• Thyr

Lätta bakverk för en ovan bagare

Vad vill du helst att det ska bli? Det finns ganska lätta bullar och småkakor, och det finns väldigt lätta sockerkakor, och sedan finns deg ju olika sorters tårtor och rån och allt möjligt.

• Thyr
    Thyr skrev 2019-05-23 23:02:25 följande:

Vad vill du helst att det ska bli? Det finns ganska lätta bullar och småkakor, och det finns väldigt lätta sockerkakor, och sedan finns deg ju olika sorters tårtor och rån och allt möjligt.

... finns DET, inte deg blev ju dock en rätt kul felskrivning i en tråd om bakning
  • Thyr
    Tihi skrev 2019-05-23 23:08:10 följande:

Kladdkaka kan jag baka redan, duktigt va? Men bullar, olika sorters mjuka kakor som sockerkaka och något sånt kanske är en bra början. Lätta bullar i så fall, inte såna som ska jäsa och ha sig i flera timmar. Smulpaj är ju got men sist blev den så mjölig jag vet inte vad jag gjorde för fel då?

Mjölig smulpaj = för lite smör

Fet smulpaj = för lite mjöl

Sockerkaka är nog det allra enklaste att baka. Några saker att hålla lite extra koll på:

- packa inte mjölet i decilitermåttet, då blir det snabbt alldeles för mycket. Skaka inte heller måttet för då sjunker mjölet ihop och det ser ut att vara för lite.

- se till att det smälta smöret och mjölken inte är varmare än 37 grader, dvs fingervarmt, när du häller ner det i smeten

- smörj och bröa formen noga så att inte kakan blir kvar i den.

Lycka till!
Svar på tråden Lätta bakverk för en ovan bagare