• Wed 29 May 2019 13:56
    3585 visningar
    108 svar
    108
    3585

    Är ni redo för lite forumfix?

    Hej hej!

    Inför en kommande uppfräschning av sajten så vill vi gärna veta vad du vill ändra på i forumet!
    Är det någon funktion som inte fungerar?
    Eller saknar du något?

    Kika gärna runt i forumet och i ditt kryp-in och kom med förslag och synpunkter

    Peppra tråden full med förslag. Vi kommer inte kunna svara på alla inlägg men vi läser igenom och tar till oss era idéer. {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Är ni redo för lite forumfix?
  • Wed 29 May 2019 14:22
    #2
    Petter och jag skrev 2019-05-29 14:19:45 följande:
    Möjlighet att redigera sina egna inlägg vore väldigt bra. Men det har ju efterfrågats i flera år, utan resultat.
    Ja, jag håller med dig där!
    Jag lovar att puffa järnet för den funktionen
  • Thu 30 May 2019 09:28
    #58
    +1

    Hej!

    För att vi ska kunna hålla koll på alla bra tips och ideer så är det viktigt att ni håller topic!
    Starta gärna en ny tråd och fortsätt diskussionen där.

    I denna tråden är det fokus på forumfunktioner Glad

    Jag kommer därför rensa i tråden.

  • Thu 30 May 2019 09:52
    #50
    Ignoramus skrev 2019-05-30 09:44:26 följande:
    På förekommen anledning (även om jag tyckte det var bra att tråden rensades, förlåt för att jag gick OT) så får man notisen om ett meddelande typ en timme innan meddelandet faktiskt dyker upp ibland! Det skulle ni kunna fixa :)

    Kanoners! Tack för tipset.
  • Thu 30 May 2019 10:54
    #57
    Flash Gordon skrev 2019-05-30 10:27:33 följande:
    Och varför rensas inlägg om att moderingen måste vara oberoende av enskilda användare bort?

    Liksom bara för att bevisa poängen?
    Flash Gordon skrev 2019-05-30 10:40:26 följande:
    Annat som kanske är en bugg:

    Min sidfot har under en längre tid försvunnit med jämna mellanrum så jag får lägga in den igen, men inget meddelande har kommit om att den tagits bort med flit för att den bryter mot något.

    Om inte någon raderat den "i smyg" så måste det vara något tekniskt fel för er att se över.
    Flash Gordon skrev 2019-05-30 10:37:51 följande:
    Som här och nu.

    Inlägg tas bort "i smyg" utan att man noteras om det. 

    Hur ser den funktionen ut? Måste moderator medvetet skicka ut ett mededlande om att ett inlägg tagits bort eller sker det automatiskt?

    Om det sistnämnda så måste ni fixa buggen för nu försvann mitt inlägg utan att jag får ett meddelande om det.
    Hej hej!

    Vilken version av sajten använder du?
    Är du på nya sajten- familjeliv.se eller den gamla- gamla.familjeliv.se
    Försvinner sidfoten helt eller kommer den tillbaka automatiskt efter ett tag?

    Inlägg kan plockas bort utan att ett meddelande skickas ut till medlemmar i de fall där en tråd rensas. Är det grova påhopp så kommer alltid ett mejlutskick men ibland kan ett inlägg innehåll delar av andra inlägg som raderats tidigare.


  • Thu 30 May 2019 11:33
    #60
    +1
    Flash Gordon skrev 2019-05-30 11:31:55 följande:
    Har använt bägge.

    Sidfoten raderas under mina kontoinställningar och kommer inte tillbaka så jag får skriva in den igen. Inget annat förändras under dessa kontoinställningar.

    Varför just denna rad i kontoinställningarna skulle vara den enda som drabbas av en teknisk bugg är högst oklart.
    Tack! 
    Då noterar jag det!
  • Thu 30 May 2019 12:29
    #62
    +1
    Postman skrev 2019-05-30 12:16:07 följande:
    Instämmer med citerade skribenter nedan. Jag skulle också vilja ha kontakt med moderatorerna, ibland får man obegripliga varningar eller avstängningar men ingen som helst feedback på vad man gjorde för fel eller vilket övertramp. Hur ska man kunna göra rätt om man aldrig får reda på vad man gjorde för fel.

    Sen denna särbehandling av vissa skribenter, vissa får skriva vad de vill medan andra verkar dömas hårdare, särskilt också om de är en man. 

    Med mer kommunikation tror jag kan få skribenter att förstå hur man ska uttrycka sig och inte.



