Inlägg från: Phalaenopsis |Visa alla inlägg
  • Phalaenopsis

Pappa prioriterar jobb före nyfödd

Anonym (Myyvätt) skrev 2019-05-30 22:47:52 följande:
    Tyvärr har män svårare att rellmatera hur det kommer att bli och knyta an till barnet. Dels beror det ju också på att du känner allt med barnet vilket de inte gör då är det svårare för det att förstå innebörden att vad som vänta skall. Min sambo var likadan. Hade jag inte ordnat så vi köpte grejor till barnet hade vi inte haft en ändå grej. Han tyckte det var onödigt med en bb väska för han förstod inte vad det var bra till"allt finns väl på sjukhuset" de är inte så bra på att sköta de delarna. Skötväskan ska vi inte tala om han överhuvud taget kommer ihåg den så ligger det max ett par byxor i för att räcka hela dagen. Han förstår inte att barnen växer och behöver större kläder m.m men med det sagt betyder det inte att han är värdelös. Han är underbar med barnen kopplar bara inte riktigt alla förberedelserna.

Första barnet hade han noll koll på vd. Veckan innan så han oj redan dax trodde det var några månader kvar. Andra hade han koll på men berodde nog mest på att be var min födelsedag.

Sitt ner i lugn och ro och prata med honom om dina känslor och tankar och fråga hur han tänker utan att börja anklaga honom.
    Låter som om han är förståndshandikappad. Eller kommer undan med att agera som en.
  • Phalaenopsis
    Liberté skrev 2019-05-31 12:00:50 följande:
    Men man tycker att hon borde veta vem hon väljer att skaffa barn med innan hon gör det.

De flesta personer ändrar sig inte utan bibehåller ungefär samma personlighet år efter år, väljer du någon som tar sitt arbete väldigt seriöst så kommer den troligtvis fortsätta med det gravid eller ej.

Att börja ställa extra krav på saker som man mycket enkelt kan tycka fungerar, hon väljer vagn och sådant. Han lägger energin på att få ekonomin att tillåta detta.

Jag förstår om hon vill att han ska engagera dig mera men det kan vara så att valet av vagn eller säng helt kvittar för honom, vilket det uppenbart inte gör för TS.
    Finns ganska många som ter sig jämställda - tills de får barn och plötsligt kickar en massa gamla könsroller från ens barndom in. Och kvittar vilken vagn det blir gör det för den som inte räknar med att köra den särskilt ofta ...
  • Phalaenopsis
    Selmans skrev 2019-05-31 12:30:32 följande:
    Han sa också, precis som jag trodde, att det är svårt för honom att se sig själv i papparollen. Han känner det som att det är någon annan som ska bli pappa. Det är för overkligt helt enkelt. Allt är så stort och en helt annan värld där han inte kan någonting. 

Vi bestämde att jag ska lugna mig med förberedelserna ett par veckor. Då har han semester och kan fokusera mer på det som kommer. Då tar vi tag i allt tillsammans, läser på och förbereder oss. 

Det blev ett fint samtal och vi förstod varandra. 
    Jag hade väldigt svårt att fatta att Östafrika faktiskt fanns. Jag fixade malariaprofylax och packade T-shirt och shorts ändå.
    Jag hade svårt att fatta att min stora mage faktiskt en dag skulle resultera i ett skrikande barn. Det var liksom bara för overkligt. Hör och häpna: Jag köpte babykläder och vagn i alla fall.
    Att man har svårt att greppa framtiden är ingen ursäkt för att inte läsa på och göra logiska förberedelser för den. Hoppas verkligen han steppar upp rejält under er semester.
  • Phalaenopsis
    Selmans skrev 2019-06-01 23:05:05 följande:
    Ja, så är det onekligen. 

Jag är TS och har läst alla svar i tråden och blir förvånad över vissa åsikter. Framförallt de som är "extrema" åt ena eller andra hållet. Intressant läsning, helt klart.

