• Jaes97

    När börjar man köpa bebissaker?

    Jag är i v 6+0 och köpte idag bebisens första kläder. Är det för tidigt? Min sambo tycker att det är dumt att börja handla saker och planera redan nu. Han säger att det nog blir jobbigare om något sen skulle gå fel och man redan gjort det så pass verkligt.

    Vad finns det för fördelar & nackdelar med att inte vänta tycker ni?

  • Svar på tråden När börjar man köpa bebissaker?
  • IceKitten

    Nackdelar är väl just om man får missfall. Det blir en jobbig påminnelse liksom. Fördelarna är väl att man blir glad samt att plagget man vill ha kanske slutar säljas annars.

    Min personliga åsikt? Ni väntar ett barn, inte ett missfall. Köp på du, om han inte har för stora problem med det. Ett eventuellt missfall kommer antagligen vara hemskt oavsett.

  • Anonym (Foli)

    Det är nog olika hur man känner. Men nog ganska vanligt att köpa lite små saker och plagg nu tidigt, mest som inspiration. Sedan kan man ju tänka att efter v.12 så kan man börja köpa lite mer saker när graviditeten är mer säker. Är ju ofta då många börjar berätta. Ifall din partner tycker att det är tidigt så kan du ju säga att du köper lite småsaker som inspiration och för att det är mysigt, så kanske det känns så för honom också. För det kan ju vara så att han vill vänja sig mer vid tanken eller är lite rädd för missfall och det är ju hans barn också, så viktigt att tänka på att hans känslor inför att börja köpa saker också respekteras. :) Kanske efter v. 30 är en rimligt tid att göra mer större inköp, typ säng och vagn och bilbarnstol m.m. Så har iallafall jag tänkt. :)

  • Anonym (Törs inte)

    Första graviditet började vi efter v.12.

    När vi köpte bilbarnstol i v.22 så sa kassörskan - Ska ni verkligen köpa denna nu? Ni är ju bara halvvägs-.

    Blev stött och tänkte ens hur hon kunde säga en sådan sak.

    Sen förlorade vi vår son i v.25.

    Vi är gravida i v.8 nu och jag tänker inte köpa en pryl förrän barnet är framme.

    Däremot har vi ett helt rum i princip med saker som skulle ha vart för vår son.

    Men bäbiskläder, madrass, vagn och kläder törs jag inte köpa.

    De allts flesta graviditeter går bra och det föds betydligt mer levande och friska barn än döda.

    Vill du köpa så köp, men det finns ju en risk . Men samtidigt väntar du barn och inte missfall.

    Jag ångrar inte att vi köpte sakerna vi gjorde till vår son, men det svider i hjärtat att se tröjan som han skulle ha haft på sig eller spjälsängen som han skulle sova i.

    Jag hoppas att hans kommande lillasyskon får chansen att ärva vad som skulle ha vart hans

  • Anonym (L)

    Vi började köpa kläder efter RUL. Köper bara begagnat så det blir inte så dyrt.

    Vagn och bilstol i ca v 27. Mest för att det vore så himla jobbigt om barnet kom och vi inte hade de sakerna på plats.

    Har också under tiden gjort diverse begagnat-fynd, saker som dykt upp på Marketplace och som jag inte velat missa.

    Spjälsäng och diverse småplock typ tvättlappar, skötbord med mera kommer vi fixa under semestern, då är jag i v 31 och framåt.

    Visst, det blir otroligt deppigt om det blir missfall. Men samtidigt, ska jag tänka så hela tiden kommer jag inte kunna förbereda mig alls och då blir stressen ännu värre. Vissa saker måste man ju ha när bäbisen kommer hem; alltså något att sova i, något att ha på sig och blöjor.

Svar på tråden När börjar man köpa bebissaker?