• Anonym (Fia)

Separera efter 20 år?

Anonym (Vilsenkvinna) skrev 2019-06-19 18:32:37 följande:

Ni som har separerat.

Hur är förhållandet till erat ex och hur lång tid från de ni började tänka i banor att skiljas till handling ?

För mig tog det tre år innan vi separerade. Tre år när jag vände ut och in på mig själv för att få förhållandet att funka, medan mannen gick tillbaks till sitt valiga beteende efter någon månad.

De första två åren var tuffa, han ringde och tjafsade mycket, men sen träffade han äntligen en ny kvinna och efter det har det flutit på. För mig dröjde det flera år innan jag träffade någon, det var så skönt att få vara ensam.
  • Anonym (Fia)
    Lånehajen skrev 2019-05-22 15:49:31 följande:

Alltid väldigt lätt att se det som att gräset är grönare på andra sidan, särskilt när det finns problem i förhållandet och om man känner sig instängd som du verkar göra. Nu framgår det inte så tydligt av texten vilken typ av kontakt du haft med den här andre mannen men är det en relativt ytlig bekantskap som det låter vet du ju egentligen ingenting om hur väl ni skulle passa ihop.

Så jag tycker du ska lägga det åt sidan och koncentrera dig på ert förhållande. Har du pratat med honom om att du känner dig begränsad? Vad har hans respons isåfall varit? Eftersom han verkar beredd att göra vissa ändringar och kämpa för er, ser du en framtid där ni skulle fungera tillsammans om du fick de behov tillfredsställda som du idag inte har?

Jag säger inte att stanna kvar nödvändigtvis är ett bättre alternativ men hade jag haft 20 år och barn tillsammans hade jag nog uttömt alla möjligheter och tagit mig gott om tid att tänka igenom saken innan jag bestämde något definitivt.

Och där kom det sk gröna gräset. Det verkar vara något slags mantra från folk som är livrädda för att bli lämnade. Men vet du? Gräset är 100 gånger grönare på den sidan där man är sann emot sig själv!
  • Anonym (Fia)
    Lånehajen skrev 2019-06-30 17:35:39 följande:

Det handlar inte om rädsla utan om att inse att det är väldigt vanligt att människor idealiserar vad de själva inte har. Det var därför jag skrev att den andre mannen inte bör ligga till grund för vilket beslut TS fattar utan istället behöver hon koncentrera sig på det aktuella förhållandet för att nå den sanning du pratar om.

Man är inte sann mot sig själv när man stannar för barnens skull eller när man stannar för att slippa göra sin partner ledsen. Då trycker man ner sitt jag och lever för andras skull. Har man kommit till den punkten, vilket ts har, så är gräset betydligt grönare på andra sidan.
  • Anonym (Fia)
    Tecum skrev 2019-06-30 19:08:27 följande:

Men i nästa steg då, när det blir dags att träffa en ny partner? Då är den allmänna uppfattningen bland kvinnorna på FL att man ska avstå kärleken och inte släppa in en ny partner i barnens liv. Då trycker man också ner sitt jag och lever för andras skull, alltså barnens. Varför är det okej ena gången men inte den andra?

Det är samma personer som säger att gräset inte är grönare som även säger att man inte får introducera någon ny partner för barnen så det är inte motsägelsefullt.
Svar på tråden Separera efter 20 år?