• Anonym (Psss)

Leksak 8-årig kille

Behöver tips med leksaker till 8-åring.

Har just separerat och håller på med barnens rum. Vill överraska med nya saker/leksaker tills de kommer hit nästa gång. Men min 8-åriga kille är så svår. Han gillar att spela tv-spel och leka med lego. Allt annat i hans gamla rum skulle man typ kunna slänga. Som bilar, tågräls, "plastgubbar", utklädnadskläder.

Vad leker era 8-åringar med?

• Svar på tråden Leksak 8-årig kille
  • Anonym (Beror pa vad han gillar)

Gillar han lego sa ar Lego Bionicle-figurer roligt i den aldern. Finns aven legorobotar, om du tror att han skulle vilja bygga en som kan rora sig.

Den lille elektrikern eller Alga Science 101 experiment.

Sallskapsspel som CATAN, vem dar, schack och vanlig kortlek.

Mikroskop. 

Rubikskub.

1000-bitarspussel att sedan rama in och hanga pa vaggen.

Ar sjalv inte en fan av vilda lekar, men NERF ar jattepoppis hos alla i den aldern (i alla fall dar vi bor). 

Ordentliga horlurar till datorn, inklusive mikrofon.

En skon sittsack och nagra spannande bocker (fraga pa biblioteket vad de rekommenderar).

• scanmia

Ja 8-åringar börjar bli lite svårare och mer individuella. Lego, mikroskop, saker att rita och teckna med (bra att uttrycka sig kreativt), kemilådor, byggsatser, dartpilar (fast gärna magnetiska då), mini-basketboll med nät. Gillar han programmering så leker mina barn mycket med "makey makey" som kopplar vanliga saker i omgivningen till datorn. I hans ålder kommer han att behöva hjälp, men även yngre barn älskar det.

Slime, magisk sand och andra taktila saker är fortfarande uppskattade. 

• Anonym (Psss)

Tack. Ska kolla upp vissa av sakerna ovan. Men som sagt väldigt svårt. Det är allra helst data och tvspel som gäller. Skönt att komma på lite saker som kan slita dem från det. Försöker vara mycket ute med dem. Så bandy och andra sporter man kan gör gillar de. Men det är just det när man sitter inne som är det knepiga.

• Anonym (Psss)

Och även om han gillar vissa andra saker är det svårt att slå ihjäl lika många timmar som ett tv spel kan göra. Som att rita. Det kan han göra en stund. Sen är det samma som innan "jag har inget att göra, allt är tråkigt".

Han har en snart sexårig brosa. Han börjar få lite samma tendenser men det går fortfarande ganska bra att komma på bra leksaker.

• Anonym (Psss)

Nån mer med tips?

• Anonym (Tidningar)

Testa att köpa en hög begagnade serietidningar, det är förvisso ingen leksak men väldigt poppis här! Blanda om det inte finns någon favorit och våga utmana lite med det de inte hade valt. Våra ungar läser Bamse, Kalle Anka och Min häst hur mycket som helst. I bland bubblar det till och dyker upp Fantomen osv. På secondhandbutiker brukar de vara rätt billiga att få tag i. 

Sedan pärlplattor är till och från grejer här i perioder.

Saker för att göra eget slime (fast det brukar inte föräldrar gilla )

Mer lego

• Anonym (Psss)

Tack för tips. Kanske ska åka till nån secondhand nån dag. Där.kanske man kan hitta flera saker för billig peng.

Men upplever ni också att det är svårt med leksaker till killarna i den åldern. Att de faktiskt inte riktigt leker som barn gjorde förr? Eller är det bara mitt barn? Vill poängtera att jag inte låter honom sitta vid datorn hur som helst. Men det är det han absoluta allra helst skulle välja.

Själv var jag väldigt fantasifull i den åldern. Behövde inte heller mycket leksaker men hittade på mycket egna lekar. Lekte "affär" och byggde nån kassaapparat i kartong och ett nedåttippat rullband där "varorna" fick rulla ner när man hade registrerat den i kassan. Låtsas pengar av papper. Utomhus lekte vi korvkiosk. Satte pinnar i blad och blomblad var bostongurka.

• Alexi

Det är jättesvårt! Nu är min åttaåring oerhört intresserad av allt på temat fotboll men i övrigt är det jättesvårt.

• Anonym (Psss)
    Alexi skrev 2019-05-30 10:30:40 följande:

Det är jättesvårt! Nu är min åttaåring oerhört intresserad av allt på temat fotboll men i övrigt är det jättesvårt.

Ja min kille gillar också sport. Så ute är det ingen problem att aktivera. Just inomhus som är svårt.
  • Anonym (Tidningar)

Det är jättesvårt i den åldern numera. Det finns ju anledningar till att leksakskedjor som Toys'r'us får lägga ner - inte bara det, men en stor del är att barnen inte leker lika mycket längre. 

Dataspel och mobiler tar överhanden mer och mer, men även det faktum att det alltid är något på barn-tv. Jag är glad att jag börjat kunna motivera min 10 åring med kompisar ut till den närliggande lilla skogen där de har ett "hemligt ställe" och bygger koja. Äntligen säger jag som bodde granne med en liten skog och typ var där hur mycket som helst. 

Mina barn har ganska begränsad tillgång till datorspel (vi har inget tv-spel), och mobil. De har tråkigt emellanåt - skitbra säger jag! Den yngre har tråkigt i typ 3 minuter sedan är fantasin igång, medan den äldre sätter sig och läser. 

I en drömvärld för mig hade alla ungar haft begränsad skärmtid, inga mobiler förren 15 års ålder och motiverande vuxna i närheten som sett till att de hade "tråkigt" och tipsat om lekar osv. Nu är det en utopi, men jag tror deras fantasi tappas mycket i att de blir matade med allt. Säger inte att det ska vara förbjudet, jag själv tycker det är jättegott att se nåt program, sitta vid datorn osv, men äh, tror du förstår. 

Sorry för ett litet off topic-inlägg. 

Hoppas du hittar roliga saker som passar dig och din son oavsett! Just det, ett tips på secondhand är ju också att köpa "knasiga saker" om ni gillar att sätta ihop saker och ting. En bra limpistol och ett gäng limstavar så kan ni göra egna återbruk/kostverk. Brukar också vara poppis här iaf. Samla alla toarullar och annat pysselvänligt material i någon kartong/låda och skaffa saxar, tejp, glitter, piprensare, knappar whatever som man kan pyssla med. ...och just det - en bra vaxduk till bordet också  

• Anonym (Psss)

Tack. Fler?

Svar på tråden Leksak 8-årig kille