• Anonym (Vad skulle motsvarigheten vara?)

    Jag är för mesig för kriminalvården

    Hej!


    En person sa med ödmjukhet och den människan har jag stor förtroende och respekt för. Denne person sa att jag kanske inte skulle passa bra inom kriminalvården för att det är så tuffa människor där.

    Jag är 1.61 cm lång och var ändå förut lite små nervös att min fysisk skulle vara något problem. Men det är det inte i det här fallet, men ett problem är att jag är nog för mesig. Min kompis använde dock inte ordet som mes. Han sa dock att det är i princip bara att låsa upp dörrar på anstalten och inte mer än så i alla fall.

    Jag vill vara rehabiliterare, tänker utbilda mig till socionom. Jag kan dock inte riktigt tänka mig att vara en kurator eller terapeut och sitta i en och samma rum och vänta in person efter person. Det är helt enkelt kriminalvården som jag känner för.

    Jag vill fortfarande utbilda mig till socionom och försöker nu finna någonting som kan vara liknade som kriminalvården.

    Största frågan: Kan man ändra sin personlighet till att bli mer dominant. Nu vet jag egentligen inte om ordet mes är korrekt ord, det var snarare min egna ord. Men det som min kompis har sagt är att jag är tydligen ''för snäll'' ingenting som jag egentligen upplever hos mig själv.

    Men hur kan man bli mer dominant och en person som är mer passande till yrken som kriminalvården?

    Min kompis är schysst person och han sa bara det där för att hjälpa mig. Jag tänkte bara till vad jag kan bli istället och/eller hur jag skulle kunna bli mer dominant och bli mer passande för kriminalvården.

    Jag är en man och har intresse att jobba inom anstalten där män sitter. Jag tänker att det kanske skulle vara enklare att ta hand om människor och förstå de om det är detsamma kön.

  • Svar på tråden Jag är för mesig för kriminalvården
  • Anonym (Ehmmm)

    Jag tror din längd ÄR försvårande inom kriminalvården då männen lätt skulle köra över dig (med din "snälla personlighet" dessutom) och se dig som en liten fjant.

    Jag har suttit i häkte och där var alla väldigt snälla. Vi satt ute och solade och pratade på dagarna och det kändes som kompisar man pratade med. Men så är jag kvinna och inte kriminell. Tror att anstalter för män är mycket hårdare.

    Varför vill du utbilda dig till socionom och vad vill du jobba med sen?

  • Anonym (Vad skulle motsvarigheten vara?)
    Anonym (Ehmmm) skrev 2019-05-30 16:29:34 följande:

    Jag tror din längd ÄR försvårande inom kriminalvården då männen lätt skulle köra över dig (med din "snälla personlighet" dessutom) och se dig som en liten fjant.

    Jag har suttit i häkte och där var alla väldigt snälla. Vi satt ute och solade och pratade på dagarna och det kändes som kompisar man pratade med. Men så är jag kvinna och inte kriminell. Tror att anstalter för män är mycket hårdare.

    Varför vill du utbilda dig till socionom och vad vill du jobba med sen?


    Kriminalvårdare vill jag jobba med.

    Socionomprogrammet tänkte jag att det skulle vara bra att vara utbildad inom så jag har en massa kött på benen när jag kommer till kriminalvården, sen är det nog alltid bra att vara utbildad, tänker jag.

    Att jobba som kriminalvårdare är man väl alltid två och kanske också tränat sig till att hantera olika svårigheter?
  • Anonym (Ehmmm)
    Anonym (Vad skulle motsvarigheten vara?) skrev 2019-05-30 16:37:52 följande:

    Kriminalvårdare vill jag jobba med.

    Socionomprogrammet tänkte jag att det skulle vara bra att vara utbildad inom så jag har en massa kött på benen när jag kommer till kriminalvården, sen är det nog alltid bra att vara utbildad, tänker jag.

    Att jobba som kriminalvårdare är man väl alltid två och kanske också tränat sig till att hantera olika svårigheter?


    Massa kött på benen?? Haha.... Socionom utbildningen ger inte mycket mer än en examen. Det är en riktig flumutbildning och du kommer inte klara av arbetet bättre med den utbildningen.
  • Liberté

    Ja du kan ändra din personlighet men det kommer du inte göra på egen hand.

    Dra en runda i armén är utmärkt start. Du kommer inse att det inte är storleken som avgör om folk klarar de tuffare utbildningarna utan att det sitter i huvudet.

    Du kommer växa som person och bli stark. Aggresivare samt ökat självförtroende.

    Att pusha sig själv är viktigt för att växa.

  • Anonym (Vad skulle motsvarigheten vara?)
    Liberté skrev 2019-05-30 16:50:54 följande:

    Ja du kan ändra din personlighet men det kommer du inte göra på egen hand.

    Dra en runda i armén är utmärkt start. Du kommer inse att det inte är storleken som avgör om folk klarar de tuffare utbildningarna utan att det sitter i huvudet.

    Du kommer växa som person och bli stark. Aggresivare samt ökat självförtroende.

    Att pusha sig själv är viktigt för att växa.


