• Anonym (Undrande)

Weekendresa med vänner. Känner mej överkörd

För några veckor sedan var min man och jag på en långweekend resa med ett annat par. Vi var i en storstad och bilade dit. Mannen i det andra paret lärde min man känna genom jobb. Dom arbetar inte på samma ställe men träffas oftasa via jobbet. Dom har en del intresse gemensamt och började ses en del utanför jobbet. Vi fruar träffades några gånger också tillsammans med männen.

Fick frågan om vi ville hänga med till den här staden i utlandet över helgen. Vi sa ja. Mannen i andra paret sa att han fixar hotell och båtresa. Fine sa vi. Inga frågor om vad vi ville bo eller något annat men vi tänkte att det inte var så noga. Han bekräftade några dagar senare att han fixat allt. Träffades innan resan och jag frågade var vi skulle bo. Blev avsnäst med att naturligtvis bor vi på finaste hotellet. Han hade bokat stadens dyraste hotell, 5 stjärnigt och sviter. Satte lite i halsen när han sa priset men min man och jag sa inget. Han hade ju gjort sej besväret att fixa det så vi sa att det blev bra och såg fint ut. Förutsatte väl lite att det skulle vara ett medelklass med tanke på att både han och hans fru har jobb med låga löner. Men men. Sen försökte jag leda in diskussionen på om någon hade något förslag på vad vi skulle göra. Blev återigen avsnäst med att det ordnar sej.

Så åkte vi. Från första sekunden tog den andra mannen kommandot. Han hade gjort upp schema och planerat varenda minut i staden. Var vi skulle äta, var vi skulle göra etc etc. Han frågade aldrig vad vi ville utan det var mer Kl 8 samlas vi i matsalen. Kl 9 gör vi det. Kl 12 äter vi lunch där och så vidare alla dagar. Min man och jag var rätt snopna men kom oss inte riktigt för att protestera. Vi hade förutsatt att man kollade av med varandra vad vi skulle göra. Jag gjorde det dock en gång och ?tvingade? oss att sätta oss och ta en öl i solen på en uteservering. Det ingick inte i hans plan fick jag veta så det var mycket motvilligt trots att dom andra två ville. Resten av helgen gjorde vi det han planerat med undantag av att min man och jag avvek en em för att gå på spa. Vi hade sagt dagen innan att vi tänkte gå dit och frågade om dom ville hänga på. Vi får se om vi hinner var svaret. Det gällde tydligen oss också för han tyckte inte vi hade tid för det när vi avvek och gick dit. Han hade annat på schemat. Han blev rätt sur när vi ändå sa att vi skulle gå. Resten av tiden följde vi hans schema och hade trots det annorlunda upplägget rätt trevligt,

Hemma igen sa vi aldrig mer med dom. Maken och jag som nog ändå är rätt väluppfostrade tackade han ( och hon fast hon var inte delaktig alls i schemat) för allt jobb de lagt ner och för trevligt sällskap.

Hade historien slutat där hade kunnat bli en resa att skratta åt om ett tag. Nu går den här mannen runt och berättar för alla hur otacksam jag var som klagade på allt tydligen. Jag hade haft mage att fråga vilket hotell han bokat?! och jag hade varit fräck som frångått schemat. Jag hade visst också sagt en kommentar till min man om att kaffet var dyrt i loungen. En svart kopp kaffe kostade 25 euro. Sånt säger man inte på ett fiiiint hotell ( sa det bara så min man hörde och tydligen han och dessutom var vi dom enda som pratade svenska). Jag är tydligen också dominant och styr min man och inte bra för maken. Han pratar skit om mej öppet för sina arbetskompisar. De har i sin tur berättat för min man. Tydligen inget nytt enligt dom. Inget har han förstås sagt till oss. Han har undvikit min man sen resan Min man har kokat men valt att lugna sej lite för att inte ge honom en propp. I dag tog han bort maken på Facebook också. Ingen som bryr sej iofs, men det är helt jävla skumt. Han betedde sej helknäppt men går nu runt och pratar skit om mej. Hur ska vi göra? Skita i det och skratt eller läsa lusen av honom ordentligt?

• Svar på tråden Weekendresa med vänner. Känner mej överkörd
  • BuoBä

Skratta. Och låt bli att umgås i framtiden.

Kollegorna som "skvallrat" om vad han sagt till din man verkar ju dessutom veta hur den här mannen är och ta det med en nypa salt.

• Anonym (Gräsligt!!!)

Allt låter totalt gräsligt, det skulle kanske vara kul på film men fullständigt outhärdligt i verkligheten. Ser väl två möjligheter:

1) Släpp det. Karln kan inte vara frisk och det leder ingenstans att grubbla över varför han gör som han gör.

2) Skriv ett brev och säg att det har kommit till er kännedom att han pratar illa om dig/er och att ni vore tacksamma om det upphörde. Skulle han bjäbba kan ni ju ta bladet från munnen och säga att det helt ärligt var den konstigaste resa ni har varit på och att ni inte alls är vana vid att bli fösta hit och dit som en fårskock.

