• Anonym (Abort­)
    Tue 4 Jun 2019 22:07
    281 visningar
    3 svar
    3
    281

    Oplanerat gravid - abort?

    Hej,

    Jag sitter i en väldigt knivig sits. Blev oplanerat gravid nyligen, trots p-piller. Det första jag sa till sambon när mensen inte dök upp var att jag borde ta ett test. Fick direkt till svar ?är det positivt sticker jag, tänker inte bli farsa nu o förstöra hela livet?. Jag testade några dagar senare, och det var positivt. Har ännu inte berättar för sambon, vågar inte....

    Nu till min fråga: Någon som valt att behålla ändå? Låta relationen gå i bitar? Har han varit en närvarande förälder ändå, fast du inte trodde det från början? Eller har du klarat det som ensamstående? Hur?

    Jag är kluven. Vill verkligen inte göra abort - är såå rädd inför detta ingrepp. Och jag känner mig redo för barn, trots att det inte är något jag planerat överhuvudtaget. Har stadig ekonomi, hade kunnat köpa egen bostad, fast jobb, stöttande familj.

    Hur hade ni gjort? Älskar min sambo, men min kropp mer....

  • Svar på tråden Oplanerat gravid - abort?
  • Tue 4 Jun 2019 22:14
    #1

    Jag hade tagit ett allvarligt snack med sambon. Alla vet att inget preventivmedel är 100% säkert. Sedan hade jag lyssnat och därefter tagit ett beslut utifrån vad jag anser är bäst.

  • Tue 4 Jun 2019 22:24
    #2

    Jag tror att det är en rädsla och om du väljer att behålla barnet så tror jag att saker kommer bli annorlunda...att han nog kommer vilja ta del och kanske även bara en familj. Just att det många gånger säkert finns en rädsla för man vet inte riktigt hur det kommer att bli.

    Jag ska själv på ett samtal imon hos kurator och nästa vecka på abortmottagningen för att få prata lite och göra ultraljud då jag känner en rädsla.. min man vill inte görs abort men han känner en rädsla för det då det inte är så bra tajmat med andra saker i livet men sen är det inte helt enkelt att tajma heller.. det lutar ju åt att vi behåller det men jag känner att jag behöver prata. Man vill ju på något sätt att ett sådant besked ska vara något glädjande och spännande....nu är min man mest nervös och inte speciellt glad fast han inte vill ta bort det...vilket gör att jag har svårt att se glädjen i att vara gravid och föda.

    Jag önskar dig lycka till och vem vet..Vi kanske ses i en BF-tråd framöver. Jag är i vecka 5 bara så väldigt tidigt.

  • Anonym (Man)
    Wed 5 Jun 2019 02:30
    #3
    Anonym (Abort) skrev 2019-06-04 22:07:58 följande:

    Hej,

    Jag sitter i en väldigt knivig sits. Blev oplanerat gravid nyligen, trots p-piller. Det första jag sa till sambon när mensen inte dök upp var att jag borde ta ett test. Fick direkt till svar ?är det positivt sticker jag, tänker inte bli farsa nu o förstöra hela livet?. Jag testade några dagar senare, och det var positivt. Har ännu inte berättar för sambon, vågar inte....

    Nu till min fråga: Någon som valt att behålla ändå? Låta relationen gå i bitar? Har han varit en närvarande förälder ändå, fast du inte trodde det från början? Eller har du klarat det som ensamstående? Hur?

    Jag är kluven. Vill verkligen inte göra abort - är såå rädd inför detta ingrepp. Och jag känner mig redo för barn, trots att det inte är något jag planerat överhuvudtaget. Har stadig ekonomi, hade kunnat köpa egen bostad, fast jobb, stöttande familj.

    Hur hade ni gjort? Älskar min sambo, men min kropp mer....


    Det blir tungt hur du än gör men du kommer stå mycket tommare om du gör abort. Var ärlig med honom och låt honom gå om han så väljer, kan han inte ta ansvar och ägarskap för sina handlingar är han inte bra nog för dig från första början. Du kommer aldrig ångra ditt barn.

Svar på tråden Oplanerat gravid - abort?