• Anonym (Anonym)

Kreatininvärde?

Hade 23,6 i värde på kreatinin urinprovet sist. Är inte det lite högt? Vad kan det bero på? Eller hur ska det vara? Är tjej runt 25.

• Svar på tråden Kreatininvärde?
  • Anonym (Anonym)

Någon?

• Anonym (Hellen)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-05-24 14:57:27 följande:

Hade 23,6 i värde på kreatinin urinprovet sist. Är inte det lite högt?

Kreatininvärde mäts genom blodprov inte i urinprov. Vad exakt står det på pappret? Vilket slags prov har du tagit?
  • Henrik XVII

Kreatinin är ju en restprodukt vid nedbrytning av muskelmassa och kroppen gör sig av med det via njurarna och ut med urinen så det kan även kollas i urinprov. Många faktorer påverkar halten. Kost, hur mycket du druckit. Olika trauman (muskelskador) kan även höja kreatininet i blodet och följaktligen även i urinen.

Att mäta kreatinin med blodprov är ett bättre sätt att kontrollera hälsan och njurarnas status. Jag skulle inte vara orolig för ditt resultat. Är svaret i mmol/liter?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Hellen) skrev 2019-05-24 17:36:37 följande:

Kreatininvärde mäts genom blodprov inte i urinprov. Vad exakt står det på pappret? Vilket slags prov har du tagit?

Jag vet men det går att ta i urinprov med. Vilket jag gjorde. U-kreatinin.
  • Anonym (Anonym)
    Henrik XVII skrev 2019-05-24 18:07:51 följande:

Kreatinin är ju en restprodukt vid nedbrytning av muskelmassa och kroppen gör sig av med det via njurarna och ut med urinen så det kan även kollas i urinprov. Många faktorer påverkar halten. Kost, hur mycket du druckit. Olika trauman (muskelskador) kan även höja kreatininet i blodet och följaktligen även i urinen.

Att mäta kreatinin med blodprov är ett bättre sätt att kontrollera hälsan och njurarnas status. Jag skulle inte vara orolig för ditt resultat. Är svaret i mmol/liter?

Ja det är det. Vad jag förstått det som ska det vara upp till 16-18 sådär.

Jag vet att man helst ska det i blodprov men de tog i urinprov då jag gjorde drogtest för adhd utredning.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hellen) skrev 2019-05-24 17:36:37 följande:

Gjorde drogtest för adhd utredning.
  • Anakim

Urin-kreatinin kan användas för att ta reda på om urinen har blivit utspäd med flit och är därför inte helt ovanlig att ta i samband med urin-drog/narkotika-prover. Skulle urin-kreatinin visa sig vara extremt låg, så ogiltigförklaras urin-narkotika-provet och ett nytt sådant behövs tas.

Det finns egentligen inga övre referensvärden för urinkreatinin, varför du inte behöver vara orolig över ditt värde. Ditt värde är helt normalt.

• Anonym (Anonym)
    Anakim skrev 2019-05-24 18:49:21 följande:

Urin-kreatinin kan användas för att ta reda på om urinen har blivit utspäd med flit och är därför inte helt ovanlig att ta i samband med urin-drog/narkotika-prover. Skulle urin-kreatinin visa sig vara extremt låg, så ogiltigförklaras urin-narkotika-provet och ett nytt sådant behövs tas.

Det finns egentligen inga övre referensvärden för urinkreatinin, varför du inte behöver vara orolig över ditt värde. Ditt värde är helt normalt.

Tack för svaret!
Svar på tråden Kreatininvärde?