• Tecum

Separera efter 20 år?

Anonym (Una) skrev 2019-05-22 17:21:31 följande:
    Det verkar ju inte som att det är för den andre mannens skull hon vill skilja sig. Så tolkar jag det iaf. Det verkar också som hon har uttömt alla möjligheter till förbättrade av äktenskapet. Hon kan gott och väl lämna äktenskapet efter 20 år utan det minsta dåligt samvete. Dåligt samvete känner hon ju redan. Även om hon inte behöver det.
    Jag tolkar det tvärtom, det var den mannen som triggade igång något hos TS och nu idealiserar hon honom 0ch sina känslor utan att ens veta om han är singel. Jag tycker att hon ska ge äktenskapet och maken en chans, han har visat att han är beredd att bättra sig. Risken är annars att det blir som Lånehajen skriver, en olycklig skilsmässa där mannen både mår dåligt och kommer att ha minimal kontakt med TS bara genom barnen. Det är inte alls givet att gräset är grönare på andra sidan.
    Men att gå och tjura, vara otrevlig och förvägra maken sex är inte heller hållbart. Ska hon satsa på äktenskapet ska det vara helhjärtat.
  • Tecum
    Anonym (Fia) skrev 2019-06-30 18:21:18 följande:
    Man är inte sann mot sig själv när man stannar för barnens skull eller när man stannar för att slippa göra sin partner ledsen. Då trycker man ner sitt jag och lever för andras skull. Har man kommit till den punkten, vilket ts har, så är gräset betydligt grönare på andra sidan.
    Men i nästa steg då, när det blir dags att träffa en ny partner? Då är den allmänna uppfattningen bland kvinnorna på FL att man ska avstå kärleken och inte släppa in en ny partner i barnens liv. Då trycker man också ner sitt jag och lever för andras skull, alltså barnens. Varför är det okej ena gången men inte den andra?
  • Tecum
    Anonym (Fia) skrev 2019-06-30 21:30:50 följande:
    Det är samma personer som säger att gräset inte är grönare som även säger att man inte får introducera någon ny partner för barnen så det är inte motsägelsefullt.
    Nja, jag har läst många som gärna talar om hur lyckliga alla är efter skilsmässan, barnen också fast de mådde dåligt i början, men som sen i nästa inlägg fördömer den  medsyster som träffat en ny man och introducerat honom för barnen. Först ska man tänka på sig själv, i nästa läge på barnen.
    Jag tror att de är avundsjuka på den som träffat en ny kärlek.
Svar på tråden Separera efter 20 år?