17 22:09:13 följande:

    Hej

    Gravid och är 31 v 8(7+4) med mitt första barn och beräknad ca 29 januari. Har känt att det gör ont på vänster sida och det kommer och går men när jag läser om Utomkvedshavandeskap så står det att det ska göra super ont. Är iallafall orolig men ska till barnmorskan imorgon men hon verkar inte ha ultraljud så bokade tidigt ultraljud hos Mama Mia på torsdag och hoppas att allt ser bra ut. Någon mer som känner igen sig?


    Under min första graviditet (gjorde en abort då), innan jag ens visste att jag var gravid fick jag jättejätteont på vhöger sida av magen. Jag ringde 1177 och de sa att det kunde vara blindtarmen. Åkte till akuten, där de kunde konstatera att det inte var blindtarmen utav att jag var gravid. Så fick jag reda på det första gången. Och det var inget konstigt alls med fostret då. Jag var i vecka 6 då om jag inte minns helt fel. Men jag tycker det är bra att du kollar upp det i alla fall, man vet ju aldrig Glad Under min graviditet nu hade jag däremot ont på vänster sida av magen, är nu i vecka 11 (10+2) och allt ser bra ut, barnet ligger "där det ska".
  • knivskrik

    Jag är SÅ LÄTTAD! Vi har precis varit på VUL och sett en lite vecka 8-parvel med ett tickande hjärta. Helt underbart! Nu ska jag våga vara lycklig på riktigt.


    Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • familjadhd

    hej. jag hoppar in här och hoppas verkligen ingen dömmer oss. 
    oplanerat gravid i okänd vecka.
    Bf  allt från 20/12 till 12/1 

    detta då jag inte haft mens sedan januari ,
    pulssa i feb men då jag och  sambon flytta ihop samma veva valde vi att ta bort.
    började på p-piller men förstod att något inte var helt rätt.
    plussade ganska direkt och tydligt.

    Nu känns de liksom som att detta var menat?
    om något förstår vad jag menar.
    Har iaf 2 äldre barn sedan tidigare, varav en med "multi diagnoser"

  • MammaPolly
    familjadhd skrev 2019-06-19 14:40:36 följande:

    hej. jag hoppar in här och hoppas verkligen ingen dömmer oss. 

    oplanerat gravid i okänd vecka.

    Bf  allt från 20/12 till 12/1 

    detta då jag inte haft mens sedan januari ,

    pulssa i feb men då jag och  sambon flytta ihop samma veva valde vi att ta bort.

    började på p-piller men förstod att något inte var helt rätt.

    plussade ganska direkt och tydligt.

    Nu känns de liksom som att detta var menat?

    om något förstår vad jag menar.

    Har iaf 2 äldre barn sedan tidigare, varav en med "multi diagnoser"


    Välkommen och grattis!

    Du borde ju kunna göra ul/vul för att bestämma vecka, får du det från mvc?

    Jag fick det och det kunde diffa 2 veckor. Bm ville göra det för att kunna boka KUB
  • Anonym (BF 28 jan)

    Planerat gravid 40 plussare. Tog sig på cykel 4 efter att vi bestämt oss att börja försöka.

    8+0 idag. Andra graviditeten. Har tvillingar sedan tidigare, så är lite skraj att det ligger fler där inne igen.

    Varit på inskrivning. Kub i mitten på juli, så då kommer ?domen?. Pappans första barn. Han är väldigt glad MEN har svårt att hantera oro som kom med beskedet, så han har svårt att glädjas.

    Jag har ont i ligament, bröstspänningar och är illamående. Är rätt uppsvälld nu också så är rädd att folk ska börja fundera.

  • familjadhd
    MammaPolly skrev 2019-06-19 16:15:13 följande:
    Välkommen och grattis!

    Du borde ju kunna göra ul/vul för att bestämma vecka, får du det från mvc?

    Jag fick det och det kunde diffa 2 veckor. Bm ville göra det för att kunna boka KUB
    Här görs inget annat  ultraljud än RUL i v 18-20, finns inte tillgång till det?
    Bor i en liten stad och för att göra vul/ul måste vi resa 1 timmes enkelväg , till närmsta större stad som gissningsvis har långväntetid.

    skall på rul  om ca 4 veckor
    här måste man tydligen boka själv via 1177 enligt de datum bm angivit?

    Ny inflyttad i länet så har inte så mycket att komma med känner jag.
     Är helt andra rutiner här jämför med där jag bodde tidigare.
  • Emmissss

    Hej på er! Jag är gravid och går in i V.12 imorgon BF 13 januari. Vi blev jätte glada när vi plussade då vi ändå hade försökt ett tag. Men måste fråga hur era vänner har tagit detta? Jag är 28, min kille 34. Min bästa vän är singel och har inga barn och hon har tagit avstånd sen dagen hon fick veta att vi plussade. Känns så tråkigt. Hur hade ni reagerat på detta??

