• McIris

    Era 9- 10 åringar och hur de funkar?

    Min ena dotter är 9 år och fyller snart 10 år. Går alltså ut åk 3 snart. Hon är fin, förståndig, härlig, pratsam och oerhört socialt kompetent. En fin unge helt enkelt.

    Men.... så oerhört ofokuserad! Och särskilt på morgonen då det ställer till mest irritation. Vi har välförankrade morgonrutiner och vi har gått igenom så hon vet vad som göras. Men trots det så driver hon inte sig själv framåt! Hon pratar, lallar runt och kan inte hålla nån slags tidsram.

    Hon kan klockan sen flera år, men har ingen känsla för tid. Kan inte ta sig från punkt A till B utan att tappa tråden. Är det vanligt? Känner ni igen? Eller ska jag tänka att hon är oförmögen av andra skäl? Idéer tack!

  • Svar på tråden Era 9- 10 åringar och hur de funkar?
  • cosinus

    MIn 8, snart 9-åring, är extremt snurrig på morgonen. Hon går inte stressa, syskonen blir lätt vansinniga och jag med. Det är som att hon inte förstår konceptet vi-måste-åka-nu utan det är alltid jamen-jag-ska-bara...

    Sen har hon världens sämsta lokalsinne. Det är 3 km till skolan men bara 2 korsningar och ungen hittar inte. När vi cyklar är det alltid du-måste-cykla-först-mamma-så-jag-vet-var-vi-ska-svänga trodde hon skämtade men nej...

    På alla andra sätt är hon normalbegåvad och mer därtill :)

  • legomum

    Ni kanske har väl förankrade morgonrutiner som fungerar för dig men helt klart inte fungerar för din dotter.

    Titta på vilka rutiner ni har och vart det går fel.

    Är hon för trött?

    Är det för kort tidsram för henne att hinna med allt?

    Är det för många moment på morgonen (förutom morgonhygien, frukost och klä på sig)

    ska hon hitta kläderna också?

    Packa ryggsäcken, veta om det är gympapåsen eller inte. Sysslor som att göra frukost själv och duka av, bädda sängen...

    För mycket ljud som blir störande.

    Ibland kanske man får backa några steg för att komma framåt oavsett ålder.

  • Amla07

    Hos oss krävs ordergivning. Ät din frukost, klä på dig NU, borsta tänderna NU osv. Ja, det är tjatigt men annars blir klockan 8 innan hon är klar.

  • McIris
    cosinus skrev 2019-05-22 09:15:44 följande:

    MIn 8, snart 9-åring, är extremt snurrig på morgonen. Hon går inte stressa, syskonen blir lätt vansinniga och jag med. Det är som att hon inte förstår konceptet vi-måste-åka-nu utan det är alltid jamen-jag-ska-bara...

    Sen har hon världens sämsta lokalsinne. Det är 3 km till skolan men bara 2 korsningar och ungen hittar inte. När vi cyklar är det alltid du-måste-cykla-först-mamma-så-jag-vet-var-vi-ska-svänga trodde hon skämtade men nej...

    På alla andra sätt är hon normalbegåvad och mer därtill :)


    Amla07 skrev 2019-05-22 10:13:36 följande:

    Hos oss krävs ordergivning. Ät din frukost, klä på dig NU, borsta tänderna NU osv. Ja, det är tjatigt men annars blir klockan 8 innan hon är klar.


    Skönt att höra att det är sånt som krävs även för er! Då kanske det bara kan vara så. Min äldsta var väldigt långsam i den åldern men inte så ofokuserad som jag upplever henne. Nu ska vi dessutom byta skola som kommer kräva mer självständighet. Lite ångest över det,
  • McIris
    legomum skrev 2019-05-22 09:29:11 följande:

    Ni kanske har väl förankrade morgonrutiner som fungerar för dig men helt klart inte fungerar för din dotter.

    Titta på vilka rutiner ni har och vart det går fel.

    Är hon för trött?

    Är det för kort tidsram för henne att hinna med allt?

    Är det för många moment på morgonen (förutom morgonhygien, frukost och klä på sig)

    ska hon hitta kläderna också?

    Packa ryggsäcken, veta om det är gympapåsen eller inte. Sysslor som att göra frukost själv och duka av, bädda sängen...

    För mycket ljud som blir störande.

    Ibland kanske man får backa några steg för att komma framåt oavsett ålder.


    Jag tänker att vi har lite kort om tid men det hon ska göra är bli väckt, äta med oss, klä på sig framlagda kläder, borsta hår och tänder. Kolla väska, gå ut. Varken mer eller mindre. Och hon får på putt.

    Hon älskar sällskap och prata. Jag ger henne tid på väg till skolan, säger även att hon får prata då så hon inte tappar fokus. Vi umgås mycket, pratar, är nära övrig tid.

    Men hon är så här och nu. Inget tidstänk. Vi underlättar och ger henne inte mer trösklar än nödvändigt.

    Men tack, ska fundera på det du skriver.
  • Fjäril kär

    Om tidsramen är för kort kanske även nattning/väckning behöver justeras? Men att hon fortfarande bara har basic saker att göra.

    Min son blir lätt stirrig på morgonen om det är för kort tid och blir gärna nån som lallar omkring. Väcker jag honom lite tidigare blir allt mycket enklare och han har då inga problem med att kolla klockan och passa tiden.

  • McIris
    Fjäril kär skrev 2019-05-22 11:38:33 följande:

    Om tidsramen är för kort kanske även nattning/väckning behöver justeras? Men att hon fortfarande bara har basic saker att göra.

    Min son blir lätt stirrig på morgonen om det är för kort tid och blir gärna nån som lallar omkring. Väcker jag honom lite tidigare blir allt mycket enklare och han har då inga problem med att kolla klockan och passa tiden.


    Tack för svar! Ja, jag måste få upp oss tidigare. Är så sjukt morgontrött bara haha. Men hon lägger sig runt 8.30 så hon sover bra och länge.
Svar på tråden Era 9- 10 åringar och hur de funkar?