Inlägg från: Körsbärsdalen |Visa alla inlägg
  • Körsbärsdalen

Pappa prioriterar jobb före nyfödd

Jag förstår dig TS och tycker att många verkar vara ganska hårda mot dig här i tråden. För det första, innan förlossningen varit är det jäkla svårt att veta vilket skick du kommer vara i. Det kanske slutar med akutsnitt och du återhämtar dig segt, eller att du får en förlossningsdepression/-psykos. Man vet ju faktiskt inte innan, så jag håller med om att det låter ganska osmart att planera in något som innebär att han måste vara bortrest i flera nätter precis i början. Och sedan har vi ju barnet - det är en enorm omställning även om man får ett 'enkelt' barn. Även ett 'enkelt' barn är väldigt krävande, jag hade inte orkat att min man reste bort i början och lämnade mig själv (i alla fall inte när vi fick första barnet).

Men ärligt talat tror jag INTE att detta handlar om brist på engagemang, utan snarare brist på förståelse för hur den första tiden faktiskt är som nybliven förälder. Det är bra att ni pratat med varandra, då kanske ni får ökad förståelse för varann!

• Körsbärsdalen
    Swagger skrev 2019-05-31 19:57:28 följande:

Det där beror ju helt på vilken typ av barn man får.

Vid den tiden turades vi om att vanka och sjunga vaggvisor en halvtimma i var, mer orkade vi inte. Barnet hade kolik och grät konstant. Varade dock bara i någon månad, men under den tiden hade jag inte velat vara ensam i en vecka.

Exakt, och vem vet vilken sorts bebis TS och hennes man får? Eller hur TS mår vid tidpunkten? Jag hade inte heller klarat en vecka själv med vår förstfödda så tidigt.
  • Körsbärsdalen
    Tow2Mater skrev 2019-05-31 20:38:45 följande:

Om det finns äldre syskon är det ju forståeligt, men en bebis ska väl mamman klara.

Men det är mammans första bebis och första förlossning. Det är inte alls helt självklart att allt går fläckfritt och att TS är alldeles redo för 5 nätter solo efter en månad (eller efter två veckor, om nu bebisen skulle vara två veckor sen).
  • Körsbärsdalen
    Tow2Mater skrev 2019-05-31 20:45:58 följande:

Det blir soc som tar barnet då om pappan skulle råka avlida eller hamna på sjukhus innan BF.

Blir det? Om hon t.ex. åker på urakut snitt eller får en förlossningsdepression/psykos? Min faster skaffade barn på egen hand och fick en förlossningsdepression, men det löstes med att min farmor var föräldealedig medan hon var sjukskriven. Men då hade hon ju gjort upp en plan med sitt sociala kontaktnät redan innan hon blev gravid eftersom hon skulle lösa det själv.

TS borde kunna räkna med att mannen inte AKTIVT PLANERAR att vara iväg så snart efter förlossningen, om han nu är en vettig person.
  • Körsbärsdalen
    Liberté skrev 2019-05-31 21:15:28 följande:

Ja och barnet skulle kunna ha kolik, vattenskalle samt multipla handikapp och samtidigt behöva sondmatas varje timme.

Eller så räknar man med ett normalt barn som kommer vara jobbigt i perioder och lätt i andra. En förälder borde kunna klara ett barn i några dagar utan problem, det är 1 barn.

Hur tror du ensamstående gör ?

Eller så undviker man att planera för att vara borta i flera nätter snart efter att barnet fötts, om det går att undvika.

Jag tror att ensamstående skapar back-up planer eftersom de inte kommer ha en partner att dela det med.
Svar på tråden Pappa prioriterar jobb före nyfödd