Väldigt livlig 6-åring
Långt inlägg..
Jag har världens finaste lilla 6-åriga tjej (7 år i aug) härhemma. Men munnen går på henne KONSTANT. Alla släktingar har kommenterat detta och det har även hänt att okända människor i mataffären kommenterat hennes pratande, så det är inget bara jag upplever. Det är som att hon pratar på både in och utandning och det spelar ofta ingen roll om någon lyssnar eller inte. Till och med när vi ska borsta tänderna har jag svårt att få in tandborsten för att hon ska prata hela tiden. Samtidigt känner jag att det ofta är svårt att få henne att lyssna ordentligt, hon hör helt enkelt inte vad man säger och det är svårt att få hennes uppmärksamhet. Hon har väldigt mycket energi och har ofta väldigt svårt att sitta still, sitter hon i soffan hoppar hon runt i den eller ålar sig ner på golvet medan hon ser på film tex. Funderar på om detta är vanligt i den här åldern? Hennes pappa hade grav adhd (odiagnostiserad men han var själv övertygad om att så var fallet) och jag börjar bli fundersam över om det är något dottern kan ha också. I förskoleklassen har de inte sagt något alls så antar att det inte är något problem där. Men härhemma blir det ofta konflikter pga att man ständigt måste tjata om allt som ska göras och det känns så himla trist. Låter detta som helt normalt för en 6:åring? Någon som har barn i samma ålder med adhd som känner igen sig? Vet inte om eller hur jag ska gå vidare med detta..