• Mumlan67

    Stora sömnproblem

    Hej!

    Undrar om det finns någon som känner igen sig? Känner mig så ledsen och uppgiven av de sömnproblem jag fått nu under graviditeten. Började efter ungefär halva graviditeten att kyjjag hade svårt att somna om efter uppvaknande runt kl 02.00. I början lyckades jag tillslut somna om men problemen har bara blivit värre och värre!! Är nu i v 32 och kan varken somna eller somna om! Sover om jag har tur 2-3 h per natt. Har blivit så himla psykiskt påverkad av detta med mycket ångest och nedstämdhet. Fått både lergigan och propavan utskrivet men funkar inte alltid och helst vill de inte att jag tar varje dag. Har inte haft sömnproblem eller psykisk ohälsa på detta sätt tidigare, utan brukar vara en rätt harmoniskt person. Fattar inte vad som händer med mig! Är en skugga av mig själv och har svårt att se fram emot att barnet kommer. Fast det är världens mest efterlängtade barn efter 4 ivf-försöket. Hjälp, känns som jag kommer gå under och att detta helvete aldrig kommer att försvinna!

  • Svar på tråden Stora sömnproblem
  • Anonym (Trean)

    Jag brukar också ha svårt att sova även när jag inte är gravid. Tar Propavan några gånger i veckan. Och det funkar bra på mig. De nätterna jag inte tar vaknar efter 2 timmar ca 01-tiden och är superpigg. Jag brukar gå upp och titta ett avsnitt av en serie och ta en macka. Har läst om att om man påverkar insulinet i kroppen genom att äta något så kan det hjälpa och somna. Oftast uppe ca 1-2 timmar. Sedan vid 3-4 somnar jag oftast och sover tills klockan ringer vid 6. Jag får ca 5 timmar och det klarar jag mig på.

  • Anonym (Trean)
    Mumlan67 skrev 2019-05-27 11:01:11 följande:

    Skönt att höra att man inte är ensam! Hur tycker du Propavan funkar på dig?


    Funkar jättebra. Tar bara en halv och ibland en kvarts tablett.
  • Sasu

    Hade precis som du med att jag vaknade mitt i natten kl. 02:00, somnade om ca kl. 4-5, vaknade igen kl.06. började i mitten av graviditeten, är just nu i vecka 34 och jag sover nu igenom hela nätterna, vaknar någon enstaka gång när jag måste vända på mig, men annars sover jag från kl. 22 till kl. 8 :)


    Antar det är för att jag är så jävla trött hela tiden nuförtiden, kan sova halva dagen men ändå sova hela natten..

Svar på tråden Stora sömnproblem