• Anonym (Anonymis)

Kreativa yrken?

Behöver lite förslag på korta utbildningar som man kan gå om man vill ha ett kreativt yrke där man inte behöver träffa så mycket folk heller.

• Svar på tråden Kreativa yrken?
  • Kjell2
    Anonym (Anonymis) skrev 2019-05-26 11:22:36 följande:

Behöver lite förslag på korta utbildningar som man kan gå om man vill ha ett kreativt yrke där man inte behöver träffa så mycket folk heller.

Ingenjörutbildning med fokus på konstruktion och design.
  • Anonym (Anonymis)
    Kjell2 skrev 2019-05-26 11:43:56 följande:

Ingenjörutbildning med fokus på konstruktion och design.

Hur lång utbildning är det på det?
  • hammarhajen

Vad är kreativitet för dig? Tänker du typ konst, design etc? Ekan det också handla om pller problemlösning och "tänka utanför boxen" inom mer teoretiska områden?

• Anonym (Anonymis)
    hammarhajen skrev 2019-05-26 12:00:55 följande:

Vad är kreativitet för dig? Tänker du typ konst, design etc? Ekan det också handla om pller problemlösning och "tänka utanför boxen" inom mer teoretiska områden?

Tänker mer konst och design. Skapande
  • Anonym (Vad gillar du att gora?)

Sy egen kladkollektion? Salja barnklader pa internet? 

Designa ekologiska (giftfria) traleksaker eller barnmobler? 

Du kan ju aven designa egna datorspel (om du ar intresserad av sant?).

Illustrera bocker (bade barnbocker och vanliga bocker).

• hammarhajen
    Anonym (Anonymis) skrev 2019-05-26 12:02:48 följande:
    Tänker mer konst och design. Skapande
    Skapar gör man ju i väldigt många yrken. Författare skapar texter, programmerare skapar program etc. Kockar kan skapa egna rätter eller nya dessrter. Jag är lärare och skapar egna presentationer och lektioner där jag kan vara mer eller mindre kreativ beroende på mig egen lust och drivkraft.

Så om det är skapande man vill åt kan man prova att tänka lite utanför det klassiska "bild och form".

Är det däremot just målning eller skulptering som lockar så är det ju. Där har jag tyvärr inga tips på kort utbildning som leder till yrke man kan leva på och som inte innebär så mycket kontalt med människor. Hoppas någon annan har bra tips!
  • Anonym (Natalie)

Vad är du intresserad av? Vill du bli framgångsrik eller t.ex. starta eget, måste du lägga ner väldigt mycket tid och ha talang inom det du gör. Som någon som jobbar i ett kreativt yrke, kan jag säga att enbart gå en kreativ utbildning inte räcker.

Sen kan jag ju nämna att en utbildning inte heller är nödvändig alla gånger, om du har intresset och viljan att lära dig själv.

Svar på tråden Kreativa yrken?