• Anonym (Pontus)

    Anmäla soc sekreterare för brott mot sekretess

    Hejsan! Om min familj får en orosanmälan på sig gällande våra barn, av en viss handläggare på social tjänsten, visst är det sekretess? Denna handläggare får alltså inte berätta om sin anmälan och vad den gäller till utomstående? Och om detta är sekretess hur gör jag för att anmäla fena handläggaren?

  • Svar på tråden Anmäla soc sekreterare för brott mot sekretess
  • Anonym (Va)
    Anonym (Pontus) skrev 2019-05-25 20:21:33 följande:

    Hejsan! Om min familj får en orosanmälan på sig gällande våra barn, av en viss handläggare på social tjänsten, visst är det sekretess? Denna handläggare får alltså inte berätta om sin anmälan och vad den gäller till utomstående? Och om detta är sekretess hur gör jag för att anmäla fena handläggaren?


    Du får nog ta och förklara lite bättre om någon ska kunna ge dig ett svar.
  • Anonym (Pontus)

    Tyckte att jag var ganska tydlig hahah men kanske inte, det finns en handläggare på soc som hsr någon form av agenda mot oss,

    Hon har nu gjort en orosanmälan (som inte är sann) men oavsett så har jag fått info om att hon har berättat för en helt utomstående part om denna orosanmälan, dvs vad den gäller och alla detaljer. Får hon verkligen göra så? Hon som jobbar för soc kan väl inte ha rätt att pladdra om en anmälan hon gjort och vad den handlar om?? Det måste väl vara någon form av sekretess brott gentemot oss föräldrar??

  • Anonym (Pontus)

    Jo fast då ska väl det vara någon annan inom socialtjänsten? Inte en person som kommer använda denna anmälan som något negativt gentemot familjen? Anmälan LAS ju såklart ner utan instans men det måste ju vara någon form av tjänstefel?!

  • Anonym (Va)
    Anonym (Pontus) skrev 2019-05-25 20:34:59 följande:

    Tyckte att jag var ganska tydlig hahah men kanske inte, det finns en handläggare på soc som hsr någon form av agenda mot oss,

    Hon har nu gjort en orosanmälan (som inte är sann) men oavsett så har jag fått info om att hon har berättat för en helt utomstående part om denna orosanmälan, dvs vad den gäller och alla detaljer. Får hon verkligen göra så? Hon som jobbar för soc kan väl inte ha rätt att pladdra om en anmälan hon gjort och vad den handlar om?? Det måste väl vara någon form av sekretess brott gentemot oss föräldrar??


    Vad menar du med utomstående part?

    Soc har sekretess ja, men de får lämna information till andra om det är för barnets bäst, tex samverkan med vård, skola osv och barnet inte får nått men av att man lämnar informationen.

    Sen funderar jag.. Har hon gjort en anmälan kring sånt hon fått reda på igenom jobbet eller som privat person?
  • Anonym (Socionomstudent)

    Är den andra personen socialsekreteraren har pratat med barnets andra vårdnadshavare? I så fall får socialtjänsten prata med personen och hen har även rätt till partsinsyn, och har alltså rätt att få reda på allt som händer i ärendet precis som du. Annars har socialsekreteraren sekretess gentemot utomstående om ingen utredning har öppnats. Har utredning öppnats så har socialtjänsten större befogenheter som exempelvis att prata med förskola/skola och liknande.

  • Anonym (Pontus)

    Okej såhär, jag ligger i vårdnadstvist angående mitt äldsta barn, mamman har hela vårdnaden, en viss handläggare som redan sedan start tagit mammans parti igenom processen har gjort en orosanmälan gentemot min fru och mig angående våra gemensamma barn efter ett hembesök. Då anmälan rör mig ich min frus gemensamma barn har hon då verkligen rätt att sitta ich berätta det för mamman som jag nu tvistar emot? Så att hon kan använda det emot mig i tvisten? Jag menar eftersom jag varken har boendet eller vårdnad om vårat gemensamma barn i dagsläget borde ju soc tanten inte få sitta och prata vitt och brett om denna anmälan med henne? För övrigt är ju anmälan falsk ich förmodligen enbart fjord för att användas i tvisten...

  • Anonym (Socionomstudent)
    Anonym (Pontus) skrev 2019-05-25 20:55:42 följande:

    Okej såhär, jag ligger i vårdnadstvist angående mitt äldsta barn, mamman har hela vårdnaden, en viss handläggare som redan sedan start tagit mammans parti igenom processen har gjort en orosanmälan gentemot min fru och mig angående våra gemensamma barn efter ett hembesök. Då anmälan rör mig ich min frus gemensamma barn har hon då verkligen rätt att sitta ich berätta det för mamman som jag nu tvistar emot? Så att hon kan använda det emot mig i tvisten? Jag menar eftersom jag varken har boendet eller vårdnad om vårat gemensamma barn i dagsläget borde ju soc tanten inte få sitta och prata vitt och brett om denna anmälan med henne? För övrigt är ju anmälan falsk ich förmodligen enbart fjord för att användas i tvisten...


    I det fallet har socialsekreteraren sekretess så hon har brutit mot 26:1 OSL.
  • Anonym (Pontus)

    Tack! Precis vsd jag ville ha! En riktig hänvisning mot relevant info! Hur anmäler jag henne för detta?

  • Anonym (M)
    Anonym (Pontus) skrev 2019-05-25 21:15:20 följande:

    Tack! Precis vsd jag ville ha! En riktig hänvisning mot relevant info! Hur anmäler jag henne för detta?


    JO tror jag.
Svar på tråden Anmäla soc sekreterare för brott mot sekretess