• Anonym (Klassföräldern)

Present från hela klassen?

Jag ska för första gången hålla i insamling till present åt klassföreståndaren till skolavslutningen. Föräldrarna ska föra över eller swisha pengar. Jag tycker att oavsett hur många som betalar så skriver vi Från klass 5C på kortet. Min man tycker att vi bara ska skriva namnen på de barn vara föräldrar bidragit.

Vad tycker ni är rätt ?

• Svar på tråden Present från hela klassen?
  • Pope Joan II

En sådan poäng ska förstås aldrig göras på barns bekostnad. Helt förkastligt. 

• Anonym (A)
    pyssel skrev 2019-05-29 06:38:54 följande:
    Du har förstås rätt. Herregud vad förbannad jag hade blivit på sådant oförstånd.
    Håller med
  • Fiona M

Din man är antingen otroligt naiv och priviligerad eller totalt utan empati. Jag hoppas på det förra.

Självklart pekar man inte ut enskilda barn utan skriver alla. Klarar ni inte det får ni avsäga er ansvaret i fortsättningen.

• Benny Retro
    Fiona M skrev 2019-05-29 16:49:19 följande:

Din man är antingen otroligt naiv och priviligerad eller totalt utan empati. Jag hoppas på det förra.

Självklart pekar man inte ut enskilda barn utan skriver alla. Klarar ni inte det får ni avsäga er ansvaret i fortsättningen.

Empati är överskattat, helt klart.

Din man är konsekvent och rättvis.
  • Anonym (I)
    Anonym (Klassföräldern) skrev 2019-05-29 07:58:17 följande:
    Tack, han är så tvärsäker på att det är fel att åka snålskjuts på andra. Men det är ju barnen det handlar om. Jag gör som jag hade tänkt.

Han skulle ha rätt om det var vuxna människor som betalade själv för presenten de skulle ge. Men inte när det gäller barn.
  • hammarhajen

Jag är lärare.

Både jag och alla de kollegor jag pratat med föredrar att det står "Från klass X" så vi inte behöver veta vem eller vilka som bidragit om vi får en present eller blomma.

Alternativt om man vill låta alla barn skriva sitt eget namn, men då ska alla namn stå och om någon ev. är sjuk så skriver man dit det namnet också. 

• Anonym (förälder)

Men det är ju jättekonstigt om man t ex bara utelämnar 3 namn, stackars dom barnen och vad ska läraren med den informationen till?

Vad är meningen med att inte skriva dom tex tre barnens namn?

Är det meningen att dom barnen ska sitta och skämmas och känna sig dumma på avslutningen?
    Stackars barn, då ska alltså alla andra barn få veta att deras föräldrar inte har betalat? plus alla andra föräldrar som är där, dom barnen ska alltså bli utpekade!

Eller är det meningen att läraren ska få veta att just dom tre barnens föräldrar inte har betalat och dom tre familjerna ska pekas ut till läraren som att dom inte vill köpa present till henne? varför är det viktigt att hon vet det? för att tycka att föräldrarna är snåla eller inte har råd eller för att hon ska misstänka att dom inte tycker att hon ska någon present?.

vad är skälet till att några enstaka barn ska pekas ut på självaste skolavslutningen?

• Physalis

Det måste ju trubba av glädjen av presenten rejält för läraren när den används för att försöka peka ut vilka barns föräldrar som inte bidragit.

Dessutom är risken stor att alla barn vars föräldrar inte betalt av olika anledningar kommer må skit.

Om det är så viktigt att alla gjort rätt för sig så kanske det vore bättre att inte välja pengar som bidrag eftersom alla inte har pengar att ge. Exempelvis kan man samla alla barnen som vill och rita eller skapa något till läraren.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Suckar djupt)

Lägg ned detta med presenter till lärare för bövelen! Ställer bara till oreda!

• neverpreggo

Ska man envisas med dessa jäkla insamlingar så ska det vara från hela klassen. Vidrigt att peka ut BARN vars familj inte har möjlighet att bidra.

• Anonym (en slant)

Som majoriteten skriver: "Klass 5A"

Sedan, rent allmänt, i en del kommuner kan man enkelt via deras hemsida skicka in förslag eller klagomål eller liknande på olika komunala saker. 

Eftersom skolan ska vara "kostnadsfri" (här tolkar skolor väldigt olika) så har jag till vår skola skickat in ett förslag att de ska gå ut med att antingen avsäga sig presenter eller alternativt hitta alternativ som passar in ex ett bidrag till någon fond som passar in. Just för denna stress för personer som inte har råd. 

Har man tur hamnar man i ett gäng som säger swisha en 10a eller en 20a, men det kan lika gärna bli en 50-lapp! Ta gärna det gånger 3 som är ganska vanligt antal när det gäller barn i en familj, så där lärarpresenten uppe i 150 kr plötsligt. 

Har läst om skolor som gått ut och sagt att de inte vill ha presenter, men de är tyvärr få. 

Har själv jobbat inom pedagogiska området och än idag är den bästa och den jag kommer mest ihåg "presenten" ett vykort med en väldigt personligt tack till mig, från en familj jag definitivt inte förväntat mig något från. Ibland är det enkla det bästa hur suveräna och fantastiska pedagogerna än är! Hjärta

• Anonya

Jag tycker att det självklart ska stå "önskar 3B" eller något liknande och inte barnens namn, för inga barn ska pekas ut bara för att deras föräldrar inte kunnat eller velat delta i insamlingen. 

När man startar en sån insamling tycker jag också att man ska skriva typ: I år är det jag som samlar in till en present till fröken. Den som vill bidra skickar 20 kr på sätt x eller y senast x/x. När jag ser hur mycket pengar det blir köper jag en x eller y eller något och min son får skriva ett kort med en sommarhälsning från 3B. 

Alltså att det framgår att det är frivilligt att delta och att man skriver hälsningen från hela klassen. Då slipper barn och vuxna i familjer som inte har möjlighet att delta våndas över den saken. Om det leder till att få deltar? Ja, då blir det en lite mindre present och så kan man fundera på om man vill samla nästa år också. 

Ska klassen inte ha samma lärare och/eller fritidspedagog nästa år? Att alla barnen ritar och/eller skriver varsin hälsning är välkommet och också ett bra avslut för eleverna. 

Svar på tråden Present från hela klassen?