    Hej hej!

    Minns du forumdelen Slutna diskussioner?
    Det var en del av forumet där man kunde ställa direktfrågor till moderatorerna. 
    Det fiffiga med det var att bara medlemmen (TS) och admin kunde läsa och svara i trådarna.
    En del upplevde det som ett bra och snabbt sätt att direkt komma i kontakt med oss moddisar.
    Skulle det kunna vara en bra ide att återinföra?
  • Thu 30 May 2019 12:34
    #63
    FDFMGA skrev 2019-05-30 10:29:34 följande:
    Varför inte kräva att användarna  har personliga ip-adresser, åtminstone i samhällsforumen där det kan kännas en aning tröttsamt med bannade personer som ständigt skapar nya nick genom att använda den möjlighet VPN-tjänster innebär.

    Det skulle visserligen innebära att trafiken minskade initialt, men det skulle också försvåra trollandet avsevärt. Förmodligen skulle det också innebära att samtalstonen normaliserades.

    Dessutom skulle det höja säkerheten, jag är övertygad om att de hackningsförsök som skett genom åren har skett från VPN-konkonton.
    Tack!
    Jag noterar ditt förslag
  • Thu 30 May 2019 12:52
    #65
    Ignoramus skrev 2019-05-30 12:42:44 följande:
    Jag kan också tycka att moderationen av trådarna är väldigt spretig. Jag har fått kommentarer borttagna som har varit totalt ofarliga, medan andra, lite mer tvivelaktiga har fått stå kvar (förmodar jag, jag har inte blivit notifierad om något annat i alla fall)... ibland känns det som en anmälan per automatik leder till att kommentaren tas bort, och då börjar det ligga farligt nära censur. Det borde finnas tydliga regler som forumvärdarna kan referera till; din kommentar togs bort för att den bröt mot paragraf X. Då kan folk inte heller gnälla över att de blir avstängda av pk-maffian, hehe!

    Och många trådar är direkt märkliga att de överhuvudtaget får finnas, typ jag känner mig ensam och funderar på att köpa sex nu. Det är ju rena olagligheter. De flesta andra olagliga trådar tas ju bort direkt de upptäcks, men sexköpstrådarna spinner glatt på i 300+inlägg utan att något händer.

    En tråd där man privat kan diskutera med admins låter som en väldigt bra idé.
    Tack

    Det blir ju en mera direkt kommunikation via en sådan forumdel. 
  • Thu 30 May 2019 13:21
    #68
    Postman skrev 2019-05-30 13:11:56 följande:
    Kommer inte ihåg någon sådan forumdel men tycker det låter utmärkt. Jag vill ha feedback på varningar eller en avstängning. Vad gjorde jag fel och hur kan man göra rätt men det gäller ju förstås då att moderatorn då har ett öppet sinne och en vilja för en kommunikation.

    När det gäller avstängning är det också märkligt. Man får liksom ingen förvarning. Poff så kan man inte logga in längre, inte ens för att läsa meddelande liksom. Man är bara avstängd. Där tycker jag att det måste föregås av varningar och en tydlig kommunikation att nu kommer du bli avstängd.
    Jag puffar Slutna dialoger vidare. Kanske finns det en möjlighet att få en sådan del igen

    Tänker du på någon form av teknisk förvarning om att man riskerar avstängning?
    Idag så ger en varning en automatisk block i 24 timmar. Det innebär att kontot "stängs ner" direkt en moderator hanterat ärendet.
    Jag ska ta och kika på om det går att göra om eller i vart fall ett förtydligande av det.
    Tackar!
  • Thu 30 May 2019 13:40
    #72
    EnAnonumius skrev 2019-05-30 13:28:16 följande:
    Håller med, modereringen är otroligt inkonsekvent på FL.

    Kan ju undra om många moderatorer har svårt att skilja på "moderator" och "privat". 
    Hej hej!

    Tyvärr har vissa medlemmar blivit utsedda som "moderatorkamrater alternativt moderatorer"  trots att det inte stämmer. Det är några få medlemmar och ofta återkommande dubbelkonton som påstår det.
    Jag kan inte diskutera enskilda ärenden men finns i min inbox om du vill snacka mera
  • Thu 30 May 2019 13:42
    #73
    Min lycka skrev 2019-05-30 13:23:29 följande:
    Inte ha så mycket reklam o speciellt rörlig reklam.
    Datorn laggar ofta pga det o gör att jag är här inne mindre o mindre tyvärr.
    Saknar tävlingarna som fanns förut.
    Vad roligt att du saknar tävlingarna {#emotions_dlg.flower}

    Jag tyckte också att det var superkul! Kanske något vi kan börja med igen

    Är det någon speciell reklam som ställer till det för dig? Någon speciell placering av reklam?
    Kör du gamla eller nya sajten
  • Thu 30 May 2019 13:50
    #75
    Xenia skrev 2019-05-30 13:44:24 följande:
    Jag tycker redigering inom typ 10-15 min vore bra.

