• Anonym (Privata aktörer)

Jag får inget av det jag blev lovad på Folkuniversitetet!

Vad är er erfarenhet av de privata aktörerna som Arbetsförmedlarna anlitar för stöd o matchning och andra aktiviteter för arbetssökande? Min erfarenhet är inte bra. På mässorna lovar de alltid massor, allt är möjligt. Folkuniversitetet fick mig att välja dem, genom att de lovade att jag skulle få läsa franska. Jag berättade att jag ligger på en hög nivå - C1 - och att det jag främst behövde var en konversationskurs. Det skulle gå sååå braaaa sa de, det skulle de se till att jag fick det om jag började hos dem!

Så började jag hos dem i går. Då sa samma kvinna som jag hade träffat på anordnarmässan, att nu hade hon pratat med någon, och de hade tyvärr inga kurser i franska "just nu". Inte före hösten, då jag förhoppningsvis inte är där längre, för jag ska vara där i tre månader... Men jag kunde få sitta själv en (1) timme i veckan med en app som hon hade hittat åt mig. Appen var Duolingo, alltså en gratistjänst som jag lika gärna kunde ha använt hemifrån, och dessutom alldeles för enkel. Och naturligtvis ingen att konversera franska med. Får dom göra så här - dom lurar ju folk bara för att få betalt från Arbetsförmedlingen!

Jag har varit hos andra privata aktörer förut också, och det var likadant. Det skulle finnas en vävstol och jag skulle få lära mig väva. När jag kom dit fanns det visserligen en vävstol, men allt var trasigt och ingen visste hur man lagade den. Men jag fick försöka laga den om jag ville... jag kunde ju inte det, jag skulle LÄRA mig att hantera en vävstol!

På ett annat ställe skulle de ha keramik en gång i veckan. När jag kom dit "hade de inte hittat någon lärare", och det gjorde de inte heller på hela det året jag var där...

• Svar på tråden Jag får inget av det jag blev lovad på Folkuniversitetet!
  • Anonym (Rätt bra)

Jag som skattebetalare tycker det är rätt så bra att våra skattemedel inte används till kurs i vävstol eller keramikkurs.
    Utbildning i franska skulle jag möjligen kunna tycka var ok om det är en förutsättning för ett specifikt jobb där du är lovad en tillsvidareanställning. Annars inte.

I vårt nya Sverige har vi dragit på oss så stora kostnader för våra nya samhällsproblem att skattepengarna inte längre räcker till.
    Väljarna har röstat och politikerna har bestämt att det är den ordningen som ska gälla i vårt nya Sverige.
    Då är det en helt naturlig följd att arbetsförmedlingen och liknande aktörer, liksom all välfärd, får betydligt mindre skattepengar att göra av med eftersom pengarna behövs mer till annat.

Fast det är ju bara aktörernas vinst som ökar, om de inte levererar det de har lovat, utan bara låter folk slösurfa eller sticka med medhavda stickor och garn. Det är inte så att de betalar tillbaka det som blir över av det fasta  beloppet de får för varje anvisad person, till Af. Så din invändning har inte med min fråga att göra. 

• Kjell2

Istället för att göda FU mfl skaffa jobb eller utbildning  på egen hand. 

• Anonym (Insatser)
    Anonym (Privata aktörer) skrev 2019-05-28 13:12:12 följande:

Fast det är ju bara aktörernas vinst som ökar, om de inte levererar det de har lovat, utan bara låter folk slösurfa eller sticka med medhavda stickor och garn. Det är inte så att de betalar tillbaka det som blir över av det fasta  beloppet de får för varje anvisad person, till Af. Så din invändning har inte med min fråga att göra. 

Alltså det handlar väl mer om att frisera statistik än om att utveckla människor? Sådana här åtgärder är till för att få siffrorna för öppen arbetslöshet att se bättre ut och få det att verka som om de arbetslösa gör något för sin ersättning än att deltagarna ska känna att det äe meningsfullt.

Ingen tror att sådana kurser ökar arbetsförmågan eller anställningsbarheten, men det är bättre än total passivisering i hemmet.
  • Anonym (Rätt bra)
    Anonym (Privata aktörer) skrev 2019-05-28 13:12:12 följande:

Nej, där har du fel. Du får nog försöka tänka efter ett varv till.

Mitt inlägg är helt relevant mht din fråga och som skattebetalare tycker jag alltså att det är bra. Ännu bättre nu när allt tyder på att du är en av dem som inte verkar vilja förstå.
  • Tiina87

Men om de inte har franskakura så kan du inte börja på folkuniversitet. Det säger ju sig självt.

• Anonym (...)
    Anonym (Insatser) skrev 2019-05-28 13:25:21 följande:

Alltså det handlar väl mer om att frisera statistik än om att utveckla människor? Sådana här åtgärder är till för att få siffrorna för öppen arbetslöshet att se bättre ut och få det att verka som om de arbetslösa gör något för sin ersättning än att deltagarna ska känna att det äe meningsfullt.

Ingen tror att sådana kurser ökar arbetsförmågan eller anställningsbarheten, men det är bättre än total passivisering i hemmet.

Personer i srbetsmarknadspolitiska åtgärder ingår numera i arbetslöshetsstatistiken. Tjänsten Stöd och matchning ska hjälpa folk att marknadsföra sig själva genom CV, personligt brev, intervjuträning, besöka olika sorters arbetsgivare för att visa på fler yrkesområden, hitta praktikplatser och liknande. Studier i franska språket däremot ingår inte i tjänsten Stöd och matchning. Tycker även att du TS bör ge det lite längre tid innan du dissar det.
  • Anonym (anonym)

Har varit hos Folkuniversitet för några r sedan och ingen form av kursverksamhet fanns tillgänglig för de arbetslösa. Det enda som gjordes var att vi var och en satt och surfade vid en dator 12-15 personer i ett klassrum, en och annan föreläsning som kost och hälsa, promenader, något studiebesök samt utflykt där vi grillade vår egen medhavda korv då ska man tänka på att ingen av deltagarna var under 40 år.
    Har varit hos en annan aktör samma upplägg där förutom något besök på arbetsplats dock var det några lite yngre som där kunde syssla med distansstudier för att få fullständiga gymnasiebetyg

Anonym (Rätt bra) skrev 2019-05-28 13:28:01 följande:
    Nej, där har du fel. Du får nog försöka tänka efter ett varv till.

Mitt inlägg är helt relevant mht din fråga och som skattebetalare tycker jag alltså att det är bra. Ännu bättre nu när allt tyder på att du är en av dem som inte verkar vilja förstå.
    Du tror alltså att t.ex. Folkuniversitetet betalar tillbaka en del till Af, av det som de får för mig? Det som de sparar, på att inte ta in t.ex. en franskastuderande tjej eller kille att konversera med mig ett par timmar i veckan?

Nu får du förklara dig! 

Förresten tror jag bara att du vill arbetslösa illa...
    Tiina87 skrev 2019-05-28 13:36:44 följande:

Men om de inte har franskakura så kan du inte börja på folkuniversitet. Det säger ju sig självt.

Hon påstod ju att de skulle fixa det. Nu är papperen påskrivna, så nu får jag nöja mig med Duolingo...
Svar på tråden Jag får inget av det jag blev lovad på Folkuniversitetet!