• Anonym (Ella)
    Thu 23 May 2019 21:39
    12731 visningar
    45 svar
    45
    12731

    Vilket preventivmedel tycker ni är bäst?

    Jag vill veta vilka preventivmedel ni använt er av som gett er minst biverkningar. P-piller, stav, spiral m.m Alltså inte kondom.
    Vilket preventivmedel ger generellt minst biverkningar utöver kondom?

    Jag har testat Cerazette (minipiller) men det dom fungerade inte för mig å jag hade mens i över en månad. Även testat Zoely som fungerade relativt bra för mig utöver att min sexlust försvann och att jag gick upp massa i vikt.

    Undrar därför nu vad som funkat bäst för just dig.

  • Svar på tråden Vilket preventivmedel tycker ni är bäst?
  • Anonym (Hanna­)
    Thu 23 May 2019 21:53
    #1

    P- piller , värdelöst

    P-stav dåligt

    P-ring dåligt

    Spiral har varit bäst. Använder jaydess nu och trivs fint med den, väldigt låga halter av hormon vilket får mig att må bättre. Motsvarar 6 p-piller om året i hormonmängd

  • Anonym (Hanna­)
    Thu 23 May 2019 21:54
    #2

    P- piller , värdelöst

    P-stav dåligt

    P-ring dåligt

    Spiral har varit bäst. Använder jaydess nu och trivs fint med den, väldigt låga halter av hormon vilket får mig att må bättre. Motsvarar 6 p-piller om året i hormonmängd

  • Anonym (.)
    Thu 23 May 2019 23:46
    #3
    Anonym (Hanna) skrev 2019-05-23 21:53:33 följande:

    P- piller , värdelöst

    P-stav dåligt

    P-ring dåligt

    Spiral har varit bäst. Använder jaydess nu och trivs fint med den, väldigt låga halter av hormon vilket får mig att må bättre. Motsvarar 6 p-piller om året i hormonmängd


    +1 på denna. Har genomlidit samma resa innan spiralen testades. Har haft spiral nu i nästan 10år problemfritt, även om det inte är så kul att sätta in spiralen
  • Anonym (Sven Doome)
    Fri 24 May 2019 06:16
    #4

    Celibatet

  • Anonym (H)
    Fri 24 May 2019 06:29
    #5

    Minipillret Mini Pe fungerade bäst för mig. Jag fick inga som helst biverkningar och hade mens precis som vanligt varje månad. Märkte heller ingen skillnad när jag slutade med dem för att försöka bli gravid. Jag var jag hela tiden!

  • Anonym (Katja­)
    Fri 24 May 2019 06:58
    #6

    Hormonspiral har varit toppen för mig. Mirena tror jag den heter. Inga biverkningar mer än att jag bara har lite lite mens en dag i månaden. Min förbrukning av mensskydd är 2 trosskydd minsta modellen och en tampong i månaden. Förut hade jag normal mens.

  • Fri 24 May 2019 07:15
    #7

    För mig har nuvaringen varit bäst. P-piller hade jag mycket problem med homöret av. Har haft kopparspiral men blödde 14 dagar fri 14 osv. Nuvaringens ända negativa va att när jag vile sluta med dem blödde jag oregelbundet men de fick jag snabbt hjälp med sedan. Har haft Kylena hormonspiral och Mirena hormonspiral och blivit gravid med båda. Båda graviditeterna satt i vänster respektive höger äggledare vilket gör att jag idag är steril då de tvingades opereras bort. Så tänk två gånger innan du provar spiral!

  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Fri 24 May 2019 08:07
    #8

    Ni som har spiral, hur fungerar det när ni har sex? Har hört att det kan stöta mot den.

  • Anonym (Hanna­)
    Fri 24 May 2019 08:11
    #9
    Anonym (Ella) skrev 2019-05-24 08:07:36 följande:

    Ni som har spiral, hur fungerar det när ni har sex? Har hört att det kan stöta mot den.


    Funkar fint, min man har normalstor penis och han känner inget av den,
  • Anonym (Ella) Trådstartaren
    Fri 24 May 2019 08:43
    #10
    Anonym (Katja) skrev 2019-05-24 06:58:44 följande:

    Hormonspiral har varit toppen för mig. Mirena tror jag den heter. Inga biverkningar mer än att jag bara har lite lite mens en dag i månaden. Min förbrukning av mensskydd är 2 trosskydd minsta modellen och en tampong i månaden. Förut hade jag normal mens.


    Kan man använda tampong trots spiralen? Min BM sa man inte skulle det när jag frågade henne om just spiral då tampongen kan "fastna" i den.
Svar på tråden Vilket preventivmedel tycker ni är bäst?