    Finns det någonting annat än armén som skulle kunna hjälpa mig att utvecklas?
  • Anonym (Kriminalvårdare)

    Ge upp tanken på att spela tuff! Du kommer förlora alla gånger i veckan! Finns inget värre än människor med stenansikten och lösa i magen!

    Va dig själv men säg nej när det inte passar helt enkelt! Stå på dig! Du äger kontrollen, men använd den inte förren det behövs!

    Med rätt attityd så lyssnar klienterna på dig! Men spela inte..

  • Liberté
    Anonym (Vad skulle motsvarigheten vara?) skrev 2019-05-30 17:12:52 följande:

    Finns det någonting annat än armén som skulle kunna hjälpa mig att utvecklas?


    Självklart finns det. Man växer när man utsätts för obehag, när du bryts ned och måste anpassa dig, växa.

    Jag var rädd för höjder så jag började med bergsklättring på hög höjd, varit i alperna, kört paragliding.

    Kampsport brukar vara ett bra sätt att komma igång. Särskilt fullkontakt.

    Men primärt är det obehag, osäkerhet och andra flaws som utmanas som ger dig en chans att bli starkare.
  • Anonym (Vad skulle motsvarigheten vara?)
    Liberté skrev 2019-05-30 17:39:22 följande:
    Självklart finns det. Man växer när man utsätts för obehag, när du bryts ned och måste anpassa dig, växa.

    Jag var rädd för höjder så jag började med bergsklättring på hög höjd, varit i alperna, kört paragliding.

    Kampsport brukar vara ett bra sätt att komma igång. Särskilt fullkontakt.

    Men primärt är det obehag, osäkerhet och andra flaws som utmanas som ger dig en chans att bli starkare.
    Åh, vad bra. Jag går på kampsport just nu och tycker det är väldigt roligt.

    Jag har några år till, så jag kanske hinner mogna innan min ansökan till kriminalvården blir verklig. Men jag tänkte ta reda på redan nu om det kanske finns något liknade motsvarighet och/eller kanske helst hur man kan bli mer passande för yrket så man hinner träna sig till att helt enkelt bli mer passande.
  • mrsplupp

    Hej

    Vill bara säga att storleken har faktiskt ingen betydelse i att jobba med kriminalvården.

    Jag är en kvinna på 1.56 som har jobbat på Kumla anstalten

    På en av de värre enheterna.

    Att vara ?tuff? är ingen bra status då klienterna snarare kommer att försöka

    Mucka med dig. Däremot ska du vara lugn och bestämd och inte låta dig hunsas med för tro mig det kommer de försöka med. Klienterna i fängelset har inget bättre för sig om dagarna än att försöka manipulera krinibalvårdarna och varandra. Det är lugnt men bestämt humör som gäller. När du börjar jobba på anstalt så får du en intern utbildning där självförsvar mm ingår så att du får kött på benen.

    Varför inte söka sommarjobb på en anstalt och prova på.

    Från kriminalvårdare kan man utvecklas vidare sen.

    Det är ett av de roligaste arbetarna jag haft och trivdes jättebra.

    För mig var det arbetstiderna som var svårt att få ihop med att jag är ensamstående med barn. Tänk på att du arbetar 12 timmars pass flera dagar i veckan, samt varannan helg och det finns i get som heter ?röda? dagar.

    Men tycker absolut du ska prova på att jobba inom kriminalvården.

    Lycka till

  • Anonym (Vad skulle motsvarigheten vara?)
    mrsplupp skrev 2019-05-30 18:28:32 följande:

    Hej

    Vill bara säga att storleken har faktiskt ingen betydelse i att jobba med kriminalvården.

    Jag är en kvinna på 1.56 som har jobbat på Kumla anstalten

    På en av de värre enheterna.

    Att vara ?tuff? är ingen bra status då klienterna snarare kommer att försöka

    Mucka med dig. Däremot ska du vara lugn och bestämd och inte låta dig hunsas med för tro mig det kommer de försöka med. Klienterna i fängelset har inget bättre för sig om dagarna än att försöka manipulera krinibalvårdarna och varandra. Det är lugnt men bestämt humör som gäller. När du börjar jobba på anstalt så får du en intern utbildning där självförsvar mm ingår så att du får kött på benen.

    Varför inte söka sommarjobb på en anstalt och prova på.

    Från kriminalvårdare kan man utvecklas vidare sen.

    Det är ett av de roligaste arbetarna jag haft och trivdes jättebra.

    För mig var det arbetstiderna som var svårt att få ihop med att jag är ensamstående med barn. Tänk på att du arbetar 12 timmars pass flera dagar i veckan, samt varannan helg och det finns i get som heter ?röda? dagar.

    Men tycker absolut du ska prova på att jobba inom kriminalvården.

    Lycka till


    JAA!! Vilket härligt inlägg!

    När du jobbade inom de tuffa anstalterna, jobbade du med män då?


     


    Hur mycket av rehabilitering var det? För det mest det som lockar mig.

    Stort tack för ditt inlägg! :)

    Lite dum fråga kanske, men när man jobbar på röda dagar och helgerna så får man väl OB i alla fall? Även om röda dagarna inte ''existerar''?

Svar på tråden Jag är för mesig för kriminalvården