• Anonym (Doftrikt)

Har er egen eller partners kroppsdoft förändrats med åldern?

Min fråga gäller kroppsdofter och odörer och hur de förändrats genom åren.Det finns ett uttryck för äldre människors doft i Japan som kallas "kareishu".

Jag tycker att både min och min partners kroppsdoft blivit mycket starkare runt medelåldern.Inte på ett positivt sätt tyvärr. Tycker urindoft, könsdoft och svett doft särskilt i ljumskar och hår och även hudens doft förändrats. Detta har påverkat mitt sexliv och  skapat en osäkerhet över min egen doft och även lusten till min partner.

Har ni märkt av liknande förändringar på er själv eller nån annan? Och hur har det påverkat er i så fall? Sexliv osv?

• Svar på tråden Har er egen eller partners kroppsdoft förändrats med åldern?
  • Pope Joan II
    Anonym (Doftrikt) skrev 2019-05-31 10:51:59 följande:

Min fråga gäller kroppsdofter och odörer och hur de förändrats genom åren.Det finns ett uttryck för äldre människors doft i Japan som kallas "kareishu".

Jag tycker att både min och min partners kroppsdoft blivit mycket starkare runt medelåldern.Inte på ett positivt sätt tyvärr. Tycker urindoft, könsdoft och svett doft särskilt i ljumskar och hår och även hudens doft förändrats. Detta har påverkat mitt sexliv och  skapat en osäkerhet över min egen doft och även lusten till min partner.

Har ni märkt av liknande förändringar på er själv eller nån annan? Och hur har det påverkat er i så fall? Sexliv osv?

Det verkar inte ha drabbat min man som jag upplever har en väldigt tilldragande doftpalett. Jag har inte heller märkt skillnad på min egen könsdoft eller svettlukt men däremot tycker jag att urinen fått en riktigt kännbar långsvårdsodör. 

Vårt sexliv är lika bra som alltid, det är jag exceptionellt nöjd med. 
  • Anonym (!)

Ja det är sant att kroppsdoften ändras med åldern. Det beror bla på att hormonnivåerna i kroppen förändras och att kroppen blir sämre på att hålla vätskenivåerna. Frisk luft, vätska, rena kläder och god hygien kan göra skillnad. Var även uppmärksam på muntorrhet som även det kan ge dålig lukt pga att nedbrytning av föda går långsammare. 

• Anonym (Hm)

Jag är 38, har inte märkt någon skillnad på min kroppslukt. Tyckte jag luktade lite mer i tonåren men det var pga svettades mer då.

Min urin tycker jag ibland luktar väldigt vagt av pasta (?!) men bara ibland och så har det varit hela livet. Det luktar liksom inte urin.

Men jag antar att ni menar att det är i klimakteriet det blir skillnad? Är ju inte där än.

Min partner är samma ålder och har en helt annan kroppslukt nu men han fick hudproblem i 25årsåldern (Vi träffades i gymnasiet) och utslagen luktar annorlunda + salvorna han måste ta luktar. Det är jättesynd för lukt är en viktig attraktionsfaktor för mig. Så tror det bidrar till att jag har mkt svårt att tända på honom nu.

Har haft en annan partner som luktade otroligt bra, jag blev helt berusad av hans doft. Kunde känna den på 2 meters avstånd alltså även över ett bord. Ingen annan som jag frågade kände något dock. Han luktade typ solvarm sand.

Tycker också att äldre, riktigt gamla människor, luktar speciellt. Typ sötaktigt. Har jobbat i äldrevård och det var riktigt jobbigt för mig, kunde inte äta lunch inne på avdelningen.

Har också märkt att män över typ 50 ofta luktar speciellt ur munnen. Luktar inte sjukligt och alla luktar likt varandra. Undrar vad det är för ngt. Blir otroligt oattraktivt för mig för det påminner om min pappa.

Ursäkta långa inlägget, intressant med dofter!!

Har en väninna som var attraherad av en man och sade att han luktade såååå gott så jag provluktade på honom i smyg. Luktade citrus och fräscht. Inte vidare upphetsande för mig. Varken bra eller dåligt. Kul att vi tycker så olika:)

• Anonym (...)

Nej jag har inte märkt någon större skillnad på mina egna dofter från tonåren fram till nu 40+. Möjligen att jag lite lättare luktade svett typ i tonåren, antagligen pga att alla hormoner ökade just då. Men jag har aldrig luktat speciellt mycket och har alltid fått komplimanger för just min doft. Sen vet man ju inte alls hur det blir efter klimakteriet.

Jag har inte haft en och samma partner över hela den tiden så kan inte uttala mig om det men min nuvarande partner luktar mycket gott och fräscht.

• Anonym (A)

Tycker inte att det är någon skillnad.

Svar på tråden Har er egen eller partners kroppsdoft förändrats med åldern?