• Anonym (Ledsen)

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin

Jag är har varit inom öppenpsykiatrin några år nu, och mottagningen jag är på nu fungerar inte alls, de har inte en enda fast läkare, ingen arbetsterapeut och all personal slutar efter några månader. Eftersom det är fritt vårdval bad jag om att få byta mottagning och efter två remisser fick jag en kallelse, i den står det att det vanligtvis ingår blod- och kissprov för de vill se att man inte knarkar (inte formulerat exakt så) Jag ringde receptionen absolut inte tänkte ge ut numret till läkaren och upplyste mig om att man räknas som narkoman tills motsatsen är bevisad.

Jag har varit helt förstörd i två veckor och tänker på det här ofta och blir lika ledsen varje gång. Det känns som att jag är en brottsling som ska ställas inför rätta. Det är sommar och mycket av den kommer bli förstörd nu, mötet är om en månad.

Vad har ni andra för erfarenheter av det här?

Jag har hört av mig till patientnämnden, de har inte svarat än, jag kommer absolut inte ta proverna jag kör inte över mig själv på det sättet och jag vill stå upp för att ingen ska bli misstänkliggjord när de söker vård.

Kan tillägga att jag inte tar några narkotikaklassade mediciner och främst är ute efter att träffa arbetsterapeut och psykolog. Jag står inte på bar backe om de inte tar emot mig jag går bara tillbaka till min gamla mottagning.

• Svar på tråden Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin
  • Praktisk58

Men det är väl vettigt att man försöker se vad problemen beror på.

Om jag har ont i huvudet en lördag morgon vid 14:00-tiden så är det ju meningslöst att kontrollera blodtrycket om det liggen tomglas under sängen

• Anonym (Ledsen)
    Praktisk58 skrev 2019-06-03 15:38:32 följande:

Men det är väl vettigt att man försöker se vad problemen beror på.

Om jag har ont i huvudet en lördag morgon vid 14:00-tiden så är det ju meningslöst att kontrollera blodtrycket om det liggen tomglas under sängen

Jag har aldrig testat droger så jag vet att det inte beror på det
  • Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-06-03 15:40:09 följande:
    Tror du folk ljuger och undanhåller sanningen  för läkare, vården mm om eventuellt drogbruk?

• Praktisk58
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-06-03 15:40:09 följande:
    Ja det är lika illa som säkerhetskontrollen på flyget. Jag vet att jag inte har bomber med mig.

Och jag har tvingats blåsa i nykterhetskontroll utan att vara full,
    var tvungen att visa passet i dag fast jag är svensk,
    och nog fan checkade dom min biljett också fast den var betald.

Jag förstår ditt problem
  • FtS70

Jag har patienter vars journaler fått mig att kräva motsvarande prov innan eventuell behandling. Gör dig själv en tjänst och ta proverna. Är du ren så är du ren.

• Anonym (Ledsen)
    Kjell2 skrev 2019-06-03 15:41:50 följande:

Tror du folk ljuger och undanhåller sanningen  för läkare, vården mm om eventuellt drogbruk?

De gör de säkert men jag gör inte det.
    Praktisk58 skrev 2019-06-03 15:50:23 följande:

Ja det är lika illa som säkerhetskontrollen på flyget. Jag vet att jag inte har bomber med mig.

Jag förstår ditt problem

Det är inte samma sak, jag var till läkaren för jag hade migrän jag fick inte göra ett drogtest då, jag fick inte göra ett hos tandläkaren eller tandhygienisten heller. Du måste jämföra vård med vård annars blir det inte relevant.
    FtS70 skrev 2019-06-03 15:59:46 följande:

Jag har patienter vars journaler fått mig att kräva motsvarande prov innan eventuell behandling. Gör dig själv en tjänst och ta proverna. Är du ren så är du ren.

Misstänker man något så är det en självklarhet tycker jag men inget i mina journaler tyder på det. Jag kommer inte göra ett drogtest, jag går tillbaka till min gamla mottagning i värsta fall.
  • Pierott

Jag har fått tagit drogtester innan jag började träffa en sköterska på psykiatrin. Ju mer du krånglar ju mer kan det misstänkas att du har nått o dölja, ett kissprov sen är du klar! Det är väl knappast nått o riva upp himmel o jord för?

