• Daphodil

Följas åt till plus! 2020

Anonym (Påhittatnamn) skrev 2019-06-01 13:52:18 följande:

Hej!

Om tempen stiger betyder det att man haft ägglossning eller stiger tempen oavsett om man haft ägglossning eller inte? :) någon som vet?

Är på ÄL+8 enligt min app! :)

Det ska indikera ägglossning, men tor inte det finns någon 100%ig garanti!
  • Daphodil

Ja eftersom vi inte fick någon 2019-bäbis hoppar jag in här. Hade BF september men fick MA i vecka 16 i april (barnmorskan skulle lyssna efter hjärtljud men hittade dem inte. Ett akut UL visade att fostret hade dött). En riktig kalldusch. Det enda positiva är att min ägglossning är igång igen och nu väntar jag mens på måndag. Vill så gärna bli gravid men försöker ett inte stressa

• Daphodil

Ja eftersom vi inte fick någon 2019-bäbis hoppar jag in här. Hade BF september men fick MA i vecka 16 i april (barnmorskan skulle lyssna efter hjärtljud men hittade dem inte. Ett akut UL visade att fostret hade dött). En riktig kalldusch. Det enda positiva är att min ägglossning är igång igen och nu väntar jag mens på måndag. Vill så gärna bli gravid men försöker ett inte stressa

Anonym (.) skrev 2019-06-01 17:43:59 följande:

Har du en temphöjning som är ihållande fram till mensen så har du garanterat haft ägglossning, eftersom det är progesteronet som leder till temphöjning och utan ägglossning sker ingen progesteronökning. :)

Hihi jag vet hur det funkar. Dock kan du inte kalla metoden en 100%ig garanti för att ägglossning har skett. Finns en del historier med ihållande temphöjning men icke-rupturerade folliklar.
  • Daphodil
    Anonym (.) skrev 2019-06-01 18:14:13 följande:

Skulle egentligen inte skicka till dig utan till hon som frågade :) förstår att du vet hur det funkar men jag tycker temphöjning är mer än bara en "indikation" på att ägglossning skulle skett, vet inga exakta siffror på der men finns ju ingen anledning att tro att den inte skulle skett :)

Det håller jag med om!
  • Daphodil

Mens idag, skönt ändå att det funkar som vanligt efter MA. Nästa cykel ska jag använda Bisolvon, rosenrot och progesteron, som jag använde sist jag plussade. Kan ju vara rent sammanträffande men vi satsar

• Daphodil
    Monkan93 skrev 2019-06-02 16:33:49 följande:

Skulle haft ägglossning nu i dagarna men jag gar bara fått en liten stegring för att få ett svagare test idag... Så jobbigt om ägglossning uteblir efter missfallet, vill inget hellre än att bli gravid igen :/

Jag vet inget om ditt missfall, men efter mitt i v 16 dröjde det en månad från själva "aborten" innan ägglossning kom igång. Håll ut
  • Daphodil
    Lillapionen skrev 2019-06-02 22:27:47 följande:

Är också nyfiken på dessa, men har samtidigt läst en del negativt om det - att det påverkar cykeln på ett negativt sätt. Var köper du progesteron?

Progesteronet kan förlänga din lutealfas, så det gäller att sluta ta det i tid innan beräknad mens, vilket ju kan vara svårt när man inte vet om man är gravid eller ej. Själv gör jag så att om testet är tvärblankt ÄL+11 slutar jag. Jag minns inte var jag köpte den, men googla Progesterall så dyker det upp!
  • Daphodil
    Bulan95 skrev 2019-06-03 19:02:21 följande:

Måste bara fråga. Finns det någon möjlighet att testa på bim +2 och få negativt men ändå vara gravid?

Kan inte vänta längre så tänkte testa imorgon. Eller hur länge måste man hålla sig för att de ska bli säkert test?

Mvh desperat

Beror på hur säker du är på när din ägglossning var. Tycker ÄL+x är ett bättre mått, dvs ett negativt test på tex ÄL+16 betyder troligtvis att du inte är gravid. Men skulle din ägglossning vara en vecka sen, och du därmed bara är typ ÄL+9, finns det ju stor chans för plus.
  • Daphodil
    Anonym (Påhittatnamn) skrev 2019-06-04 14:52:43 följande:

Såhär ser mitt tempdiagram ut, har stigit ganska mycket, som lägst har jag haft 36,3 och nu bara stiger den, just nu ligger tempen på 36,9 så en ganska stor stegring tycker jag! :) enligt min app på telefonen skulle jag ha äl den 27:e... under dagarna har jag 37,1 i temp..

vad skulle ni säga om detta? Är det troligt att det är en graviditet eller vad säger ni? :)

Enligt min erfarenhet betyder inte högre tempstegring nödvändigtvis graviditet. Jag ligger ofta högre de cykler jag inte är gravid än den cykeln då jag faktiskt blev gravid. Men du ser ut att ha början på ett trifasiskt mönster, och det ska ju vara lovande. Lycka till!
  • Daphodil
    Anonym (Påhittatnamn) skrev 2019-06-05 13:54:27 följande:

Nä jag vet men vill så gärna så försöker hitta minsta lilla tecken! Men blir ju helt galen av det här med att försöka bli gravid!

Tack så mycket och detsamma!

Visst är det så! PS du kanske redan vet om apparna och föredrar ditt ritblock, men om inte tipsar jag om Fertilityfriend som gör superfina grafer.
  • Daphodil
    Espresso skrev 2019-06-05 18:04:46 följande:

Jag tycker Fertility Friend är superbra. Använde den appen när jag försökte med första barnet också. Såhär ser min grad ut denna månad

Snyggt! Så härligt att få en tydligt markerad ägglossning
  • Daphodil
    Anonym (Påhittatnamn) skrev 2019-06-06 12:40:25 följande:

Använder ritblocket då dom flesta appar räknar med 2 decimaler och jag har en temp med en decimal :/ vet att det är bättre med en temp med 2 decimaler men har tyvärr inte haft råd att köpa en sån termometer :/ så jag kör på dem termometern jag har och hoppas på att man kan få ett någorlunda mönster

Du kan ju skriva in värdena som 36.60, 36.90 etc Går lika bra. Trifasiskt mönster är när man har en temphöjning vid ägglossning och sen ytterligare en nivåökning efter nån vecka. Detta ses tydligen ibland bland gravida, men behöver inte förekomma, och betyder inte automatiskt graviditet heller.
  • Daphodil
    ikki87 skrev 2019-06-09 11:01:35 följande:

Rädd för kemisk graviditet men om bim var för 10 dagar sen och det har stegrat sen dess så måste det vara lugnt. Vill bara säga till min man på sjukhuset att vi ska ha barn men vill vara helt 100 innan med tanke på hans olycka

Håller tummarna för dig. Håller med om att stegring is the key
  • Daphodil
    Anonym (Påhittatnamn) skrev 2019-06-09 15:12:14 följande:

Vad säger ni om mitt diagram? Där det är en ring är där jag troligtvis hade ÄL! Är det trifasiskt?

Inte trifasiskt, men det måste det ju inte vara. Om du tar ett test idag borde du kunna få svar om du är gravid eller ej
  • Daphodil
    Anonym (Påhittatnamn) skrev 2019-06-09 19:12:27 följande:

Måste jag inte vänta tills imorgon iallafall så jag kan ta med morgon urinet?

12 dagar efter ÄL finns stor chans att du får svagt positivt, när som helst på dagen.
Svar på tråden Följas åt till plus! 2020