    Jag tycker däremot inte att möjlighet för trådstartare att radera sina trådar vore bra. Har man väl startat en tråd och fått svar är den inte ens egen längre. Inte rättvist mot andra att deras (kanske långa och välforumulerade) inlägg bara raderas hux flux.

    När man anmäler tycker jag det fattas orsaker. Jag skulle vilja markera:

    Off topic  (när det blivit långa OT-diskussioner)
    Fel avdelning (massor av trådar hamnar på avd om sajten, de flyttas inte ens om man anmäler)
    Duplett/triplettinläg

    Då slipper man skriva något själv varför man anmäler.

    Sen har jag en obehaglig känsla av att om någon anmäler mina inlägg så plockas de automatiskt bort utan närmare fundering. Finns ju ingen möjlighet att diskutera saken med nån moderator heller. Andra inlägg som kanske bryter mot reglerna får vara kvar om ingen anmäler dem, moderatorerna har väl inte tid att läsa allt.
    Tack tack!{#emotions_dlg.flower}

    Ja, anledningen att man idag inte kan plocka bort sin egen tråd är precis av den anledningen att andra medlemmar investerar tid och möda på trådar som sedan bara försvinner.
    Det går att anmäla en tråd eller ett inlägg om man vill plocka bort det så granskas det av moderatorerna
  • Fri 31 May 2019 10:17
    #87
    Tom Araya skrev 2019-05-31 02:15:59 följande:
    Jag är inloggad via den "nya" versionen av FL. Problem jag ser och förbättringar/förändringar jag önskar: Att FL slutar med sina kategoriska och regelbundna rensningar av bilder, inkl medlemarnas avatarbilder eller låt åtminstone avatarbilder och slutna grupper vara fredade från rensningarna. Att man ska kunna spärra mig själv från att råka posta inlägg under eget nick när man avser vara anonym, särskilt när man startat tråd i 'Känsliga rummet'. Jag saknar mina funktioner som administratör i mina grupper. När användare söker till sluten grupp anges ansökningsdatum som datum för medlemskap i gruppen. Bättre system för sortering av medlemmar i grupper, bl.a. möjligheten att få de som ansökt nyligen sorteras separat (senaste månaden kanske). Möjlighet att lägga in spärrar vid skapande av omröstningstrådar, så att bara de man riktar frågan till kan rösta, exempelvis kvinnor mellan 30 och 40. Aveggade medlemmar ska försvinna automatiskt, även i medlemsskapsregister i grupper. Påminnelse om att man har ett skrivet, men opostat inlägg om man försöker att bläddra vidare eller logga ut. Att citatfunktionen fungerar för alla användare. Att styckesindelning alltid fungerar som avsett, även i PM.

    Stort tack! Många bra synpunkter. Ja, jag har också uppmärksammat att det är något knas med bilduppladdningen främst i nya forumet. Avatarer syns inte och bilder laddas upp felaktigt eller inte alls. Vi modererar bara bort bilder som kan väcka anstöt 😊
  • Fri 31 May 2019 10:18
    #88

    Där åkte jag på mobilbuggen jag med. Frågetecknet ska självklart vara en smiley.

  • Fri 31 May 2019 10:54
    #90
    Mr K69 skrev 2019-05-31 10:35:08 följande:
    Ja varför funkar inte smileysarna som finns i mobilen?

    Det är någon bugg. Så det får vi se över i fixet *smile*
  • Fri 31 May 2019 18:53
    #94
    Tom Araya skrev 2019-05-31 18:38:09 följande:
    Nej, det stämmer inte. Du kanske upplever det så, för att ni gör så manuellt. Det jag talar om tycks snarare vara något som sker med automatik, med ett par veckors mellanrum. Alla bilder försvinner, samtidigt och även avatarbilderna. Det spelar ingen roll om det är ett träd, ett par gummistövlar eller en cykel, allt försvinner.

    Kanoners! Då hänger jag med! Tack!
Svar på tråden Är ni redo för lite forumfix?