Och med din mening -Det är sommar och mycket av den kommer bli förstörd nu, mötet är om en månad.- får det faktiskt o låta som du missbrukar.

• Kjell2
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-06-03 16:11:04 följande:
    De gör de säkert men jag gör inte det.
    Praktisk58 skrev 2019-06-03 15:50:23 följande:

Jag förstår ditt problem

Det är inte samma sak, jag var till läkaren för jag hade migrän jag fick inte göra ett drogtest då, jag fick inte göra ett hos tandläkaren eller tandhygienisten heller. Du måste jämföra vård med vård annars blir det inte relevant.Misstänker man något så är det en självklarhet tycker jag men inget i mina journaler tyder på det. Jag kommer inte göra ett drogtest, jag går tillbaka till min gamla mottagning i värsta fall.
    Hur ska läkaren veta att de kan lita på just dig när andra ljuger om drogbruk?

Jag får göra drogtester på jobbet då och då. Inget konstigt med det.
  • Anonym (XY)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-06-03 16:11:04 följande:

De gör de säkert men jag gör inte det.Det är inte samma sak, jag var till läkaren för jag hade migrän jag fick inte göra ett drogtest då, jag fick inte göra ett hos tandläkaren eller tandhygienisten heller. Du måste jämföra vård med vård annars blir det inte relevant.Misstänker man något så är det en självklarhet tycker jag men inget i mina journaler tyder på det. Jag kommer inte göra ett drogtest, jag går tillbaka till min gamla mottagning i värsta fall.

Ja men straffa dig själv du. Gå tillbaka till mottagningen där inget fungerar enligt dig. För att du vägrar att ta några standardprover, som absolut inte kommer visa någonting men du ändå har haft ångest över i två veckor som kommer förstöra hela din sommar... That will show them!
  • smulpaj01

Förstår verkligen inte ditt problem? Det är ju bara att ta testet så är saken ur världen sen. Jag har tagit massor av drogtester, det är ingen stor sak. Bara vanligt urin och/eller blodprov.

• Anonym (Ledsen)
    Pierott skrev 2019-06-03 16:12:37 följande:

Jag har fått tagit drogtester innan jag började träffa en sköterska på psykiatrin. Ju mer du krånglar ju mer kan det misstänkas att du har nått o dölja, ett kissprov sen är du klar! Det är väl knappast nått o riva upp himmel o jord för?

Och med din mening -Det är sommar och mycket av den kommer bli förstörd nu, mötet är om en månad.- får det faktiskt o låta som du missbrukar.

Hur var det för dig, bad de om det på första mötet? Hade du möjlighet att säga nej?

Varför skulle jag ljuga på ett anonymt forum på nätet? Jag hade fått bättre svar på hur jag kunde dölja ett eventuellt missbruk om jag bad om tips. Alla här är ändå alltid emot ts vad hon än skriver och det finns garanterat narkomaner som kommer läsa de här.

Jag är väldigt ängslig och har svårt för att bli kontrollerad, jag hade jättesvårt för att dörren på en mottagning jag var på var låst och låstes upp av en receptionist också, jag klarar inte sånt. Hela sommaren var kanske lite att ta i, en del av sommaren då.

De kan misstänka och förutsätta hur mycket de vill, det värsta som kan hända är att jag inte får gå dit.
    Kjell2 skrev 2019-06-03 16:13:47 följande:

Hur ska läkaren veta att de kan lita på just dig när andra ljuger om drogbruk?

Jag får göra drogtester på jobbet då och då. Inget konstigt med det.

Det står troligtvis om det i ditt kontrakt. Jag tycker inte man på slentrian ska förutsätta att alla missbrukar, men nu var det inte frågan jag vill höra från de som har erfarenhet.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (XY) skrev 2019-06-03 16:16:05 följande:

Ja men straffa dig själv du. Gå tillbaka till mottagningen där inget fungerar enligt dig. För att du vägrar att ta några standardprover, som absolut inte kommer visa någonting men du ändå har haft ångest över i två veckor som kommer förstöra hela din sommar... That will show them!

