• Fri 24 May 2019 00:06
    611 visningar
    9 svar
    9
    611

    Vad är fel på min katt??

    Hej.

    Min katt är sjuk, och jag vet inte vad felet är. Han har på en vecka gått från att vara världens gosigaste, finaste, blank-i-pälsen katt till att se hängig, grå och lite skabbig ut. Han drar sig undan, ligger mest gömd och dreglar fruktansvärt.

    Han äter nog lite, dricker lite, men det är som han inte riktigt skulle orka. Han ser mager och bedrövlig ut. Kommer inte när man försöker locka honom till sig.

    Ingen feber.

    Allt började för en vecka sedan, han blev skrämd av någonting utomhus och gö. De sig i uthuset, det tog mig tre timmar att hitta honom där, sedan dess har han inte alls velat gå ut. Han är inte en utekatt egentligen, men han brukar vara med oss ute på gården när vi är ute, och ibland brukar han vara ute högst en kvart ensam, men han går aldrig av gården, han sitter oftast bara på terassen. Efter det att han blivit skrämd, låg han under sängen en hel dag, han gick lite försiktigt när han kom därifrån, som att han hade ont, men när jag kände på honom visade han inga tecke på smärta alls. Jag försökte ge honom mat, han åt, och drack, så jag trodde han bara behövde. Återhämta sig lite, för två dagar sedan såg jag lite dregel på kvällen, och nästa dag ringde jag veterinären, vid det laget rann det dregel ur munnen på honom, idag var vi på besök, och hon hittade inget annat fel på honom än ett sår i munnen. Men han är inte sig själv. Han bara ligger. Han kommer inte i famnen som han brukar, han går undan och mår uppenbart dåligt. Veterinären tog blodprov, men jag får ju inte svaren förrän i morgon, men jag undrar bara, känner någon igen symptomen?? Antar att jag bara behöver höra att min lillavän blir bra????!

    Tack!

  • Svar på tråden Vad är fel på min katt??
  • Fri 24 May 2019 00:07
    #1

    Alltså han gömde sig i uthuset. Blev lite fel där.

  • Fri 24 May 2019 08:00
    #5
    viseversa skrev 2019-05-24 07:23:53 följande:

    Exakt njurarna och levern kan ge upp väldigt snabbt. Kanske är för sent nu efter en vecka också.


    Vi ska ju till veterinären igen idag. Han verkar lite piggare idag, dreglar lika mycket. Jag vet bara inte var han skulle ha fått i sig giftet i.o.m att han är mestadels inne, vi har inget gift på vår gård! Vi har dock haft två konstiga katter som har strukit runt vår gård som har sett ut att må allt annat än bra, kan dom bära på något smittsamt??

    Nåja, jag får väl vänta på vad blodproverna visar. Jag är bara jätteorolig.
  • Fri 24 May 2019 10:52
    #7
    Hippofluff skrev 2019-05-24 09:57:56 följande:

    Han kan ju ha dragit på sig kattsnuva, det kan leda till kraftig salivering (och de kan faktiskt få det trots vaccination, fast oftast lindrigare då). Annars är njurproblem vanligt hos katt, har han ätit dåligt kan det i sin tur påverka levern. Nu vet jag inte vilka resurser din veterinär har, men om katten är så dålig som du beskriver behöver den kanske läggas in på djursjukhus? Hur gammal är katten? Cancer förekommer ju också, främst hos lite äldre katter men även yngre drabbas. Om han fått någon av de andra utekatterna kan även FIP, FIV och FeLV (riktigt otäcka virussjukdomar) vara aktuellt att testa för. Men blodproven ger säkert en bättre bild av vad som är galet. Vi hoppas på kattsnuva, alla övriga alternativ ger ju en väldigt dyster prognos...

    Lycka till, hoppas det går vägen med katten.


    Han är nog vaccinerad, men om han fått det ändå då... han är 9 år gammal. Veterinären skulle ringa idag när hon fått svar på blodproven, så ser vi vad vi ska göra vidare.... Han har en gång förr haft problem med magsyror, då var han också jättedålig, åt medicin länge, men han blev i allafall bra......

    Jag är jätteorolig och hoppas också att det går att bota!

    Tack!
  • Tue 4 Jun 2019 23:52
    #9
    Hippofluff skrev 2019-05-30 10:33:26 följande:

    Hur har det gått TS? Hoppas katten mår bättre <3


    Vi var ju till veterinären, och hon hittade inget fel på honom förutom ett sår i munnen som hon misstänkte att orsakade dreglingen. Dagen efter redan verkade han piggare, och vi valde att avvakta eftersom det då var helg, när måndagen väl kom var han tillbaka till normalt, och sedan dess har han mått bra. 
    Han hade nog säkert "bara" ont i munnen. För nu är han helt tillbaka till sitt vanliga gulliga jag. :D 
    tack och lov var det inget värre, jag hade nog nästan hunnit oroa mig galen. 
Svar på tråden Vad är fel på min katt??