• nickarjag

Olika storlek på spottkörtlar under tungan?

Hej!

Jag vet inte riktigt om dessa är spottkörtlarna, jag menar inte de knölar längst med tungans sträng, utan dessa sitter mer längst kanterna av munnen.

Min fråga är iallafall, jag har dessa på vänster och höger sida av munnen. Båda är avlånga och knöliga, MEN, den högra sidan är större och mer köttig/fast än den vänstra. Jag vet inte hur jag mer ska beskriva det. 

Är detta normalt, hur är det i era munnar?

Har bokat en tid hos tandläkaren men det är ganska många dagar kvar och det är jobbigt att gå runt och oroa sig. 

• Svar på tråden Olika storlek på spottkörtlar under tungan?
  • Norr82

När jag var en liten snoris fick jag operera bort den ena, OM jag kommer ihåg korrekt, så hade den blåst upp pga tandsten eller nåt sånt, såg ut som en padda under tungan.

• Anonym (Inno)

Jag har kanske liknande. Den ena är större. Men jag har också några mindre knottror omkring den. De syns knappt men känns tydligt med tungan.

• Anonym (Opnun)

Jag hade samma problem som du, med olika stora spottkörtlar. Dock fick jag periodvis väldigt ont och kunde knappt svälja mat pga svullnaden i den vänstra. Tog tag i det efter sju år och fick min tandläkare att skicka en remiss till öron näsa hals.
    Där gjordes ett ultraljud som inte visade någon sten, bara att spottkörteln var svullen och "degig". Läkaren sa till mig att antingen så får du leva med att den krånglar då och då, äta mycket surt för att stimulera salivproduktionen eller så opererar vi bort den. Valde operation och supernöjd med det.

Tror inte du behöver oroa dig :) antingen har du en liten spottsten eller så är den som min "svullen och degig". 

Svar på tråden Olika storlek på spottkörtlar under tungan?