Det är en spännande period i relationen det här. Jag och min man har varit ett par i över 7 år och är efter dessa år ett, i mitt tycke, starkt team. Vi har hittat vårt sätt att interagera med varandra och tycker oftast väldigt lika. Men just nu, några veckor innan barnet kommer, blir jag plötsligt förvånad över vissa saker han säger som liksom går rakt emot vad jag trodde han tyckte. Och han känner säkerligen precis samma om mig. Precis som du säger är det som att något "väcks" inom oss båda i samband med att ett barn är på väg. 

Nu är ju problemen i min trådstart ur världen. Vi har pratat om det och är överens som jag skrev i ett annat inlägg. Men jag märker att vi kommer få en hel hög nya konflikter att ta oss igenom.  Exempelvis: Tidigare idag kom vi att prata om nätterna när bebisen är här, att det kanske blir lite sådär med sömn. Där tar jag för givet att vi delar lika, men han hade tanken att jag tar allt. Hans argument var att det inte funkar för honom att vara trött på jobbet, medan det är lättare för mig att vara trött när jag ammar och sköter hemmet. Vi är inte överens där ännu... men jaja, allt sånt där kommer vi få gå igenom och hitta vårt sätt för. Skönt att vi lärt oss diskutera någorlunda framgångsrikt under dessa år. 

Det är ganska kul ändå, att få "lära känna" varandra igen. Såg att någon eller ett par har skrivit att jag borde överväga att hota med skilsmässa eller att flytta ut. Jösses så dramatiskt. Jag älskar ju min man och utmaningarna vi har framför oss är på inget sätt oöverkomliga. Förstående och kompromissande från båda sidor kommer dock behövas, som alltid i en relation. 

Men tack för att ni bidrar med perspektiv så att jag blir lite klokare på hur andra än jag själv tänker!
    Bra med en stabil bas! Om ni klarar av att diskutera igenom saker på ett sansat sätt och han klarar av att se saker från din vinkel så borde ni fixa det. Glad Det kommer att komma många nya spännande frågeställningar. Hota med skilsmässa skulle jag aldrig göra, men ta ett ordentligt snack om vad jag förväntar mig av honom som man och far - absolut. Men det har du ju redan gjort, och behöver kanske göra igen så småningom. En del saker är inte helt uppenbara innan man varit hemma själv med bebisen.

En intressant detalj är att de på jobbet inte tycker att det är ett problem att han är hemma några veckor extra - men det tycker han. Någon är mindre oumbärlig på jobbet än han tror. Han behöver lära sig att lägga jobbet på sin rätta plats i prioritetsordningen - även om ni inte hade haft en bebis hemma.

Det där med sömn ... Det är inte en "vem klarar sitt arbete trots sömnbrist"-fråga, utan en "sömnbrist är en tortyrmetod, jag måste också få sova"-fråga. Sedan blir det ju extra komplicerat om man ammar mycket på nätterna.

Sedan är det ju inte alltid så lätt att få partnern att fixa med saker som man själv lärt sig när man varit föräldraledig om dagarna.
    Ett exempel: Jag hade lärt mig den hårda vägen vad som måste vara med när jag och bebisen lämnar huset. Senare när vi åker iväg tillsammans och jag tycker att han ska ta ansvar också, så kan jag ju inte bara lämna saker hemma för att han inte fattat att det måste vara med. Men innan vi åkte kunde jag säga: "Har du packat xxx?" Eller om jag ändå glömt något hemma och han undrade: "Varför har vi inte xxx med oss?" så var mitt svar alltid: "För att du inte packade det." Din bebis, ditt ansvar lite mycket som mitt, liksom.

Det effektivaste sättet att få ett jämställt föräldraskap/hem lär vara att innan ni båda börjar jobba igen, så är han föräldraledig sist. Men en månad eller två tidigt skadar nog inte heller - så att han fattar saker som är svåra att förklara för någon som inte upplevt det - helst medan man fortfarande har egen tid att ta ut. Glad
Svar på tråden Pappa prioriterar jobb före nyfödd