  • lonelygirl92
    Emmissss skrev 2019-06-23 12:40:21 följande:

    Hej på er! Jag är gravid och går in i V.12 imorgon BF 13 januari. Vi blev jätte glada när vi plussade då vi ändå hade försökt ett tag. Men måste fråga hur era vänner har tagit detta? Jag är 28, min kille 34. Min bästa vän är singel och har inga barn och hon har tagit avstånd sen dagen hon fick veta att vi plussade. Känns så tråkigt. Hur hade ni reagerat på detta??


    Har samma problem med min bästa vän. Hon hör inte av sig längre och frågar om jag vill med på saker utan umgås bara med sina andra icke-gravida vänner. Bör tilläggas att denna vän även är rätt glad i att festa så antar att de är därför man inte är intressant längre. Jag hade på känn att de skulle bli såhär, antar att man får nya vänner längs vägen under graviditeten som man har mer gemensamt med :)
  • josefiina
    Emmissss skrev 2019-06-23 12:40:21 följande:

    Hej på er! Jag är gravid och går in i V.12 imorgon BF 13 januari. Vi blev jätte glada när vi plussade då vi ändå hade försökt ett tag. Men måste fråga hur era vänner har tagit detta? Jag är 28, min kille 34. Min bästa vän är singel och har inga barn och hon har tagit avstånd sen dagen hon fick veta att vi plussade. Känns så tråkigt. Hur hade ni reagerat på detta??


    Vad tråkigt. På sätt o vis visar sig ngt annat vara viktigare än just vänskapen men man kan även tänka att man hamnar i olika faser i livet och antingen hittar man tillbaka till varandra när man åter igen är i fas eller så gör man det inte.
  • josefiina
    josefiina skrev 2019-06-23 19:39:16 följande:

    Vad tråkigt. På sätt o vis visar sig ngt annat vara viktigare än just vänskapen men man kan även tänka att man hamnar i olika faser i livet och antingen hittar man tillbaka till varandra när man åter igen är i fas eller så gör man det inte.


    Hade blivit ledsen såklart!
  • zebrans
    Emmissss skrev 2019-06-23 12:40:21 följande:

    Hej på er! Jag är gravid och går in i V.12 imorgon BF 13 januari. Vi blev jätte glada när vi plussade då vi ändå hade försökt ett tag. Men måste fråga hur era vänner har tagit detta? Jag är 28, min kille 34. Min bästa vän är singel och har inga barn och hon har tagit avstånd sen dagen hon fick veta att vi plussade. Känns så tråkigt. Hur hade ni reagerat på detta??


    Så trist! Min icke-gravida vän har bara kommit närmre, vilket känns skönt.
  • Emmissss
    lonelygirl92 skrev 2019-06-23 17:39:41 följande:

    Har samma problem med min bästa vän. Hon hör inte av sig längre och frågar om jag vill med på saker utan umgås bara med sina andra icke-gravida vänner. Bör tilläggas att denna vän även är rätt glad i att festa så antar att de är därför man inte är intressant längre. Jag hade på känn att de skulle bli såhär, antar att man får nya vänner längs vägen under graviditeten som man har mer gemensamt med :)


    Åh exakt likadant som för mig. Kan inte förstå att man inte kan acceptera att man blir på olika ställen i livet eller att man kan vara glad för den andras skull. Det hoppas jag med och tror det blir så. Men ändå tråkigt när ens "bästis" drömmer ut en :(
  • Emmissss
    josefiina skrev 2019-06-23 19:39:16 följande:

    Vad tråkigt. På sätt o vis visar sig ngt annat vara viktigare än just vänskapen men man kan även tänka att man hamnar i olika faser i livet och antingen hittar man tillbaka till varandra när man åter igen är i fas eller så gör man det inte.


    Ja precis, men man borde ju ändå glädjas för varandra. Så konstigt, men som sagt förstod att det skulle bli såhär betanke vad jag fick för reaktion i höstas när jag berätta att vi höll på och försöka. :( Sen tycker jag att åldern tar ut sin rätt, vi är ju inte 20 längre heller liksom..
  • Emmissss
    josefiina skrev 2019-06-23 19:39:16 följande:

    Vad tråkigt. På sätt o vis visar sig ngt annat vara viktigare än just vänskapen men man kan även tänka att man hamnar i olika faser i livet och antingen hittar man tillbaka till varandra när man åter igen är i fas eller så gör man det inte.


    Ja precis, men man borde ju ändå glädjas för varandra. Så konstigt, men som sagt förstod att det skulle bli såhär betanke vad jag fick för reaktion i höstas när jag berätta att vi höll på och försöka. :( Sen tycker jag att åldern tar ut sin rätt, vi är ju inte 20 längre heller liksom..
    zebrans skrev 2019-06-23 22:46:15 följande:

    Så trist! Min icke-gravida vän har bara kommit närmre, vilket känns skönt.


    Åh va härligt, låter ju som en dröm! Mina andra vänner är glada för vår skull. Så det känns skönt. Ibland förvånar människor både till det bättre och för det sämre! :/
Svar på tråden BF JANUARI 2020