• Veras
    Tue 28 May 2019 09:02
    1458 visningar
    13 svar
    13
    1458

    Magsjuka på förskola

    Hej! På vår förskola har det gått magsjuka sedan jul och nu är det snart sommar och det går fortfarande. Varje månad och ofta varannan vecka är det magsjuka. Är detta verkligen normalt?! Detta är oerhört frustrerande. Föräldrar jag känner till barn på andra förskolor har inte det såhär. Jag har endast haft mina barn på denna förskolan så jag har ingen tidigare erfarenhet så därför vore det uppskattat om andra kunde berätta hur det är hos er. Självklart är jag medveten om alla smittor och sjukdomar under denna perioden när barnen är små.

  • Svar på tråden Magsjuka på förskola
  • Anonym (Jo)
    Tue 28 May 2019 09:45
    #1

    Vi hade länge på jobbet i år. Vi kan tyvärr inte stänga ner då det är dygnet runt vård men vi fick ändra rutiner och desinfektera allt så som bord stolar dörrar osv. Tycker förskolan borde stänga ner inför helg alltså en fredag ovh att personalen då rengör allt.

  • Anonym (Si)
    Tue 28 May 2019 10:04
    #2

    Anmäl till skolinspektionen. Det låter som bristande hygien i lokaler samt i köket. Sen kanske föräldrar lämnar barn som varit sjuka för tidigt och personal går till jobbet sjuka eller för tidigt efter sjukdom. Det borde utredas iallafall.

    www.skolinspektionen.se/sv/lamna-klagomal/Att-anmala-till-Skolinspektionen/gor-din-anmalan-har/

  • Tue 28 May 2019 10:07
    #3
    Anonym (Jo) skrev 2019-05-28 09:45:54 följande:

    Vi hade länge på jobbet i år. Vi kan tyvärr inte stänga ner då det är dygnet runt vård men vi fick ändra rutiner och desinfektera allt så som bord stolar dörrar osv. Tycker förskolan borde stänga ner inför helg alltså en fredag ovh att personalen då rengör allt.


    Anmäl till smittskydd så stänger de ner om det behövs.

    TS;

    Som sagt var anmäl till smittskydd. Be dem komma in och styra upp. För det är tydligt att renligheten inte är på topp och att barn kommer tillbaka för tidigt.

    Chefen på förskolan behöver inte veta vem som gjorde en anmälan och det blir mer tydligt hur rutinerna för alla delar behöver ändras för att få slut på smittspridningen.
  • Anonym (ung)
    Tue 28 May 2019 13:36
    #4
    Veras skrev 2019-05-28 09:02:14 följande:

    Hej! På vår förskola har det gått magsjuka sedan jul och nu är det snart sommar och det går fortfarande. Varje månad och ofta varannan vecka är det magsjuka. Är detta verkligen normalt?! Detta är oerhört frustrerande. Föräldrar jag känner till barn på andra förskolor har inte det såhär. Jag har endast haft mina barn på denna förskolan så jag har ingen tidigare erfarenhet så därför vore det uppskattat om andra kunde berätta hur det är hos er. Självklart är jag medveten om alla smittor och sjukdomar under denna perioden när barnen är små.


    Ungefär så blev det när mitt ena barn gick på förskola, magsjukan gick bara runt och runt i månader.

    Till slut gjorde de en totalsanering: all verksamhet flyttades utomhus under en vecka, de små barnen som hade blöja fick vara på en avdelning inomhus men alla andra var utomhus hela tiden och gick på toa i en närliggande förskola.

    Inne på avdelningen städade man _allt_ med desinfektionsmedel, tvättade alla ytor, handtag, möbler, tvättade alla textilier, slängde vissa saker som ej gick att tvätta, alla leksaker spritades av eller diskades på nåt sätt. Stoppade möbler togs ut för vädring, tyget byttes om det gick. Man hade fönstren öppna hela dagarna för att släppa in luft. 

    Sen var magsjukorna borta för den omgången och efter det hade man bara normala utbrott som inte krävde totalsanering på samma sätt. Tror dock att man var generellt mer noggranna med att tvätta av saker och rengöra ytor efter det här. Samt handhygienen hos både barnen och de vuxna.

    Men sånt här måste ju förskolan initiera, det räcker inte att bara barnen är noga med hygien, utan förskolan måste gå in och sanera lokalerna.
  • Veras
    Tue 28 May 2019 14:40
    #5

    Tack för era svar. Känns bra att få det bekräftat att det inte ska vara såhär. Ibland tror man det över men alltid samma sak efter 2 veckor så är det något nytt fall med magsjuka. Förskolechefen är inte någon man vill prata med om man säger så annars kunde man kanske tagit upp det. En anmälan är faktiskt befogad tycker jag. Känns dock som det bara är jag som reagerar. Alternativt byter vi förskola då man även funderat på det pga övriga omständigheter också.

