Jag får inget av det jag blev lovad på Folkuniversitetet!
Vad är er erfarenhet av de privata aktörerna som Arbetsförmedlarna anlitar för stöd o matchning och andra aktiviteter för arbetssökande? Min erfarenhet är inte bra. På mässorna lovar de alltid massor, allt är möjligt. Folkuniversitetet fick mig att välja dem, genom att de lovade att jag skulle få läsa franska. Jag berättade att jag ligger på en hög nivå - C1 - och att det jag främst behövde var en konversationskurs. Det skulle gå sååå braaaa sa de, det skulle de se till att jag fick det om jag började hos dem!
Så började jag hos dem i går. Då sa samma kvinna som jag hade träffat på anordnarmässan, att nu hade hon pratat med någon, och de hade tyvärr inga kurser i franska "just nu". Inte före hösten, då jag förhoppningsvis inte är där längre, för jag ska vara där i tre månader... Men jag kunde få sitta själv en (1) timme i veckan med en app som hon hade hittat åt mig. Appen var Duolingo, alltså en gratistjänst som jag lika gärna kunde ha använt hemifrån, och dessutom alldeles för enkel. Och naturligtvis ingen att konversera franska med. Får dom göra så här - dom lurar ju folk bara för att få betalt från Arbetsförmedlingen!
Jag har varit hos andra privata aktörer förut också, och det var likadant. Det skulle finnas en vävstol och jag skulle få lära mig väva. När jag kom dit fanns det visserligen en vävstol, men allt var trasigt och ingen visste hur man lagade den. Men jag fick försöka laga den om jag ville... jag kunde ju inte det, jag skulle LÄRA mig att hantera en vävstol!
På ett annat ställe skulle de ha keramik en gång i veckan. När jag kom dit "hade de inte hittat någon lärare", och det gjorde de inte heller på hela det året jag var där...