Som majoriteten skriver: "Klass 5A"
Sedan, rent allmänt, i en del kommuner kan man enkelt via deras hemsida skicka in förslag eller klagomål eller liknande på olika komunala saker.
Eftersom skolan ska vara "kostnadsfri" (här tolkar skolor väldigt olika) så har jag till vår skola skickat in ett förslag att de ska gå ut med att antingen avsäga sig presenter eller alternativt hitta alternativ som passar in ex ett bidrag till någon fond som passar in. Just för denna stress för personer som inte har råd.
Har man tur hamnar man i ett gäng som säger swisha en 10a eller en 20a, men det kan lika gärna bli en 50-lapp! Ta gärna det gånger 3 som är ganska vanligt antal när det gäller barn i en familj, så där lärarpresenten uppe i 150 kr plötsligt.
Har läst om skolor som gått ut och sagt att de inte vill ha presenter, men de är tyvärr få.
Har själv jobbat inom pedagogiska området och än idag är den bästa och den jag kommer mest ihåg "presenten" ett vykort med en väldigt personligt tack till mig, från en familj jag definitivt inte förväntat mig något från. Ibland är det enkla det bästa hur suveräna och fantastiska pedagogerna än är!