• Anonym (1234)

Vilket lån är bättre att stoppa in pengar på?

Vi har 2 lån ett husvagnslån på ca 320000kr och ett privatlån på 170000kr. Vi har fått in lite extra pengar som vi tänkte stoppa in på ett lån men vi är oense om vilket som är bättre att stoppa in pengarna på.

Jag tycker husvagnen eftersom det är ett fordon och bra att sänka och om inte annat får man mer i fickan om man ska sälja.

Min man tycker det andra lånet eftersom husvagnen har ett värde i sig.

Hur ska man tänka vilket lån är bättre att stoppa in pengar på?

• Svar på tråden Vilket lån är bättre att stoppa in pengar på?
  • Anonym (1234)
    Kjell2 skrev 2019-05-24 18:06:43 följande:

Vilka räntor?

Nu är jag inte jätte insatt i det men jag tror husvagnen ligger på 2.95 och det andra på 4
  • Anonym (t)
    Anonym (1234) skrev 2019-05-24 18:13:22 följande:
    Nu är jag inte jätte insatt i det men jag tror husvagnen ligger på 2.95 och det andra på 4
    Då tycker jag det känns vettigast att betala av på det med hög ränta.
  • viktorjohan

Det lån som har de sämsta villkoren betar man av först.

Det spelar väl i princip ingen roll vilket det ursprungliga syftet med lånen var.

• nnnnnnnn
    viktorjohan skrev 2019-05-24 18:14:44 följande:
    Det lån som har de sämsta villkoren betar man av först.
    Det spelar väl i princip ingen roll vilket det ursprungliga syftet med lånen var.
    Håller med om detta.
    Ni har en halv miljon i lån och ni har lite grejor med visst värde... Men de hänger inte så hårt ihop. Om ni betalar av det med högst ränta först, så får ni lägre utgifter = mer pengar över till att betala av på lånet...
    Så betala av det lånet med sämst villkor och börja sedan beta av det andra.
  • Anonym (Självklart)

Naturligtvis ska ni betala av på det med högst ränta först. Vad pengarna har använts till saknar betydelse.

• Anonym (1234)

Min tanke var att husvagnen sjunker i värde men om man då stoppar in på det så blir det ett större glapp till vad den faktiskt är värd = man får mer i fickan den dagen man säljer och kan då betala bort eller iaf större delen av det andra lånet då fast ni har säkert rätt att det är bättre att stoppa in på det andra lånet med sämre ränta

• nnnnnnnn
    Anonym (1234) skrev 2019-05-24 18:27:11 följande:
    Min tanke var att husvagnen sjunker i värde men om man då stoppar in på det så blir det ett större glapp till vad den faktiskt är värd = man får mer i fickan den dagen man säljer och kan då betala bort eller iaf större delen av det andra lånet då smile1.gif fast ni har säkert rätt att det är bättre att stoppa in på det andra lånet med sämre ränta
    Tänk att ni har en halv miljon i lån - har ni grejor värda det så har ni inget glapp.
    Även om husvagnslånet står på husvagnen, så kan man ju välja att betala av det andra först för att det är bättre ekonomi i det och tänka att det som är kvar på husvagnslånet egentligen är lån på både husvagnen och något annat ni köpt med hjälp av lån.
  • Anonym (A)
    Anonym (Självklart) skrev 2019-05-24 18:22:49 följande:
    Naturligtvis ska ni betala av på det med högst ränta först. Vad pengarna har använts till saknar betydelse.
    Det är det bästa att göra.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (1234) skrev 2019-05-24 18:27:11 följande:

Min tanke var att husvagnen sjunker i värde men om man då stoppar in på det så blir det ett större glapp till vad den faktiskt är värd = man får mer i fickan den dagen man säljer och kan då betala bort eller iaf större delen av det andra lånet då fast ni har säkert rätt att det är bättre att stoppa in på det andra lånet med sämre ränta

Det som spelar roll är er totala skuld. Och den kommer att sjunka snabbare om ni betalar av på den med högst ränta först.
  • Anonym (1234)

Tack för era åsikter tar till mig dom. Då får gubben sin vilja igenom

Svar på tråden Vilket lån är bättre att stoppa in pengar på?