• Anonym (Sata)

Hjälp mig att sluta stalka

Snälla hjälp mig. Har haft ett av och på förhållande under flera års tid. I julas sa jag till honom att jag inte ville mer. Det var egentligen första gången som jag bröt. Jag ville verkligen inte fortsätta, det ledde ingenstans och vi båda mådde dåligt. Han ville gärna vara vänner mem vi bestämde oss för att säga upp kontakten helt iaf just nu. Jag är nöjd över beslutet och känner att jag har gått vidare.

Problemet är sociala medier. Tjejen han har träffat nu lägger upp massor och jag kan inte låta bli att gå in och titta. Hon har öppen profil. Det är middagar, pussbilder och allt möjligt. Trots att jag inte vill ha honom mår jag dåligt av att se det. Och varför går jag in och tittar? När jag ser att hon lagt upp något försöker jag stå emot men det går aldrig. Finns det någon där ute som har tips om hur jag ska kunna lägga av?

• Svar på tråden Hjälp mig att sluta stalka
  • Anonym (Va?)

Blockera henne om du menar allvar med att du vill sluta.

• Anonym (Sata)
    Anonym (Va?) skrev 2019-06-01 22:30:13 följande:

Blockera henne om du menar allvar med att du vill sluta.

Kan jag blockera henne? Vi följer inte varandra. Ser hon om jag gör det?
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Sata) skrev 2019-06-01 22:42:58 följande:

Kan jag blockera henne? Vi följer inte varandra. Ser hon om jag gör det?

Ja man kan blockera vem som helst. Enda gången hon skulle kunna märka det är om hon skulle söka efter dig. Då hittar hon inte din FB. Om ditt ex har berättat att du visst har FB blir det kanske lite att fundera påför dem men det behöver ju inte du bry dig om.
  • Anonym (Sata)
    Anonym (Va?) skrev 2019-06-01 22:50:57 följande:

Ja man kan blockera vem som helst. Enda gången hon skulle kunna märka det är om hon skulle söka efter dig. Då hittar hon inte din FB. Om ditt ex har berättat att du visst har FB blir det kanske lite att fundera påför dem men det behöver ju inte du bry dig om.

Det gör inget iof. Men det var ganska lätt att ta bort blocken så jag ser igen. Men det blir ett moment till när jag vill titta och det är bra.
  • Zwilma

Blockera för din egen skull så du kan gå vidare ed ditt liv, i alla fall just nu. Du kommer bara att må dåligt av alla pussbilder

• Tomatmacka

Jag vet hur jag ska hjälpa dig.

Du vet att det numera finns en app som man kan ladda ner som avslöjar alla stalkers på ens instagram. Hon skulle kunna ladda ner den och se att du har varit inne på hennes profil och det vore väl ganska awkward?

• Anonym (Tjejkompisen)
    Tomatmacka skrev 2019-06-01 23:10:37 följande:

Du vet att det numera finns en app som man kan ladda ner som avslöjar alla stalkers på ens instagram. Hon skulle kunna ladda ner den och se att du har varit inne på hennes profil och det vore väl ganska awkward?

Vad är det för app? Frågar åt en kompis... :P
  • Anonym (N)
    Tomatmacka skrev 2019-06-01 23:10:37 följande:

Jag vill också veta vad det är för app?
  • Anonym (N)

Till TS, som några tipsat redan så blocka överallt, både tjejen och killen. Sen ser du till att du inte sitter och har tid över till att fundera på om hon uppdaterat något mer som du vill in och titta. Utan underhåll dig med annat! Gräv in dig i något nytt som får tiden att gå fortare än den känns när du sitter och vill "stalka". När du lyckats låta bli att kika en tid, så kommer du allt mindre och mindre vilja göra det, till slut är den där tjejens sociala medier inte intressant alls längre.

• Tomatmacka

Sök på ?instagram stalker? eller nåt liknande i App Store så kommer ett urval appar dyka upp

Anonym (Tjejkompisen) skrev 2019-06-02 13:57:27 följande:

Vad är det för app? Frågar åt en kompis... :P

• Anonym (Hepp)
    Anonym (N) skrev 2019-06-02 14:57:52 följande:
    Jag vill också veta vad det är för app?
    Ja, har också "en kompis" som gärna vill veta ;)

Kom på att jag faktiskt kanske inte vill veta om ngn stalkar mig på instagram...skulle kunna vara jobbigt att veta...:/ Vissa saker kanske är bättre att inte veta.
  • Anonym (Sata)

Tack för tipsen. Jag ska verkligen försöka att inte aktivt söka upp någon av dem. Sysselsätta mig med annat. Blocka och sånt funkar inte riktigt eftersom det är lätt att ta bort blocken om man blockar sig själv. Men det är ett moment till som köper tid så att jag kan sansa mig lite.

Jag har en fejkinstagram så jag ska kunna se stories och liknande. Så inget vet att det är jag som stalkar. Jag låter ju inte frisk Hahha.

Tack för tipsen, bara att prata om det och tänka att om jag gör det mindre kommer behovet att minska gör att det känns lättare.

• Anonym (Hepp)
    Anonym (Sata) skrev 2019-06-02 17:02:00 följande:

Tack för tipsen. Jag ska verkligen försöka att inte aktivt söka upp någon av dem. Sysselsätta mig med annat. Blocka och sånt funkar inte riktigt eftersom det är lätt att ta bort blocken om man blockar sig själv. Men det är ett moment till som köper tid så att jag kan sansa mig lite.

Jag har en fejkinstagram så jag ska kunna se stories och liknande. Så inget vet att det är jag som stalkar. Jag låter ju inte frisk Hahha.

Tack för tipsen, bara att prata om det och tänka att om jag gör det mindre kommer behovet att minska gör att det känns lättare.

Funderar på hur det är med företagsprofil på Instagram, där kan man se geografisk plats på den som besöker. Om du bor på en ovanlig ort så kan man kanske ändå förstå vem det är trots fejkkonto? Vet inte vad mobilen lämnar ifrån sig för info default dock.
Svar på tråden Hjälp mig att sluta stalka