• Ok1020

    Förtvivlad

    Är så otroligt arg och ledsen och besviken, fick reda på att mannens spermier år nedsatta och det kommer ej gå att bli gravid naturlig väg. Hela min värld rasande, har gråtit i 20h ca. Vi kommer inte kunna göra ivf vis landstinget pga hans exfru och tidigare barn bor där. Han och jag bor i min lägenhet. Man måste vara skriver på samma adress för att få ivf. Landstinget går inte heller då pga andra anledningar så har vi inte 70k liggandes. Är i ett mörkt hål. Vi har försökt naturligt i 1 år. Jag mår så otroligt otroligt dåligt. Ver inte vad jag ska ta mig till. Någon som har tips eller erfarenhet?

  • Svar på tråden Förtvivlad
  • SvenOlsson
    Ok1020 skrev 2019-05-24 23:34:16 följande:

    Är så otroligt arg och ledsen och besviken, fick reda på att mannens spermier år nedsatta och det kommer ej gå att bli gravid naturlig väg. Hela min värld rasande, har gråtit i 20h ca. Vi kommer inte kunna göra ivf vis landstinget pga hans exfru och tidigare barn bor där. Han och jag bor i min lägenhet. Man måste vara skriver på samma adress för att få ivf. Landstinget går inte heller då pga andra anledningar så har vi inte 70k liggandes. Är i ett mörkt hål. Vi har försökt naturligt i 1 år. Jag mår så otroligt otroligt dåligt. Ver inte vad jag ska ta mig till. Någon som har tips eller erfarenhet?


    Vilken trist situation :/ Jag kan föreställa mig hur jobbigt det måste kännas, som att alla dörrar stängts. Men om han har barn sedan tidigare så vore det väl bara rättvist att du också får barn? Kanske kan en dörr öppnas. Jag skrev ett PM
  • Anonym (.)

    Är ni inte skrivna på din lägenhet bägge två om ni båda bor där? Vad spelar det för roll var exfrun bor? Dessutom kostar ivf privat mer åt 45000 än 70000.

  • Ok1020
    Anonym (l) skrev 2019-05-24 23:53:49 följande:

    Hur kan han då ha barn sen tidigare?


    Det undrar jag med men spermakvaliteten kan ju försämras genom åren. Den är inte konstant hela livet.
  • Ok1020
    Anonym (.) skrev 2019-05-25 01:32:24 följande:

    Är ni inte skrivna på din lägenhet bägge två om ni båda bor där? Vad spelar det för roll var exfrun bor? Dessutom kostar ivf privat mer åt 45000 än 70000.


    Nej men hon förlorar ju sitt boende om han säger upp det och vill skriva sig hos mig och med hänsyn till barnet så har han inte gjort det för att dom ska ha någonstans att bo.
  • Anonym (-)

    Precis som du säger är inte spermakvalitén konstant och det fick många saker som påverkar - alltså mycket han kan göra för att förhoppningsvis förbättra kvalitén. Motion, kost, vitamintillskott etc.. Det kan ni ju försöka med om det inte finns något annat alternativ just nu? :)

  • Anonym (-)
    Ok1020 skrev 2019-05-25 06:51:57 följande:

    Jo precis, det kommer vi


    Jag förstår såklart att det känns jättejobbigt nu :/ Tänk också på att det tar typ 70 dagar för spermier att utvecklas, så de förändringar ni gör nu kommer börja märkas om två-tre månader! Jag gillar att kolla på Youtube där många läkare (inte så mycket från Sverige) lägger upp videos, den faktan är lätt att ta till sig tycker jag.
  • Pimpinellan

    Till skillnad mot kvinnlig infertilitet finns det ganska mycket män kan göra för att förbättra fertiliteten. Prova allt det först medans ni kommer på hur ni ska lösa boende och pengafrågan.
    Gå ner i vikt, sluta röka, inte dricka alkohol, äta extra zink och folsyra i stora doser, prova astaxantin, inte ha pungen varmt som tex bastu och varma bad, inte cykla mycket (tävlingscyklister har nedsatt fertilitet), inte tajta kallingar, inte datorn i knät. Det som allra mest påverkar är övervikt och rökning.

Svar på tråden Förtvivlad