• Anonym (Mmm)

    Vår son snattar/stjäl och pappan tycker det är ok pga ålder

    Men alltså va? Min son tar saker från förskolan och jag ifrågasätter. Det är inget av värde men jag vill att han ska veta att man inte får ta utan lov. Det kan va en plasthäst från leken. Men ändå. Hans pappa tycker vi förstorar om vi tar med leksaken tillbaka. Men hallå?! Han kan ju inte ta saker och känna sig ok med det?! Jag säger att jag pratar med fröken tex och då blir det gråt men det struntar jag i om han lär sig. Han skäms men verkar tycka att det är ok om ingen saknar saken.. va gör jag?

  • Svar på tråden Vår son snattar/stjäl och pappan tycker det är ok pga ålder
  • Anonym (Äh)

    Klart det ska lämnas tillbaka och förklaras att det är fel.

  • MsM84

    Är han två fattar han kanske inte riktigt, är han fyra så förstår han så hur ni allvarligt ni bör se på det tycker jag beror på åldern. Oavsett så tycker jag man åtminstone förklarar att man får inte ta med sig saker hem som inte är ens egna och lämna tillbaka det.

  • Anonym (A)
    Anonym (Äh) skrev 2019-05-23 21:16:49 följande:
    Klart det ska lämnas tillbaka och förklaras att det är fel.
    Ja, lämna tillbaka och förklara
  • Anonym (pe)

    Självklart måste man lära barnen att ställa saker tillrätta när det blivit tokigt.

  • Fiona M

    Vad pratar vi för ålder?
    Råkar han få med sig saker, eller smyger han och tar för att han vill ha?

  • FuckGoggleAskMe

    Min son stal några plastpärlor från dagis (som han inte ens gillade) när han var runt tre år och det var i konspiration med en kompis som en kul grej. Min son tyckte det var jättespännande och jag fick inte berätta för dagis. Jag berättade att jag förstod att det kändes spännande, men tyvärr var det faktiskt att stjäla, sånt där som tjuvar gör, och vi är väl inte tjuvar. Polisen tycker vi är tjuvar nu! Jag pratade om vad stjäla betyder. Kul att du lyckades ta med det utan att fröknarna såg det, men i morgon lämnar du tillbaka. Han var väldigt orolig att jag skulle berätta detta för personalen, så jag lovade att inte säga något om han lämnade tillbaka. Plastpärlorna kom tillbaka och stölden förblev vår hemlighet. Så här nio år senare, inga ytterligare brott.

  • Fiona M
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-05-23 21:46:25 följande:

    Min son stal några plastpärlor från dagis (som han inte ens gillade) när han var runt tre år och det var i konspiration med en kompis som en kul grej. Min son tyckte det var jättespännande och jag fick inte berätta för dagis. Jag berättade att jag förstod att det kändes spännande, men tyvärr var det faktiskt att stjäla, sånt där som tjuvar gör, och vi är väl inte tjuvar. Polisen tycker vi är tjuvar nu! Jag pratade om vad stjäla betyder. Kul att du lyckades ta med det utan att fröknarna såg det, men i morgon lämnar du tillbaka. Han var väldigt orolig att jag skulle berätta detta för personalen, så jag lovade att inte säga något om han lämnade tillbaka. Plastpärlorna kom tillbaka och stölden förblev vår hemlighet. Så här nio år senare, inga ytterligare brott.


  • Anonym (Mmm)

    Vår är 4 år och jag tycker att man borde förstå eller ja iaf ha med sig att man inte tar utan att fråga! Hemma frågar han om allt. Allt från pusselbit till korrekt klistermärke på korrekt svar i just den boken blev helt chockad att han tog någonting som inte var hans men har pratat ikväll om att man lämnar tillbaka imorgon med förlåt och namn

  • Maya84
    Anonym (Mmm) skrev 2019-05-23 20:49:38 följande:

    Men alltså va? Min son tar saker från förskolan och jag ifrågasätter. Det är inget av värde men jag vill att han ska veta att man inte får ta utan lov. Det kan va en plasthäst från leken. Men ändå. Hans pappa tycker vi förstorar om vi tar med leksaken tillbaka. Men hallå?! Han kan ju inte ta saker och känna sig ok med det?! Jag säger att jag pratar med fröken tex och då blir det gråt men det struntar jag i om han lär sig. Han skäms men verkar tycka att det är ok om ingen saknar saken.. va gör jag?


    Du tar ditt ansvar som förälder och uppfostrar ditt barn att inte stjäla...
  • Tom Araya
    Anonym (Mmm) skrev 2019-05-23 20:49:38 följande:

    Men alltså va? Min son tar saker från förskolan och jag ifrågasätter. Det är inget av värde men jag vill att han ska veta att man inte får ta utan lov. Det kan va en plasthäst från leken. Men ändå. Hans pappa tycker vi förstorar om vi tar med leksaken tillbaka. Men hallå?! Han kan ju inte ta saker och känna sig ok med det?! Jag säger att jag pratar med fröken tex och då blir det gråt men det struntar jag i om han lär sig. Han skäms men verkar tycka att det är ok om ingen saknar saken.. va gör jag?


    Du har både en son och en man som behövr fostras...

    Du har rätt, han har fel...skrämmande fel för en vuxen och förälder.
Svar på tråden Vår son snattar/stjäl och pappan tycker det är ok pga ålder