Inlägg från: Michael 310 |Visa alla inlägg
  • Michael 310

Pappa prioriterar jobb före nyfödd

Tow2Mater skrev 2019-05-31 20:47:49 följande:

" Då har han semester och kan fokusera mer på det som kommer. Då tar vi tag i allt tillsammans, läser på och förbereder oss. "

Vad ska ni läsa på om och forbereda som tar sån tid...?

Ja det undrar jag med helt ärligt. Min sambo var likadan innan första barnet. Det skulle läsas om en det ena och än det andra konstiga. Sen när han väl komma vart inget som hon läst och hon vart nojig över det. Men det gick bra ändå och när hon släppte föreställningen om hur det skulle vara och accepterade hur det faktiskt var blev allt mycket bättre.
  • Michael 310
    jrockyracoon skrev 2019-06-01 15:02:47 följande:

Om inte mannen lyssnar och är intresserad av att skapa bra förutsättningar för barnets uppväxt, kanske skilsmässa är en bättre lösning för alla än att de hankar sig fram i en relation utan kommunikation och väldigt olika syn på barns behov.

Men jag har inte propagerat för att de ska skilja sig, att hota med skilsmässa är inte synonymt med det. Jag tror nämligen att den här mannen behöver få några mentala slag i huvudet för att vakna och fatta läget... 

Rätt patetiskt att tro att skilsmässa alltid är det sämsta för barnen. Och javisst ja, anknytningstest var visst bara löjligt och något att skratta åt. Ja, det säger ju något om nivån du har lagt dig på just nu...

Om man anser att hota med skilsmässa är en bra lösning har man nog vissa problem med komunikationen. Jag vet inte hur andra resonerar men jag känner inget behov att hota min partner. Hade hon hotat mig med ditt eller datt hade hon fort sluppit mig.
  • Michael 310
    Anonym (Hade aldrig accepterat detta) skrev 2019-06-01 17:25:06 följande:

Läste du vad jag ens skrev?

-Ska väl en mamma klara av-. Ja det är ju förväntan. Men är den förväntan realistisk?

1 av 5 förlossningar är svåra förlossningar.

Att sitta med ett söndertrasat underliv, chockad för att du trodde du skulle dö, inte ha sovit på 4 månader pga av kroppstyngd och 4 ggr toalettbesök per natt och då i samma amma veva ta emot ett helt hjälplöst barn som du ska vårda och skydda samtidigt som du ska få igång en amning och amningsrutin som är ganska trixigt och dessutom smärtas första två veckorna, du ska amma var annan/tredje timme dygnet runt och få än mer störd sömn. Samtidigt som du känner innanmätet i din kropp för att magmusklerna sitter så långt isär, du har hormoner som rusar, känslor till höger och vänster....oro/lycka/rädsla/chock/lugn.

Och det förväntas av dig att du ska axla allt detta.. bara för att du är kvinna. Samtidigt som det finns en man bredvid som äger barnet till hälften som då passar på att lägga in en extra växel på jobbet.

Jag säger inte att TS förlossning behöver bli komplicerad. Men grejen är att man på förväg INTE VET hur det kommer bli. Och det är gansk oroande. Har man då en partner som inte är med i matchen så bidrar det till en ökad oro för framtiden. TS man borde vara smidig och avsagt sig denna resa och dessa arbetspass för att inte bidra till hennes oro. Dessa jobbbeslut kan man ta när barnet är fött och man vet mer hur vardagen ser ut.

Ja det förväntas eftersom det är kvinnor som föder barn. Vi män kan inte gärna ta över den delen. Titta på hur det sett ut historiskt så får du lite perspektiv med..
Svar på tråden Pappa prioriterar jobb före nyfödd