• Anonym (Jag)

    Måste make godkänna testamente?

    Som rubriken lyder. Om man vill testamentera bort sitt till någon annan, måste då maken godkänna det? Finns inget äktenskapsförord.

  • Svar på tråden Måste make godkänna testamente?
  • Anonym (Yun)

    Nej, men du kan inte testmentera bort laglotten.

  • Pierott

    Varför har du sånt behov av att göra allt i din makt för att göra din make arvslös? Han måste ha gjort nått väldigt hemskt, och är det då inte bättre att skiljas innan du dör?

  • Anonym (Mia)

    Skriv äktenskapsförord .Skriv testamente om du har pengar som du inte vill att din man ska få.Det går att fixa om man verkligen vill.Själv skildes jag med mina resväskor efter långt äktenskap och barn hemma.Hade jag blivit änka så skulle det varit samma sak.

  • Kjell2
    Anonym (Jag) skrev 2019-05-29 17:44:35 följande:

    Som rubriken lyder. Om man vill testamentera bort sitt till någon annan, måste då maken godkänna det? Finns inget äktenskapsförord.


    Nej, ingen behöver godkänna ditt testamente.
  • Anonym (Juristen)
    Anonym (Yun) skrev 2019-05-29 17:58:44 följande:

    Nej, men du kan inte testmentera bort laglotten.


    En efterlevande make har inte rätt till någon laglott så dItt inlägg är helt felaktigt.

    Laglott är den del av arvet som alltid tillfaller bröstarvingar, dvs den avlidnes barn (eller on dessa är döda, deras barn, barnbarn).

    TS: du kan upprätta ett testamente och då är er inte din make dig. Han kommer dock fortsatt äga den del av det ni har gemensamt och det han äger själv. Det gäller även lite andra regler för boende osv men lite enkelt förklarat så ska dödsboet utreda vilken del av allt som är dina tillgångar och dessa kan alltså testamenteras bort. Din make har ingen rätt att hindra dig att skriva ett testamente och det ska inte godkännas av någon annan än dig.

    Har ni barn och i så fall är de gemensamma eller ej?
Svar på tråden Måste make godkänna testamente?