Gabapentin mot ångest
Någon som äter gabapentin mot ångest?
Berätta gärna om er erfarenhet.
Har testat lyrica men den funkade inte på mig.
Någon som äter gabapentin mot ångest?
Berätta gärna om er erfarenhet.
Har testat lyrica men den funkade inte på mig.
Någon?
Ingen som äter denna medicin?
Har testat Lyrica en gång för flera år sedan. Jag tål i stort sett nästan inga mediciner alls, och de få som faktiskt ger någon positiv effekt får jag ändå nästan alla (även de sällsynta) biverkningarna av, även på lägre doser.
Så varken min kropp el hjärna klarar av dessa biverkningar så jag har gett upp hoppet om att hitta en medicin mot min svåra kliniska depression & ångest + att jag även lider av svår, kronisk smärta i hela kroppen, dock inte nervsmärta.
Lyrica är en av de värsta medicinerna som jag har testat de senaste 20 åren. Redan när FÖRSTA tabletten (lägsta dosen) gjorde verkan så kände jag det direkt.
Har både GAD & dagliga svåra panikångestattacker & Lyrica triggade direkt igång ångesten så den steg & steg tills jag i princip klättrade på väggarna.
Jag trodde att jag skulle ta livet av mig, endast pga all ångest, men som "tur" är så passerar all medicin rakt igenom min kropp, som inte hinner få så stort upptag.
Så tack vare att den första & enda! tabletten Lyrica försvann så pass snabbt ut ur min kropp, el effekten avtog rättare sagt, så lever jag fortfarande. Men det var nätt & jämnt, hade inte ens klarat 30 min till. Jag höll på att ta livet av mig för att jag inte stod ut med ångesten.
Så givetvis tog jag aldrig några fler tabletter & tänker aldrig mer göra det heller med liknande mediciner.
För alla dessa antidepressiva & andra mediciner, som även ska hjälpa mot smärta (t ex Cymbalta; nästan lika illa som Lyrica + att den ÖKADE min kroniska smärta istället), är extremt dåliga för just mig, som är överkänslig för ALLA mediciner, men ändå snabbt måste upp i rätt stora doser för att få mer än bara biverkningar...
Jag äter gabapentin till och från mot min ångest och som humörstabilisering senaste året. Jag har eips/borderline och ptsd och kan svänga rätt häftigt i humöret. Gabapentinet tar bort de värsta dalarna och ger mig ett lugn inombords som jag har svårt att finna annars. Jag får ork till att fungera normalt och hitta på saker, träna, umgås med vänner, hobbys etc.
Problemet är bara att man får toleransökning och tar jag det för långa perioder så har det inte längre effekt. Så nu tar jag det vid behov, ibland blir det varje dag, ibland går det ett par veckor utan att jag tar något. Det funkar rätt bra för mig, det tog mig ur en depression och har gett mig en livskvalitet jag bara drömde om innan.
Puff
Lite nyfiken på varför du provat Lyrica och nu Gabapentin. Vilken typ av ångest har du. Möjligen sätts Gaba in vid GAD om man inte fått någon effekt av SSRI/SNRI som är förstahandsval. Väl värt att prova och ge det en ordentlig chans. Lyrica ska du sky som pesten och Gaba kommer tätt efter.
Puff