  • Tue 28 May 2019 15:03
    #6

    Dom får bli hårdare med 48h regeln. Barn som kommer tillbaka för tidigt får vända i dörren. För nej det är inte normalt. Personalen måste stänga ner i 2-3 dagar och sanera ALLT. Tyger leksaker toaletter alla ytor mm mm mm

  • Anonym (Pedag­og)
    Tue 28 May 2019 18:04
    #7
    viseversa skrev 2019-05-28 15:03:48 följande:

    Dom får bli hårdare med 48h regeln. Barn som kommer tillbaka för tidigt får vända i dörren. För nej det är inte normalt. Personalen måste stänga ner i 2-3 dagar och sanera ALLT. Tyger leksaker toaletter alla ytor mm mm mm


    48 timmar är ofta inte problemet, problemet är alla föräldrar som lämnar fast ungen kräkts en gång, hen åt nog för mycket, är lite åksjuk mm. Om du visste alla de gånger barn berättat att jag kräktes i går, i morse för jag åt för fort sa mamma. Tack så mycket. Nä för att lösa detta stäng ner, sanera och dela räkningen på alla föräldrar.
  • Tue 28 May 2019 18:19
    #8
    Anonym (Pedagog) skrev 2019-05-28 18:04:40 följande:
    48 timmar är ofta inte problemet, problemet är alla föräldrar som lämnar fast ungen kräkts en gång, hen åt nog för mycket, är lite åksjuk mm. Om du visste alla de gånger barn berättat att jag kräktes i går, i morse för jag åt för fort sa mamma. Tack så mycket. Nä för att lösa detta stäng ner, sanera och dela räkningen på alla föräldrar.
    Ja finns många ego idioter till föräldrar.
  • Anonym (Försk­ollära­re)
    Tue 28 May 2019 19:19
    #9

    Vi hade magsjuka som gick runt i ca två månader tidigare i år. Hemskt! Föräldrarna var irriterade på oss hela tiden och det var så jobbigt att behöva ringa de där samtalen. Samtidigt hade vi föräldrar som t.ex. nämnde vid hämtning (alltså när barnet skulle gå hem!) att hen hade kräkts kvällen innan eller som sa att barnen inte alls var sjuka när de blev hemringda för de hade inte kräkts något mer när de kommit hem och försökte lämna igen nästa dag. Jaja...

    Det som till slut hjälpte hos oss var att vi tvättade/diskade allt inne på avdelningen, kastade allt som inte gick att tvätta och sedan inte hade en enda leksak framme under två veckor. Jobbar på småbarnsavdelning så barnen stoppar ofta saker i munnen vilket vi tror gjorde att smittan spreds så. När vi gjort detta tog smittan äntligen slut efter cirka en vecka och vi tog in allt material i verksamheten igen efter ytterligare en vecka.

  • Anonym (Liv)
    Tue 28 May 2019 19:56
    #10

    Det är tyvärr inte så ovanligt. Vi har det likadant och flera andra jag känner. Det beror nog också på förskolans storlek. Vi har en stor förskola med flera avdelningar där man har stora samlingar med sång mm och en gympasal där man turas om att vara. Jätteroligt men då räcker det med att ett barn är smittsamt för att det ska vara igång igen. Föräldrar lämnar också för tidigt tyvärr. Nu när de är ute hela dagarna har det äntligen lugnat sig.

  • Veras
    Tue 28 May 2019 20:07
    #11

    Tacksam för era svar! Förstår att flera förskolor verkar ha det likadant och andra inte. Tror absolut det handlar mycket om föräldrar som lämnar sina sjuka barn för tidigt och ?han har bara kräkts en gång?.. Önskar ändå förskolorna hade tillåtelse att vara mer hårda med reglerna ang just detta.

  • Tue 28 May 2019 20:17
    #12
    Anonym (Pedagog) skrev 2019-05-28 18:04:40 följande:

    48 timmar är ofta inte problemet, problemet är alla föräldrar som lämnar fast ungen kräkts en gång, hen åt nog för mycket, är lite åksjuk mm. Om du visste alla de gånger barn berättat att jag kräktes i går, i morse för jag åt för fort sa mamma. Tack så mycket. Nä för att lösa detta stäng ner, sanera och dela räkningen på alla föräldrar.


    Fast menar du på fullt allvar att om man har ett barn som lätt blir åksjukt så ska man hålla hemma från förskolan i 48 h nästan varje gång man åkt bil?

    Barn kräks mycket lättare än vuxna och om det finns en tydlig anledning till kräkningen samt observation i ett antal timmar så att där är noll symptom på magsjuka så är det helt orimligt att hålla hemma 48 h
  • Anonym (ung)
    Tue 4 Jun 2019 10:53
    #13
    Anonym (Pedagog) skrev 2019-05-28 18:04:40 följande:
    48 timmar är ofta inte problemet, problemet är alla föräldrar som lämnar fast ungen kräkts en gång, hen åt nog för mycket, är lite åksjuk mm. Om du visste alla de gånger barn berättat att jag kräktes i går, i morse för jag åt för fort sa mamma. Tack så mycket. Nä för att lösa detta stäng ner, sanera och dela räkningen på alla föräldrar.
    Min dotter var sådan, att hon kräktes av lite vad som när hon var liten. Kunde vara att hon ätit för mycket, att hon lekte vilt strax efter att hon ätit, åksjuka, ibland till och med av att gunga.

    I perioder kräktes hon varje dag, utan att vara det minsta magsjuk. Hon smittade ingen med sina kräkningar, för de orsakades inte av något magsjukevirus.

    Hon hade en pedagog som en gång tvingade henne att äta mer mat, fast hon sa att hon var mätt. Pedagogen framhärdade och min dotter åt den extra mängden, och sen kräktes hon på pedagogens skor. Pedagogen berättade det för mig när jag hämtade och vekade förvänta mig att jag skulle be om ursäkt å min dotters vägnar och läxa på henne för att hon kräkts. Istället bad jag pedagogen ta detta som en lärdom att inte tvinga barn som är mätta att äta mer än de själva vill.


Svar på tråden Magsjuka på förskola