• Dalhia

    Vill jobba ett par timmar och ta ut FP

    Jag ska vara föräldraledig hela sommaren från mitt ordinarie arbete. 
    Men har från annat håll där det är kris blivit ombedd att hoppa in och hjälpa till. Det gäller 3 timmar utspridda på 3 tillfällen på kvällstid. Det borde man väl få göra trots föräldraledighet med föräldrapenning??

    Jag är ju föräldraledig 8 timmar om dagen så om jag något extra på övrig tid måste väl det vara ok, eller?? Jag är ju trots allt inte föräldraledig 24 timmar om dygnet utan bara 100% från min arbetsplats vilket är 8 timmar om dygnet.

    Vad är det som gäller? har ingen lust att åka dit bara för att man vill vara bussig mot en tidigare arbetsplats. Och nej, kan inte spara dagar då barnet fyller 4 snart och jag är föräldraledig hela vägen fram till födelsedagen.
    Har stället jag ev hoppar in hos nån rapportskyldighet till försäkringskassan?
  • Svar på tråden Vill jobba ett par timmar och ta ut FP
  • Anonym (.)

    Arbetar du en del av dagen, oavsett tid, så kan du inte ta ut full fp. Men även om dom timmarna innebär att en dag brinner inne så borde ni ju tjäna mer på att arbeta dom timmarna än att strunta i jobbet och ta föräldrapenningen?

  • Anonym (Ellen)

    Det du också bör tänka på är att du kan vara skyldig att få ok på din bisyssla av din ordinarie arbetsgivare. Det står i kollektivavtalet vad som gäller.

  • mammatill6

    Nej det får du inte. Med det resonemanget skulle man ju kunna jobba heltid kvällar och nätter och ta FP.

  • Seven Costanza

    Om du tar ut lägstanivådag kan du jobba upp till sju timmar den dagen om din normala arbetstid är åtta timmar. Annars om du tar sgi-dag får du ta ut mindre än heldag de dagar du jobbar. Räkna ut hur mycket tre timmar är i procent av din vanliga arbetsdag.

  • nnnnnnnn

    du har redan fått råd om hur du kan ta ut lågnivådagar, men jag lägger till:
    Du har rätt att ta ut  lågnivådagar alla helger trots att du jobbar heltid. Och det gäller 3 månader (90 dagar) bakåt med. Så har du lågnivådagar att ta ut, så kan du redan idag lägga in alla helgdagar som du varit ledig 90 dagar bakåt i tiden. Det innebär ju att du borde kunna ta ut 25-26 dagar och då kan du spara dagar under sommaren.
    Annars får du be om att gå tidigare (kanske bli ledig ett par veckor till?) för att kunna utnyttja dina dagar även om du arbetar vissa timmar och inte kan ta ut heldagar de dagar du arbetar.

    Tänk också på att om du är arbetsbefriad 5 dagar i sträck, tex är ledig imorgon + fredag + lördag + söndag och kan ta komp.ledigt eller FL på måndag = 5 dagar du kan ta ut SGI-dagar på. Samma sak nästa vecka med.


    SÅ det finns sätt att ta ut lågnivådagar i förskott eller ta ut SGI-dagar med lite fix och god vilja från arbetsgivaren.

    Annars går det ju bra att säga nej till extratimmarna eller låta några dagar brinna inne.

Svar på tråden Vill jobba ett par timmar och ta ut FP