Det är jättesvårt i den åldern numera. Det finns ju anledningar till att leksakskedjor som Toys'r'us får lägga ner - inte bara det, men en stor del är att barnen inte leker lika mycket längre.
Dataspel och mobiler tar överhanden mer och mer, men även det faktum att det alltid är något på barn-tv. Jag är glad att jag börjat kunna motivera min 10 åring med kompisar ut till den närliggande lilla skogen där de har ett "hemligt ställe" och bygger koja. Äntligen säger jag som bodde granne med en liten skog och typ var där hur mycket som helst.
Mina barn har ganska begränsad tillgång till datorspel (vi har inget tv-spel), och mobil. De har tråkigt emellanåt - skitbra säger jag!
Den yngre har tråkigt i typ 3 minuter sedan är fantasin igång, medan den äldre sätter sig och läser.
I en drömvärld för mig hade alla ungar haft begränsad skärmtid, inga mobiler förren 15 års ålder och motiverande vuxna i närheten som sett till att de hade "tråkigt" och tipsat om lekar osv. Nu är det en utopi, men jag tror deras fantasi tappas mycket i att de blir matade med allt. Säger inte att det ska vara förbjudet, jag själv tycker det är jättegott att se nåt program, sitta vid datorn osv, men äh, tror du förstår.
Sorry för ett litet off topic-inlägg.
Hoppas du hittar roliga saker som passar dig och din son oavsett! Just det, ett tips på secondhand är ju också att köpa "knasiga saker" om ni gillar att sätta ihop saker och ting. En bra limpistol och ett gäng limstavar så kan ni göra egna återbruk/kostverk. Brukar också vara poppis här iaf. Samla alla toarullar och annat pysselvänligt material i någon kartong/låda och skaffa saxar, tejp, glitter, piprensare, knappar whatever som man kan pyssla med. ...och just det - en bra vaxduk till bordet också