• fiffff­i
    Sat 1 Jun 2019 12:19
    987 visningar
    15 svar
    15
    987

    Anmäla kollega? Hur?

    Jag har en kollega som troligtvis ser mig (jag är kvinna) som ett hot, han har till och med uttalat att han letar efter min svaga punkt. Nu har har börjat reta mig för mitt danska ursprung, både sex skämt men också språkmässigt, han drar med sig andra i arbetslaget, som skrattar med. Jag har bitit ifrån ordentligt, men det har fortsatt, kan jag anmäla honom och i så fall hur?

  • Svar på tråden Anmäla kollega? Hur?
  • Tiina8­7
    Sat 1 Jun 2019 12:25
    #1

    Du tar det upp med din chef eftersom det är ett arbetsmiljöproblem och det är din chef ansvar. Är det så att du känner dig hotat även utanför jobbet så ska du naturligvis polisanmäla för olaga hot.

  • fiffff­i
    Sat 1 Jun 2019 12:55
    #2
    Tiina87 skrev 2019-06-01 12:25:25 följande:

    Du tar det upp med din chef eftersom det är ett arbetsmiljöproblem och det är din chef ansvar. Är det så att du känner dig hotat även utanför jobbet så ska du naturligvis polisanmäla för olaga hot.


    Det känns mer som han vill förnedra mig inför andra
  • Tiina8­7
    Sat 1 Jun 2019 13:13
    #3
    fiffffi skrev 2019-06-01 12:55:06 följande:

    Det känns mer som han vill förnedra mig inför andra


    Du ska oavsett ta upp det med din chef.
  • Sat 1 Jun 2019 14:20
    #4

    Detta är sexuella trakasserier och enligt lag har din chef en skyldighet, vid kännedom, att utreda och vidta åtgärder. Så prata med din chef.

  • fiffff­i
    Sat 1 Jun 2019 15:16
    #5
    Elviram skrev 2019-06-01 14:20:35 följande:

    Detta är sexuella trakasserier och enligt lag har din chef en skyldighet, vid kännedom, att utreda och vidta åtgärder. Så prata med din chef.


    Så steg ett är inte att ställa honom mot väggen i enrum?
  • Sat 1 Jun 2019 20:34
    #6
    fiffffi skrev 2019-06-01 15:16:18 följande:

    Så steg ett är inte att ställa honom mot väggen i enrum?


    Självklart kan du göra det om du känner för det eller gå till chefen. Lyssnar han inte när du säger ifrån skulle jag vända mig till chefen.
  • Sat 1 Jun 2019 20:36
    #7

    har ni HR?

  • fiffff­i
    Sun 2 Jun 2019 00:28
    #8

    [quote=79662676][quote-nick]nyfikenkvinna skrev 2019-06-01 20:36:36 följande:[/quote-nick]har ni HR?[/Ja

  • Sun 2 Jun 2019 00:32
    #9
    Tiina87 skrev 2019-06-01 12:25:25 följande:

    Du tar det upp med din chef eftersom det är ett arbetsmiljöproblem och det är din chef ansvar. Är det så att du känner dig hotat även utanför jobbet så ska du naturligvis polisanmäla för olaga hot.


    Det är väl inte chefens ansvar ? Skyddsombudets ansvar ligger väl det på ? 
  • Sun 2 Jun 2019 00:56
    #10
    FallenAngelNr1000 skrev 2019-06-02 00:32:05 följande:
    Det är väl inte chefens ansvar ? Skyddsombudets ansvar ligger väl det på ? 
    Skyddsombud har inget arbetsmiljöansvar, det ligger alltid på arbetsgivaren.
    Att tro är att inte veta
  • Tiina8­7
    Sun 2 Jun 2019 07:39
    #11
    FallenAngelNr1000 skrev 2019-06-02 00:32:05 följande:

    Det är väl inte chefens ansvar ? Skyddsombudets ansvar ligger väl det på ? 


    Nej, det är chefens ansvar.
  • Sun 2 Jun 2019 08:12
    #12

    Arbetsmiljön är chefens ansvar så du ska prata med chefen. Får du inget gehör där vänder du dig till HR.

    Att konfrontera en sådan socialt inkompetent person på egen hand lär inte ge så mycket, då blottar du ju bara det han letar efter: din svaga punkt.

  • fiffff­i
    Sun 2 Jun 2019 08:28
    #13

    ja jag behöver ta tag i honom, han har vid ett flertal tillfällen tagit upp min ålder, och nu som sagt börjat tracka mig för mitt ursprung..

  • Sun 2 Jun 2019 22:55
    #14
    MsFry skrev 2019-06-02 08:12:37 följande:

    Arbetsmiljön är chefens ansvar så du ska prata med chefen. Får du inget gehör där vänder du dig till HR.

    Att konfrontera en sådan socialt inkompetent person på egen hand lär inte ge så mycket, då blottar du ju bara det han letar efter: din svaga punkt.


    Instämmer! Han kommer inte ge sig förrän han har knäckt dig TS sönder! Hade exakt en manlig kollega som var avundsjuk för att jag var chefens favorit. de mest intressanta arbetsuppgifter som han velat ha fick jag. Han försökte hitta mina svaga punkt och mobbade mitt uttal pga att jag var utländsk. Det gick inte att försvara sig, det blev bara värre. Kollegorna gjorde ingenting. Tills slut blev han väldigt trevlig, så jag antog att någon från en annan avdelning hade sagt detta till chefen. Så TS, jag ångrade själv att jag inte gick till chefen tidigare för jag mådde så illa på lång tid. Personen kommer inte sluta förrän någon från högre upp griper in. Stå på dig
  • fiffff­i
    Mon 3 Jun 2019 04:11
    #15
    +1
    nyfikenkvinna skrev 2019-06-02 22:55:52 följande:

    Instämmer! Han kommer inte ge sig förrän han har knäckt dig TS sönder! Hade exakt en manlig kollega som var avundsjuk för att jag var chefens favorit. de mest intressanta arbetsuppgifter som han velat ha fick jag. Han försökte hitta mina svaga punkt och mobbade mitt uttal pga att jag var utländsk. Det gick inte att försvara sig, det blev bara värre. Kollegorna gjorde ingenting. Tills slut blev han väldigt trevlig, så jag antog att någon från en annan avdelning hade sagt detta till chefen. Så TS, jag ångrade själv att jag inte gick till chefen tidigare för jag mådde så illa på lång tid. Personen kommer inte sluta förrän någon från högre upp griper in. Stå på dig


    Tack! Jag känner så igen mig i det du säger t ex ? kollega som var avundsjuk för att jag var chefens favorit. de mest intressanta arbetsuppgifter som han velat ha fick jag. Han försökte hitta mina svaga punkt och mobbade ...? , jag kunde inte sagt det bättre själv! Idag ska jag försöka få till ett samtal med chefen!
Svar på tråden Anmäla kollega? Hur?