Jag kommer må jättedåligt om jag kör över mig själv totalt, det är inte värt det. Jag går tillbaka till min gamla mottagning och får be om en remiss någon annanstans. Om jag inte får en plats där får de tycka precis vad de vill, det är när jag inte vet som det känns jobbigt.
  • Långbenopluto
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-06-03 16:25:06 följande:
    Jag kommer må jättedåligt om jag kör över mig själv totalt, det är inte värt det. Jag går tillbaka till min gamla mottagning och får be om en remiss någon annanstans. Om jag inte får en plats där får de tycka precis vad de vill, det är när jag inte vet som det känns jobbigt.
    Du gör som du vill. Jag kan inte förstå varför du ens orkar bry dig så här mycket för ett enkelt test.
  • Pierott
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-06-03 16:22:46 följande:

Hur var det för dig, bad de om det på första mötet? Hade du möjlighet att säga nej?

Varför skulle jag ljuga på ett anonymt forum på nätet? Jag hade fått bättre svar på hur jag kunde dölja ett eventuellt missbruk om jag bad om tips. Alla här är ändå alltid emot ts vad hon än skriver och det finns garanterat narkomaner som kommer läsa de här.

Jag är väldigt ängslig och har svårt för att bli kontrollerad, jag hade jättesvårt för att dörren på en mottagning jag var på var låst och låstes upp av en receptionist också, jag klarar inte sånt. Hela sommaren var kanske lite att ta i, en del av sommaren då.

De kan misstänka och förutsätta hur mycket de vill, det värsta som kan hända är att jag inte får gå dit.Det står troligtvis om det i ditt kontrakt. Jag tycker inte man på slentrian ska förutsätta att alla missbrukar, men nu var det inte frågan jag vill höra från de som har erfarenhet.

Ja dom bad om det på första mötet och jag ifrågasatte inte ens, varför skulle jag bry mig när jag visste att jag var ren?

Du kommer gå in på en toalett med en "spegel", på andra sidan spegeln kan dom se när du kissar, klart! Du kommer inte ens se dom. Det är som att ta ett vanligt urinprov på vc.
  • Pierott
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-06-03 16:22:46 följande:

De kan misstänka och förutsätta hur mycket de vill, det värsta som kan hända är att jag inte får gå dit.Det står troligtvis om det i ditt kontrakt. Jag tycker inte man på slentrian ska förutsätta att alla missbrukar, men nu var det inte frågan jag vill höra från de som har erfarenhet.

Sen är det faktiskt så att du kan sitta här o bedyra hur mycket du vill att du inte ljuger. Men varken vi eller läkare vet om du gör det eller inte, det är nånting du får ta o inse.
  • Anonym (Ledsen)
    Pierott skrev 2019-06-03 17:17:52 följande:

Ja dom bad om det på första mötet och jag ifrågasatte inte ens, varför skulle jag bry mig när jag visste att jag var ren?

Du kommer gå in på en toalett med en "spegel", på andra sidan spegeln kan dom se när du kissar, klart! Du kommer inte ens se dom. Det är som att ta ett vanligt urinprov på vc.

Så de kollar till och med?! :-O Det skulle jag aldrig göra, inte för någon som helst anledning. Jag trodde jag skulle bli kallad till VC. Tack för infon! Det är snällt att du delar med dig.
    Pierott skrev 2019-06-03 17:21:55 följande:

Sen är det faktiskt så att du kan sitta här o bedyra hur mycket du vill att du inte ljuger. Men varken vi eller läkare vet om du gör det eller inte, det är nånting du får ta o inse.

Jag vet! Jag tycker det är viktigt att det finns tillit mellan behandlare och patient det är en förutsättning för att vården ska fungera tror läkaren inte på mig finns det helt uppenbarligen ingen tillit och då får jag söka mig någon annanstans.
Svar på tråden Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin