• Anonym (ö)

Vad ska man göra om nån svimmar? I agerande och bemötande?

Andning, puls, 112 osv. Behöver typ en ung människa som svimmar 112 hjälp om den vaknar upp och mår bra?

Hur bemöter man en person som svimmat?T.ex. om dom kissat på sig vilket är vanligt och förödmjukande? 

Hur stöttar man?

• Svar på tråden Vad ska man göra om nån svimmar? I agerande och bemötande?
  • Anonym (Ann)

Om en ung person svimmar men vaknar upp och mår bra ska du absolut inte ringa 112. Däremot kan det vara bra att ringa 1177 och tillsammans med den som svimmar få ytterligare råd. En del har lågt blodtryck och kan gå i backen bara av att resa sig för snabbt. Om något genant hänt pga svimningen, tex att personen kissat på sig, ska du absolut inte påpeka eller ens göra nåt alls pga det såvida inte personen är upprörd över det. Då kan man vara stöttande men absolut inte mer än nödvändigt.

• Anonym (X)

Brukar du ofta komma i närheten av personer som svimmar eller varför undrar du hur du behöver agera?

Vet du hur du ska agera om någon får hjärtstopp? Kan du ge CPR? Fokusera på att lära dig det först.

Att kissa på sig pga en svimning är ett icke-problem.

• Anonym (A)

Sluta omedelbart att starta fler såna här trådar!!!

• Anonym (anonym)

Kissar någon på sig för att den svimmar så är det ingen svimning utan något annat som epilepsi och då ringer man 112 om personen inte bär information om sin sjukdom i form av halsband eller liknande. Det är inte normalt att kissa på sig vid svimning

• Anonym (X)
    Anonym (anonym) skrev 2019-05-28 10:40:41 följande:

Kissar någon på sig för att den svimmar så är det ingen svimning utan något annat som epilepsi och då ringer man 112 om personen inte bär information om sin sjukdom i form av halsband eller liknande. Det är inte normalt att kissa på sig vid svimning

Det är inte normalt men heller inte helt ovanligt. Det kan vara en indikation på något allvarligare men behöver inte vara det.
  • mammatill6
    Anonym (anonym) skrev 2019-05-28 10:40:41 följande:

Ganska vanligt att man kissar på sig när man svimmar.
  • Anonym (anonym)
    mammatill6 skrev 2019-05-28 10:45:52 följande:
    Ganska vanligt att man kissar på sig när man svimmar.
    Nej det är inte vanligt att kissa på sig för att man svimmar krävs bakomliggande sjukdom för det. svimning beror på kraftigt blodtrycksfall och detta påverkar varken blåsa eller tarm 
  • CarinaL26
    Anonym (anonym) skrev 2019-05-28 11:00:35 följande:

Nej det är inte vanligt att kissa på sig för att man svimmar krävs bakomliggande sjukdom för det. svimning beror på kraftigt blodtrycksfall och detta påverkar varken blåsa eller tarm 

Det hände mig när jag var 16 eller 17 och såg en skadad person efter en olycka. Svimmade vid synen av allt blod.

Vet inte varför jag kissade på mig eller vad som triggade det, vet bara ATT det hände.
  • Anonym (anonym)
    CarinaL26 skrev 2019-05-28 11:07:17 följande:
    Det hände mig när jag var 16 eller 17 och såg en skadad person efter en olycka. Svimmade vid synen av allt blod.
    Vet inte varför jag kissade på mig eller vad som triggade det, vet bara ATT det hände.
    Det är inte ovanligt att kissa på sig, kräkas eller inte kunna hålla avföring om man blir riktigt rädd det har alltså inte med svimningen att göra.
  • CarinaL26
    Anonym (anonym) skrev 2019-05-28 11:22:45 följande:

Det är inte ovanligt att kissa på sig, kräkas eller inte kunna hålla avföring om man blir riktigt rädd det har alltså inte med svimningen att göra.

Nej, det kan ju ha spelat in förstås.
  • Anonym (Tt)

1177 är ett jättedåligt förslag att ringa om någon svimmat av en sjukdom om man vill ha råd på vad man ska göra, har aldrig kommit under 45 minuters väntetid innan man får tala med någon :/

112 ska man ju inte heller besvära i onödan, men hur vet man att personens tillstånd inte är farligt?

• mammatill6

Nej verkligen inte. Man kan kissa på sig av att svimma, inte helt ovanligt.
  • Anonym (Ann)
    mammatill6 skrev 2019-05-28 20:10:31 följande:

Nej verkligen inte. Man kan kissa på sig av att svimma, inte helt ovanligt.

Kanske lättare om man är mamma till 6.
  • Anonym (-)
    Anonym (Tt) skrev 2019-05-28 19:51:11 följande:

1177 är ett jättedåligt förslag att ringa om någon svimmat av en sjukdom om man vill ha råd på vad man ska göra, har aldrig kommit under 45 minuters väntetid innan man får tala med någon :/

112 ska man ju inte heller besvära i onödan, men hur vet man att personens tillstånd inte är farligt?

Om någon faller ihop medvetslös så lägger man de i stabilt sidoläge om de andas. Sen kan man ha lite is i magen och vänta en minut ungefär innan man ringer 112 och se till att de andas under tiden.

Sen när personen vaknar kan man om det är en ung person fråga hur dom mår, om nåt speciellt har hänt innan, brukar de svimma, har de diabetes osv. Be dom söka vård om de känner att de vill, de är väl upp till dom. 

En äldre person ska man vara mer liberal att ringa 112 med då det kan vara hjärtat, stroke m.m. Kan behövas ambulans och mer utredning. 
  • Anonym (-)
    Anonym (Tt) skrev 2019-05-28 19:51:11 följande:

Om någon faller ihop medvetslös så lägger man de i stabilt sidoläge om de andas. Sen kan man ha lite is i magen och vänta en minut ungefär innan man ringer 112 och se till att de andas under tiden.

Sen när personen vaknar kan man om det är en ung person fråga hur dom mår, om nåt speciellt har hänt innan, brukar de svimma, har de diabetes osv. Be dom söka vård om de känner att de vill, de är väl upp till dom. 

En äldre person ska man vara mer liberal att ringa 112 med då det kan vara hjärtat, stroke m.m. Kan behövas ambulans och mer utredning. 
  • Anonym (Mamma)

När min dotter svimmade sa de att det är vanligt att de kissar på sig.
  • Anonym (-)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-05-29 19:07:59 följande:
    När min dotter svimmade sa de att det är vanligt att de kissar på sig.
    När man är medvetslös har man sämre förmåga att hålla tätt. 
Svar på tråden Vad ska man göra om nån svimmar? I agerande och bemötande?