Jag känner igen delar av beteendet från vänner i Tyskland. De arrangerar ALLT, men min känsla är nog att de ändå stämmer av om prisnivån är rätt, om vi är intresserade av konstmuseer etc. Sedan blir det inte många sekunder per tavla eftersom vi måste rusa vidare till nästa punkt på listan.

Jag minns ett tillfälle då vi besökte en ort som var "ny" för alla i sällskapet, då ville svenskarna strosa lite och titta på arkitekturen, kanske få syn på något trevligt kafé eller matställe, insupa atmosfären - medan tyskarna ville ta kortaste vägen till ortens sevärdhet och överhuvudtaget inte förstod varför vi såsade runt och njöt av kullersten och korsvirkeshus

• Anonym (H)

Även kollegorna verkar ju veta vad det är för en idiot.. Skit i honom och låt honom gå vidare för att hitta nästa offer. Ni är vuxna, bete er som det också så får han gå runt och leka tonåring.

• Anonym (Knäppt)

Alltså det där är så knäppt att det går inte att slåss mot. Håll er vuxna och behåll er värdighet. Tänk att det är något som inte stämmer hos honom. Skicka ett meddelande att ni fått höra från flera personer om hur han pratar om er och att det genast måste upphöra. Låt det sedan vara. Ju mer ni går i svaromål eller pratar om dem desto mer slutar ni ner er själva.

• Duckan

25 euro för en kaffe?! 
    Utöver det så hade det varit en avskyvärd resa för mig. Gillar inte scheman alls på semestern.

• Anonym (A)
    Anonym (Knäppt) skrev 2019-06-03 08:32:52 följande:
    Alltså det där är så knäppt att det går inte att slåss mot. Håll er vuxna och behåll er värdighet. Tänk att det är något som inte stämmer hos honom. Skicka ett meddelande att ni fått höra från flera personer om hur han pratar om er och att det genast måste upphöra. Låt det sedan vara. Ju mer ni går i svaromål eller pratar om dem desto mer slutar ni ner er själva.
    Håller med
  • Anonym (Undrande)
    Duckan skrev 2019-06-03 09:03:18 följande:

25 euro för en kaffe?! 
    Utöver det så hade det varit en avskyvärd resa för mig. Gillar inte scheman alls på semestern.

Ja 25 euro för svart kaffe i en liten kopp om du dricker det i loungen. Helt sanslöst. Ville du ha latte eller någon annan variant kostade det mer. 

Jag gillar inte heller scheman. Slinker gärna in på en uteservering, som sagt och dricker en öl eller något annan och insuper atmosfären. Sen är jag van vid att man kollar av med resten av resesällskapet om dom har några önskemål och ger och tar lite grand. Det brukar alltid bli bra. Har man själv eller de något "måste se" som inte dom andra vill delar man på sej. Inget konstigt med det.  Den här varianten har jag aldrig varit med om haha. Schema från frukost till kväll. 
  • Anonym (Undrande)

Kanske ska skriva ett meddelande till honom som några föreslagit. Fast jag funderar på om det ens är värt det. Dom är absolut inga vi vill fortsätta umgås med. Arbetskompisar verkar som sagt ha rätt bra koll på vad han är för typ. 

Å andra sidan accepterar jag inte att någon pratar skit om mej eller mina nära. I vanliga fall konfronterar jag dom som gör det. Har god lust att göra det här också. Brukar var rätt bra på att den som beter sej illa att känna sej som en liten lort. Haken här är att min man lär träffa den här mannen via jobbet då och då och kanske till och med arbeta med honom i något projekt. (Min mans firma får en hel del jobb från den här mannens chef och mannen är en anställd på den firman och kan komma att vara på samma ställe. Så...

• Anonym (Gräsligt!!!)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-06-03 20:23:36 följande:

. Haken här är att min man lär träffa den här mannen via jobbet då och då och kanske till och med arbeta med honom i något projekt. (Min mans firma får en hel del jobb från den här mannens chef och mannen är en anställd på den firman och kan komma att vara på samma ställe. Så...

Går det inte att väva in det i brevet då?

"Eftersom jag är mån om att ha en fortsatt god professionell kontakt med dig är det fint om skitpratet upphör."

"Om skitpratet upphör blir det lättare för mig att fortsätta ha en fin arbetsgemenskap med dig." Andra formuleringar förstås om brevet ska vara från er båda.
  • Anonym (-.-)

Bara släpp det och låt bli att göra om det.

Jag orkar heller inte med resesällskap som titt som tätt vill sitta och pimpla öl på en uteservering och "insupa atmosfären". Eller arkitetkturen, som du säger.

Fan, dricka öl kan jag göra hemma. Jag vill hellre se saker och uppleva saker.

Vi är olika, det får man bara acceptera.

Svar på tråden Weekendresa med vänner. Känner mej överkörd